Bruktbil
Dieselbil: Her er åtte gode bruktkjøp
Nå får du attraktive dieselbiler til en hyggeligere pris. Her er åtte interessante kjøp på bruktmarkedet – de fleste koster under 500.000 kr.
Mens det meste handler om elbiler på nybilmarkedet, bugner bruktmarkedet av gode og ikke minst spennende dieselbiler.
På tross av el-fokuset på avgiftsfritak og potensielt svært lave driftskostnader, har likevel det store priskrakket på dieselbiler uteblitt.
Nå er det imidlertid tegn på at prisen er på vei ned, og at attraktive biler får en hyggeligere pris.
I vår sammenstilling av mulige kandidater er attraktiv et nøkkelord. Dieselmotoren nådde et høydepunkt for drøyt ti år siden og var på sitt aller beste frem til salget begynte å dale i 2017 og 2018.
Tidligere i høst nådde dieselbil-salget et bunnivå.
Nordmenns gode økonomi og et avgiftssystem som fokuserte mindre på ytelse og mer på effektivitet gjorde gode bilmodeller mer oppnåelige. Ikke minst i utgaver med sekssylindrede motorer under panseret.
Tenk x-faktor
Har du fulgt med på Vi Menns biltester i denne perioden, kommer ikke vår begeistring for disse motorene som noen overraskelse. Skal du først gå mot strømmen og kjøpe bil med dieselmotor, mener vi det er på tide å unne seg en bil med ordentlig kjøreglede.
NAF: – Diesel er fremdeles greit
Fra å være det anbefalte alternativet for klimaet, har dieselbilen endt opp med å bli uglesett, særlig i byområdene. Men diesel er fremdeles greit, det er bare avhengig av hvor du bor. Bor og kjører du stort sett i distriktene, kan du kjøre dieselbilen med god samvittighet, skriver Norges Automobil-Forbund, NAF.
Ikke bare fordi du får en helt annen opplevelse bak rattet, men også fordi dieselbilene med en aldri så liten x-faktor sannsynligvis vil være enklere å selge igjen enn de firesylindrede kneipbrødvariantene.
Dieselbiler med kraftige motorer er først og fremst en tysk spesialøvelse. Vi har plukket ut et knippe biler vi mener representerer ulike innfallsvinkler til det beste av hva årene fra rundt 2010 til 2018 kan by på.
Vi har i utgangspunktet sett etter biler med mindre enn 150 000 km kjørelengde, og pris under 500 000 kroner – med noen velmente unntak.
Audi Allroad: Perfekt Norgesbil
Kan bli dyrt
Selv om 5–10 år gamle dieselbiler har egenskaper som
matcher det aller meste av nye modeller, er det selvsagt en risiko forbundet med kjøp av en slik bil. Særlig motor og kraftoverføring kan være kostbare å reparere om noe skulle gå galt.
Biler med garanti, eventuelt forsikring med dekning av motor/drivlinje er slik sett å foretrekke. En grundig dokumentasjon av eier- og servicehistorikken skal også veie tungt i vektskålen.
Glem heller ikke å sjekke forsikringspremier – her er det store forskjeller mellom modeller og selskap.
Du kommer selvsagt ikke utenom Audi i denne sammenhengen, og aller høyest på listen over biler med den flotte treliters V6-motoren kommer A6 Allroad. Vi snakker om modellen som ble produsert fra 2012 til 2018.
Da vi kjørte versjonen med 272 hk på test i 2015, konkluderte vi med at dette var den perfekte norgesbilen. Her har du alt fra topp komfort, via gode veiegenskaper og herlig kraft, til enorm kvalitetsfølelse. V6-motoren kom i hele syv ulike effektversjoner, fra 190 til 320 hk.
Det kom nok mange slike Allroad i retur etter at Audi e-tron ble lansert i 2018, for utvalget av bruktbiler er stort. Prisene starter i underkant av 300 000 kroner, mens vår vurdering er at du finner mange attraktive biler i området fra 400–500 000 kroner. De er nyere og med lavere kjørelengde.
Også lillebror A4 Allroad er et interessant alternativ, da særlig den nye modellen som kom i 2017 og fortsatt er i produksjon. De fleste bilene har 218 hk-versjonen av V6-dieselen, koster fra cirka 350–450 000 kroner med mange biler på rundt 50–80 000 km kjørelengde. Selvsagt ikke like raffinert som A6, men fortsatt med gode premiumegenskaper.
Attraktive BMW 5-serie
En annen absolutt favoritt fra denne perioden er forrige BMW 5-serie fra 2011 til 2017. Den første 5-serie som virkelig kombinerte legendarisk sportslighet med komfort i toppklasse. Her snakker vi i første rekke 530d, men også noen 535d – selvsagt i kombinasjon med 4WD-systemet xDrive. Med våre kriterier starter prisen på 250 000 kroner, med attraktive biler rundt 100 000 km kjørelengde og pris fra cirka 300–450 000 kroner.
Rekkesekseren er kanskje en av de fineste dieselmotorene noensinne, med effekt fra 258 til 313 i de mest utbredte versjonene.
Vil du ha en 5-serie diesel med noe ekstra, finnes det også et brukbart utvalg av M550d xDrive. Der er motoren skremt opp til 381 hk og voldsomme 740 Nm, pluss alt det sportslige snadderet som følger med en slik spesialmodell. Her ligger prisen fra drøyt 400 000 til snaut 600 000 kroner.
Porsche-SUV med V8-diesel
De store SUV-modellene er en bilklasse der de seks- og åttesylindrede dieselmotorene virkelig gjorde innhugg i salgstallene. Blant åpenbare kandidater som BMW X5, Mercedes ML og Audi Q7 har vi falt ned på Porsche Cayenne og – som en liten fotnote – søstermodellen VW Touareg.
En ting er at Cayennes veiegenskaper ligger klart på plussiden i forhold til andre store, tunge SUV-er – en annen at den også finnes på bruktmarkedet i et lite antall med den legendariske 4,2-liters V8-dieselen fra VW-konsernet.
Vi kjørte den på lanseringen av Cayenne S diesel og på test i VW Touareg V8 TDI her i Norge, med den lille forskjellen at motoren i Porsche har 381 hk/850 Nm, mens VW nøyer seg med 340 hk/800 Nm. Resultatet er uansett en kraftutvikling og et lydbilde ulikt det meste annet i dieselsammenheng.
Utvalget er lite og eksklusivt: 2013-2014-modell, 100–130 000 km og pris i området 600–700 000 kroner.
Nå må du ikke ha V8-diesel for å ha glede av Cayenne. Den kom også med tre liters V6 på 211–265 hk, en versjon med et langt bredere utvalg som brukt. Her snakker vi priser fra rundt 350 000 kroner og opp mot halvmillionen.
Mercedes CLS: Stil og komfort
Mercedes-Benz har selvsagt aktuelle modeller i alle de segmentene vi har snakket om over, men CLS-modellen representerer en eksklusiv nisje – der også BMW 6-serie, Audi A7 og Porsche Panamera har en fot inne. Men ingen av disse er i nærheten av like komfortable som CLS – og det er et vesentlig poeng når vi snakker om en firedørs coupé og shooting brake-versjonen med stor bakluke.
I denne sammenhengen er det andre generasjon CLS som gjelder, og da i 350-versjon med Mercedes' silkemyke tre liters V6 på 252–265 hk. Den er ikke like vanlig på bruktmarkedet som de firesylindrede utgavene, men skal du ha fullt utbytte av CLS-egenskapene, anbefaler vi at du finner en 350. I området 300–400 000 kroner er det tilsynelatende noen gode muligheter.
V60: En særegen Volvo
Ingen regel uten unntak, og kanskje vil noen purister rynke på nesen over vår siste kandidat. Men Volvos knurrende femsylindrede diesel er en legende på sin egen måte, og aldri vært mer overbevisende enn da den ble kombinert med elmotor i Volvos første ladehybrid. Det skjedde i forrige generasjon av V60, en bil som har gått litt under radaren etter at Volvo lanserte sin helt nye modellrekke fra 2015.
Volvo V60 D6 debuterte i 2013 med en imponerende systemytelse på 280 hk og 640 Nm. La gå at 4WD systemet med elmotor på bakhjulene og dieselmotor foran ikke er like raffinert som de andre bilene her, men så kan heller ingen av dem skryte av ladbare egenskaper. Selv om rekkevidden på rundt 3 mil ikke er all verden sett med dagens øyne.
Det aller beste er imidlertid et stort utvalg til hyggelige priser, der vi også tar med den litt svakere D5-varianten med snillere effektuttak fra dieselmotoren og totalt 230 hk. Her får du 2013 til 2018-modeller fra omkring 200 000 til drøyt 350 000 kroner med lavere kilometerstand enn utvalget for øvrig.
Denne saken ble første gang publisert 09/11 2021, og sist oppdatert 09/11 2021.