Test Peugeot 308 GTI, 2016
Den perfekte morobilen
Du får ikke mer fart og finesse til denne prisen.
Peugeot 308 har begeistret oss nesten helt fra lanseringen høsten 2013. Riktignok trengte den noen moderne motorer for å få vist sitt beste, mens stasjonsvognsutgaven som kom i 2014 gjorde sitt for å plassere modellen på familiebilkartet.
Peugeot er sammen med VW og Ford en av de få bilprodusentene som fortsatt holder liv i 80-tallets GTI-tradisjon. En kompakt, lett og praktisk bil med kraftig motor, sportslig optikk og ditto understell.
Den nye Peugeot 308 GTI kommer i to versjoner, en «snill» utgave med 250 hk og en mer sportslig versjon med 270 hk. Vi likte bilen da vi prøvekjørte den i Portugal i fjor høst. Nå får vi se hva den duger til på norske vinterveier.
Kjøreegenskaper: 6
270 hk og forhjulsdrift, kombinert med tidvis speilglatt vinterføre? Det høres ikke ut som en suksesskombinasjon. Like fullt imponerer Peugeot 308 GTI selv når kjøreforholdene skriker etter firehjulsdrift.
Noe av årsaken finner du i Torsen-differensialen på forhjulene. Den fordeler kreftene effektivt til hjulene med best grep, og har den innledningsvis forbløffende effekten at bilen drar seg inn i svingen når du gir gass.
Grepet har naturligvis sin ende, men takket være en livlig hekk og tolerant stabilitetskontroll har du god kontroll når forhjulene spinner. Du slipper gassen et øyeblikk, hekken svinger ut og et lite gasspådrag stabiliserer det hele igjen.
En forhjulsdreven bil med bedre balanse på vinterføre finner du knapt.
Motor: 6
Testdata
Peugeot 308 GTI
- 60-100 km/t, 3. gir: 3,5
- 60-100 km/t, 4. gir: 4,5
- 60-100 km/t, 5. gir: 5,8
- 80-120 km/t, 3. gir: 3,5
- Støy tomgang, dBA: 42,1
- Støy 50 km/t, dBA: 66,9
- Støy 80 km/t, dBA: 71,4
- Støy 100 km/t, dBA: 72,9
- Testforbruk, l/mil: 0,67
Det er utrolig hva motoringeniørene klarer å trylle frem fra små bensinturbomotorer om dagen. I Peugeot 308 GTI gjør en 1,6-liter med 270 hk og 330 Nm jobben.
Det høres ut som en oppskrift på hvordan man lager en bil uten kraft på lave turtall og ketsjupeffekt når turboen først tar tak.
Men den gang ei; momentet er tilgjengelig allerede fra 1900 o/m og ligger stabilt på 330 Nm helt til 5500 o/m. Dermed har du saft i frasparket fra lave turtall og en vanvittig kraft på høye. Sportknappen sørger for enda giftigere gassrespons og friskere lydbilde.
Den sekstrinns girkassen har utvekslinger perfekt tilpasset norske kjøreforhold, mens selve sjaltingen mangler noe på å matche «klikk-klakk» girskiftene du ønsker deg i en slik bil.
Ytelser: 6
Peugeot 308 GTI gjør akkurat det en GTI-bil skal: Leverer ytelser du gjerne må betale bortimot det dobbelte for i andre biler. Den veier beskjedne 1280 kilo med fører, en fordel ikke bare når du gir gass, men også når det skal bremses eller svinges.
I våre tester gjør den både 60-100 km/t og 80-120 km/t unna på 3,5 sekunder i 3. gir. Det er eksempelvis kjappere enn VW Golf GTI, og hakk i hæl på den langt mer kostbare Audi S3.
Og skulle du være doven og la girspaken i fred, har 308 GTI krefter en sprek familiebil verdig både i 4. og 5. gir. På jakt etter noe som topper denne med merkbar margin? Da snakker vi BMW i8 eller Tesla Model S P85D.
Eksteriør: 6
Kombiversjonen av Peugeot 308 ser kompakt og passe bredbent ut i vanlig versjon. Med krigsmalingen i GTI-versjonen blir det enda bedre: 19-tommers dekk, større sporvidde, senket 11 mm og akkurat passe sportslig karosseripynt.
Tekniske data
Peugeot 308 GTI
- Motor, cm3: 1598
- Effekt, hk ved o/min: 270/6000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 330/1900-5500
- Egenvekt, kg: 1280
- Tilhengervekt, kg: 0
- Lengde/bredde/høyde, cm: 425/180/146
- Bagasjerom, liter: 420
- Standard dekkdimensjon: 226/40-18 W
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
- CO2-utslipp, g/km: 139
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6
- Toppfart, km/t: 250
- Pris fra, kr: 492 000
Du kan velge mellom seks farger i GTI-modellen, vår gløder innbydende i den lave vintersolen i «Ultimate Red». Kanskje ikke valget for de beskjedne blant oss, men det er vel heller ikke de som velger en GTI.
Interiør: 5
La oss gjøre unna det praktiske først: Peugeot 308 i kombiutgave er ikke den rommeligste kompaktbilen vi vet om, men er nøye tilpasset skreddersøm for fire normalvoksne med bagasje.
Så til det viktige: Peugeots nye dashbordkonsept, der et lite ratt sørger for siktlinje rett på primærinstrumentene og en skjerm i midtkonsollen tar seg av sekundære betjeningselementer. Det passer enda bedre i en GTI-versjon. Her kan du konsentrere deg fullt ut om å kjøre bilen.
Den innvendige stilen følger opp det utvendige – passe sportslig, uten å bli smakløs.
Komfort: 5
Det må være noe galt? Bortimot toppkarakter for komfort i en bil med GTI-emblem på hekken! To ting å legge seg på minnet her, det ene at vi bedømmer bilen mot andre sportslige modeller i samme klasse, det andre at god komfort ikke nødvendigvis er en motsetning til gode veiegenskaper.
Det beviser Peugeot 308 GTI til fulle. Det starter med velformede sportsseter, der du opplever god støtte uten at de blir plagsomt harde. Og fortsetter med en fast fjæring, men uten de irriterende støtene du kan oppleve på andre biler med tilsvarende kontroll og respons.
Det finnes mer støysvake kompaktbiler enn Peugeot 308, og med GTI-modellens 19-tommers hjul får du full valuta for grov, norsk asfaltkvalitet. Akkurat det får man tåle i en fort-fort-versjon.
Sikkerhet: 5
Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.
I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.
Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren "marginal", som er midt på treet i karaktersystemet.
I følge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse som whiplash ved påkjørsel bakfra.
I GTI-versjonen er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED hovedlys.
Pris/utstyr: 4
Avgiftsendringer kan være kjærkomne nyttårspresanger for bilentusiaster. I tilfellet Peugeot 308 GTI betyr det at prisen går ned fra 542 000 til 492 000 kroner. Fortsatt ikke gi-bort-pris, men når du får slike bilopplevelser til under halvmillionen, kan vi ikke annet enn å applaudere.
Dessuten er bilen nesten ferdig spekket med utstyr. Her kan du fint klare deg med standardutgaven, eller legge på 10-20 000 kroner for bedre stereo (tar knekken på hjulstøyen), den fancy lakken eller panorama glasstak.
Forbruk: 4
I følge EU-normen skal Peugeot 308 GTI bruke 0,6 l/mil og slippe ut 139 gram CO2 per kilometer. I vår faste testrunde klarer den seg med 0,67 l/mil, et merforbruk på akseptable 12 %.
Mer imponerende blir det om du ser den 270 hk sterke GTI-versjonen opp mot svakere bensinversjoner av 308, som bruker i underkant av 0,6 l/mil. En desiliter mer på mila er underholdningen verdt.
Dessuten viser Peugeot 308 GTI produktutvikling i praksis: Den langt mer beskjedne forgjengeren med 200 hk svelget i seg 0,81 l/mil.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det finnes GTI-biler med samme ytelser og veigrep, men ingen som kombinerer det med finessen i Peugeot 308 GTI. Legg til at bilen er komplett utstyrt, så skjønner du hvorfor dette er et godt balansert valg for bilentusiastene.