Prøvekjørt: Hyundai i30 N
BMW-krefter
Riktignok gjør Hyundai vei i vellinga i WRC med en 380-hesters i20 med firehjulsdrift og Andreas Mikkelsen bak rattet, men heftige biler er ikke det første som slår en når det er snakk om Hyundai. Helt til nå.
Nordmenn ble kjent med Hyundai for første gang med modellen Accent. Det var i 1992. En billig og kjip bil. I 2021, snaue 30 år etter Accent, har Hyundai som målsetting å være Asias største bilprodusent i Europa.
30 nye versjoner, mange med helelektriske og hybride løsninger, skal være lansert innen 2021. Blant dem, en N-serie, som blir Hyundais ytelsesbiler.
Først ut i denne serien er i30 N. Den kommer i to versjoner til Norge på nyåret. En 250-hester til rundt 460 000 kroner og en 275-hester Performance Pack med elektronisk styrt limited slip-differensial (N Corner Carving Diif) foran som fordeler kreftene mellom forhjulene for maksimal styring og stabilitet. Det er en fabelaktig bil.
Namyang og Nürburgring
Hyundais mål har vært å lage en bil som både skal være til daglig bruk, men som også skal tåle tøff banekjøring. Det innebærer alltid noe kompromisser. For en som ikke har spesielle evner på banekjøring, tør vi påstå at sjåføren likevel kommer til å gi seg før bilen.
Den understyrer litt, slik forhjulsdrevne biler gjør, men styringen er testet og brukt i 24-timers løp på Nürburgring (N i i 30 N står for Namyang og Nürburgring). Girskiftene er ganske myke og dempingen er ikke nådeløs stram selv i banemodus.
Mange biler har en tendens til å stupe ved hard oppbremsing, noe som gir ubalanse. En annen vanlig ulempe er løft foran ved full gass noe som gir mindre trykk på forhjulene.
Hyundai har greid å begrense slike tendenser ved å utstyre i30 N med elektronisk kontrollerte dempere. Den har tre grunnleggende kjøreprogrammer, eco, normal og sport. I tillegg kommer N-innstillingen hvor i30 N går i sitt råeste modus.
Girskift, motorrespons, styring, demping, eksoslyd, stabilitetskontroll og den elektroniske limited slip-differensialen (kun 275-hesteren) endrer karakter alt etter hvilket modus man velger.
Spesiallaget
Lyden fra en turbomotor er ofte ganske spinkel. Bortfallet av lyd kan kompenseres på flere måter for å få tonene av sportseksos. Det minst tilfredsstillende grepet, er å bruke høyttalere. Hyundai har benyttet såkalt Variable Exhaust Valve.
Det både knurrer og knatrer fra eksosen ved at den ledes gjennom flere kammere. I tillegg har eksosanlegger et elektronisk styrt spjeld rett ved enderøret.
Andre høydepunkter som bør nevnes er at karosseriet består av 53 prosent høystyrestål og at i30 N kan fås med bjelke i bagasjerommet for ytterligere oppstiving.
På 19-tommers felger følger P Zero HN-dekk med dimensjonen 235/36 som Hyundai har utviklet i samarbeid med Formel 1-dekkprodusenten Pirelli.
Den er senket sammenlignet med den vanlige versjonen og er åtte mm lavere. Den har frontleppe, sideskjørt, takspoiler og diffusor for å gi marktrykk.
Luftinntakene foran er konstruert for maks luftstrøm til turboen, intercooleren er isolert fra kondensator og radiatoren. Det er gunstig for temperaturen på ladeluften. Den har launch controll, mellomgass ved nedgiring og en stabilitetskontroll kan skrus helt av.
Fra BMW M-avdelingen
Og dersom du fortsatt tviler på at i30 N er en kapabel bil, så kan vi legge til at det er tidligere kjøredynamikksjef i BMW M Automobiles, Albert Biermann, som er sjef for High Peformance-avdelingen i Hyundai. Understellet i i30 N er hans verk.
Designen er det Peter Schreyer som er ansvarlig for, en mann som VW-boss Ferdinand Piëch angret på at han lot gå fra VW-konsernet.
Snaut 500 000 kroner for en «hot hatch» kan virke mye når VW Golf GTI med 245 hk og DSG koster 457 000 kroner, Ford Focus ST med 250 hk og manuell girkasse koster 437 000 kroner og en 270-hesters Peugeot 308 GTI koster 449 900 kroner.
Men med i30 N Performance Package så får du faktisk full pakke. Du må ikke plusse på masse ekstrapakker. Velger du 250-hesteren får du ikke Variable Exhaust Valve-systemet og den elektronisk limited slip-diffen.
Tekniske data
Hyundai i30 N Performance Package
Motor: 2.0 T-GDI, turbo
Cm³: 1998
Gir: Manuell, seks trinn
HK: 275
0–100 km/t: 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Dreiemoment, Nm: 353/1750-4700 omdreininger (378 Nm med overboost)
Oppgitt forbruk: 0,71 l/mil
Oppgitt CO₂-utslipp: 163 g/km
L/BH: 4335/1795/1447 mm
Bagasjerom, liter: 395
Egenvekt, kg: 1429
Dekk: 235/35R19
Pris: Cirka 500 000 kroner