Tema: Vinterdekk

Leter du etter vinterdekket som dekker alle forhold perfekt? Glem det

Det kan være komplisert å finne frem til riktig vinterdekk for din bil og kjøreforhold for intet dekk passer perfekt til alt. Vi forsøker oss på en kort oppklaring. 

<b>STORE VARIASJONER:</b> Biltype, drivlinje og dine vanligste kjøreforhold spiller inn på et korrekt vinterdekkvalg. 
STORE VARIASJONER: Biltype, drivlinje og dine vanligste kjøreforhold spiller inn på et korrekt vinterdekkvalg.  Foto: Vi Menn Arkliv
Først publisert Sist oppdatert

Litt spøkefullt kan man si at du ideelt sett skulle hatt tre dekksett i løpet av en typisk vintertur i Norge, eksempelvis over fjellet fra Østlandet til Vestlandskysten.

Da hadde det vært fint med en fast type piggfridekk med gode asfalt­egenskaper på E6 nordover.

Et stykke opp i Gudbrandsdalen ville det være fornuftig å bytte til myk­ere piggfridekk med godt grep på fast snødekke over fjellet.

I nedkjøringen på vestsiden er det selvsagt væromslag, regn og våt is – det er bare å få på piggdekkene. Vel nede i dalen og i retning kysten er det mildt og våt asfalt. Da passer det å hente frem dekkene du startet med i Oslo igjen.

Her i Norge dominerer de piggfrie modellene vinterdekk­markedet med rundt 70 prosent av salget, mens piggdekk tar bror­parten av de resterende 30 prosentene. Her er det også et mark­ert geografisk skille, der våre nordlige landsdeler naturlig nok liker seg best på piggdekk.

<b>FUNGERER:</b> Når elbilen har 600 hk og veier drøyt 2,5 tonn har et fastere vinterdekk som dette Continental WinterContact TS 860S sin klare misjon. Uten at du blir livredd på glatta. 
FUNGERER: Når elbilen har 600 hk og veier drøyt 2,5 tonn har et fastere vinterdekk som dette Continental WinterContact TS 860S sin klare misjon. Uten at du blir livredd på glatta.  Foto: Terje Bjørnsen

Men også sørpå synes særlig eiere av tunge SUV- og elbilmodeller at pigger er trygt de få gangene det er virkelig glatt på vei til hytta. For det er på hardt snødekke, eller ulike typer isunderlag – og særlig når isen er våt – at piggdekkene har sin styrke og utvilsomme sikkerhetsgevinst. Det gjelder spesielt eldre biler uten støttesystemer.

Den viktigste endringen

Etter vår oppfatning har den viktigste endringen på vinterdekkfronten de siste årene kommet ved mer nyanserte egen­skaper på de nordiske piggfri­dekkene. I overgangsfasen fra pigg til piggfritt var det overdreven oppmerksomhet på arktiske kjøre­forhold, noe som dyrket frem dekk der egenskaper på is og snø ble prioritert.

<b>PIGG:</b> Noen ganger er det bare piggdekk som virkelig duger. 
PIGG: Noen ganger er det bare piggdekk som virkelig duger.  Foto: Produsenten

Mange nye veier, bedre vintervedlikehold samt værforhold i retning av bar/våt asfalt, slaps og lett snøføre, gjør at det ikke nødvendigvis er riktig valg. Heller ikke elbiler på to til tre tonn kler myke piggfridekk spesielt godt.

Tradisjonelt sett har Continental og Nokian ledet an på rene vinteregenskaper, og ifølge de siste dekktestene samt våre mange tusen testkilometer på de nevnte dekkene, tilsier at det fortsatt stemmer.

Samtidig leverer andre produsenter piggfri vinter­dekk der egenskapene på barmark er svært gode, mens vinteregenskapene fortsatt holder god standard.

Fra dekktester og egne testerfaringer peker blant annet nykommeren fra Goodyear, samt modeller fra Michelin og Pirelli seg ut. De kan være gode kompromisser mellom daglig kjøring på bare/våte veier og helge­turer til fjells.

Unødig frykt

Uttrykket «kontinentale vinter­dekk» har en tendens til å spre unødig frykt hos norske bilister. Men særlig tunge elbiler med høy effekt har gjort dekktypen mer aktuell.

De siste par årene har vi kjørt flere elbiler og noen bensin/dieselbiler på til dels speilglatt vinterføre uten at vi hverken har stått fast, kjørt av veien eller opplevd disse dekkene som noen usikkerhetsfaktor.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Dermed er mulighetene til å finne et dekk som passer dine behov langt bedre enn tidligere. Og det er en utvikling vi alle kan sette pris på.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil 01| 2024