Dekk

Stell pent med dine undersåtter

Gode dekk er din viktigste livsforsikring på veien. De krever ikke mye pleie, men det du kan gjøre er viktig for egenskaper og levetid. 

<b>OMSORG:</b> Det hjelper nok ikke å klappe på dekket, men tre små tiltak er nok til å sikre best mulig veigrep. 
OMSORG: Det hjelper nok ikke å klappe på dekket, men tre små tiltak er nok til å sikre best mulig veigrep.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Det har vært en tøff start på vinteren i mange deler av landet. Da hjelper det å holde dekkene i best mulig stand.

Dekkvask er ikke det mest fristende å holde på med når det er mørkt og kaldt, men er kanskje noe av det mest effektive du kan gjøre for å holde på veigrepet.

Salt og forurensing fra veibanen kan legge seg som en hinne på dekkene, og forhindrer at de gjør sitt beste mot underlaget.

Det kan du motvirke ved å gi dekkene en omgang med vann, riktig rengjøringsmiddel og en myk børste. Normalt sett noe du gjør før dekkene skal lagres etter vinteren, men også smart nå midtveis i en lang vintersesong. Selv om dekkene sitter på bilen er det verken spesielt tidkrevende eller komplisert.

<b>SKJEVSLITT:</b> Det er mange faktorer som påvirker slitasjen, og noen ganger slites dekket mer i ulike områder av slitebanen. Da kan «fyrstikktesten» gi en god pekepinn.
SKJEVSLITT: Det er mange faktorer som påvirker slitasjen, og noen ganger slites dekket mer i ulike områder av slitebanen. Da kan «fyrstikktesten» gi en god pekepinn. Foto: Produsenten

Styr unna fettløsende

Noen viktige ting skal du imidlertid passe på. Dekkekspertene advarer mot vaskemidler som inneholder petroleumsprodukter eller alkaliske vaskemidler med sterkt fettløsende effekt, siden de over tid vil tørke ut dekkene og gjøre dem hardere med dårligere grep som resultat.

Det finnes selvsagt spesialprodukter til formålet, men også vanlig bilsjampo eller grønnsåpe blir nevnt som alternativ. Uansett er det viktig at du ikke bruker en børste med for stiv bust, og skyller dekkene svært godt etter vask.

Feil dekktrykk

Hvis du først er i gang med en dekksjekk er det selvsagt viktig å kontrollere den viktigste syndebukken: Feil dekktrykk. Som oftest er det for lavt, men i noen tilfelle for høyt. I begge tilfelle kan det føre til skjevslitasje av dekkbanen, men også at dekkets anleggsflate mot underlaget kan bli mindre effektiv.

<b>SJEKK:</b> Korrekt luftrykk er helt sentralt, men ofte glemt. Kontroller en gang i måneden. 
SJEKK: Korrekt luftrykk er helt sentralt, men ofte glemt. Kontroller en gang i måneden.  Foto: Produsenten

En tommelfingerregel for vinterdekk kan være å legge på inntil 10 prosent av trykket oppgitt fra bilprodusenten.

Det gir deg et visst monn, ikke bare ved at dekket gradvis slipper noe luft, men også i forhold til lave temperaturer og høyde over havet, eksempelvis ved en fjelltur. Normal holder det å sjekke lufttrykk en gang i måneden.

Fyrstikktrikset

Dekksjekken bør også omfatte en kontroll av mønsterdybde. Minste lovlig verdi for vinterdekk er tre mm, mens NAF anbefaler fire mm. På visse områder i mønsteret har dekket forhøyninger som kalles slitasjevarslere, og er en fin indikator på tilstanden.

Fyrstikktrikset: Svovelhodet til en fyrstikk er rundt tre–fire mm og bør dermed ikke være synlig når du stikker det ned i mønsteret.
Fyrstikktrikset: Svovelhodet til en fyrstikk er rundt tre–fire mm og bør dermed ikke være synlig når du stikker det ned i mønsteret. Foto: Martin Jansen

Det finnes i tillegg mer eller mindre avanserte målere for mønsterdybde. Du kan også bruke en fyrstikk, svovelhodet er rundt tre–fire mm og bør dermed ikke være synlig når du stikker det ned i mønsteret. Mål i begge kanter og i midten av dekket.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2024

Denne saken ble første gang publisert 19/01 2024, og sist oppdatert 21/01 2024.

Les også