Prøvekjørt Ford Bronco Badlands
På den høye og ville hest
Den har navn etter en utemmet hest, og helt tam er Ford Bronco ikke.
Vi snakker tross alt om bilmodellen som omtales som verdens første SUV. Det dreier seg om rammekonstruksjon og stiv bakaksel, 26 centimeters bakkeklaring og like stor dempervandring.
Som første generasjon Bronco, som ble kalt G.O.A.T. (Goes Over All Terrain vehicle), har nye Bronco et firehjulstrekksystem og elektroniske hjelpemidler som skal gjøre den svært kapabel i terrenget.
Den kommer med rekke kjøreprogrammer, blant dem flere terrengmoduser.
Den har egen cruisekontroll for terrengkjøring hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing, samt en Trail Turn Assist som reduserer svingradiusen med opptil 40 prosent.
Trail One-Pedal Drive gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen. Legg til låsbare differensialer foran og bak, lavserie og hydraulisk stabilisatorstag foran med full avkobling, og du har en bil som er SUV i akronymets rette forstand.
Røtter tilbake til 1966
Første generasjon Bronco kom i 1966 og ble avduket av Ford-bossen Donald Frey som en «… completely new line of sports-utility vehicles». Frey hadde ideen til Bronco og var også mannen bak en annen ikonisk Ford-modell som hadde verdenspremiere to år før Bronco: Mustang.
Første Bronco ble designet av McKinley Thompson Jr. – den første afroamerikanske bildesigneren i den amerikanske bilindustrien.
Siste Bronco rullet av samlebåndet på Wayne Assembly-fabrikken utenfor Detroit i 1996, da mer familieorienterte SUV-er og crossovere hadde begynt å dominere markedet.
Ikke helt ufarlig
Da Vi Menn testet Bronco i 1988, skrev Vi Menns bilekspert Terje Bjørnsen blant annet følgende: «Innvendig i Bronco’en er det rene stue-stemningen. Stolene er tykke, velpolstrede og med armlener på begge sider. Det er nesten så behagelig at du har lyst til å bli sittende, selv om kjøreturen er over. Utstyrsnivået er som det sømmer seg en amerikansk bil, med aircondition, el.vinduer, radio/kassettspiller, cruisekontroll osv. Alt til drøye 221 000 kroner …»
At V8-motoren med 188 hester slukte over to liter på mila, gjorde at det ble ganske kostbart å fylle opp den 120 liter store tanken. Helt ufarlig var den heller ikke. En norsk regel gjorde at sidevinduene måtte være dekket til, noe som ga tilnærmet null sikt i lyskryss hvor man ikke kunne kjøre vinkelrett på veien.
Som første generasjon
I fjor lanserte Ford en helt ny Bronco, men det var lenge tvil om den i det hele tatt ville finne veien til Europa, langt mindre Norge på grunn av utslippsregnskapet.
Et CO2-utslipp på 338 gram per kilometer er mye, men Ford Norge har tatt et begrenset utvalg Bronco til Norge. Det dreier seg om versjonene Outers Banks og den enda mer offroad-orienterte Badlands, som vi har testet.
Det begynner å bli lenge mellom hver gang du kan få kjøpt en SUV med sekssylindret bensinmotor via merkets eget forhandlernettverk. I dette tilfelle Ford Norge.
Som første generasjon er nye Bronco utstyrt med sekssylindret bensinmotor, men nå dreier det seg om en 2,7-liters Ecoboost V6 med twinturbo som leverer 335 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 563 Nm. Overføringen foretas av en 10-trinns automatkasse.
Knappeparadis
Førermiljøet er elbilenes ofte spartanske innredning rake motsetning. Her er det massevis av tøft utformet innretninger for den som liker den analoge følelsen og knapper å trykke på. Som den tøffe knapperaden for terrengstøtte på toppen av dashbordet og de seks AUX-inngangene i taket.
Tøffe er også de pistolskjefte-lignende håndtakene som du kan bruke til å dra deg inn - eller egentlig opp - i cockpiten. Eller bare for å holde deg fast i.
Som en Jeep Wrangler har Bronco dører og takpaneler som kan tas av. At den har flaskeåpner integrert i karosseriets rammeverk er neppe veldig viktig utstyr, men et artig påfunn - en lekenhet som amerikanerne er ganske alene om.
Les også: Test: Jeep Wrangler Rubicon 4xe - Vi digger denne bilen
Kostbare saker
Vi fikk ikke satt Bronco på prøve i terrenget, men det ble noen mil på landeveien. Du sitter som en konge med god oversikt.
Setene er komfortable og Bronco krenger mindre i svingene enn en kanskje skulle forvente av en så høyreist bil.
Den er absolutt ikke ukomfortabel, men er en vegg av en bil, noe som gir mye støy fra vindsus når du kommer opp i over 90 km/t.
Bronco er ikke like tørst som versjonen vi testet i 1988, men et oppgitt forbruk på 1,4 liter per mil er likevel mye.
Og når bilen koster nesten 1,8 millioner kroner, så skjønner man at Bronco er for spesielt interesserte og at den kommer i et begrenset opplag til Norge.
Avledet av krig og Mustang
Utgangspunktet for Bronco var andre verdenskrig da Ford bygde mer enn 270 000 jeep-er for US Army. – Erfaringene tok vi med oss videre og etablerte et prosjekt med kodenavn Bronco i 1963, sier Ford-arkivar Ted Ryan til The Detroit News. Bronco er slang for en utemmet hest. Prosjektet fikk grønt lys av Ford-bossen Lee Iacocca, som sammen med Donald Frey hadde mye av æren for megasuksessen Mustang.
Bronco var et resultat av Fords erfaring med militærkjøretøyer og nettopp Mustang. Med Bronco skapte Ford et helt nytt segment som de delte med International Harvester Scout og Jeep CJ-R (forløperen til Wrangler).
Ford hadde ifølge The Detroit News flere alternative navn på blokka før Bronco ble satt i produksjon: Bravo, Gaucho, Explorer, Rustler, Sprint, Trail Blazer, og faktisk Wrangler, ble vurdert. Fra å være en rustikk, lastebil-lignende doning, utviklet Bronco seg etter hvert til å bli en større og mer luksuriøs SUV i mellomsjiktet i USA.
TEKNISKE DATA
Ford Bronco Badlands
Motor, cm³: 2694
Sylindre: 6
Gir: 10-trinns automat
Effekt, hk: 335
Dreiemoment, Nm: 563
Egenvekt, kg: 2343
Bagasjeromsvolum, liter: 546-1804
Tilhengervekt, kg: 1000
Lengde/bredde/høyde, cm: 480/194/196
Akselavstand, cm: 295
Bakkeklaring, cm: 26,1
Vadedybde, cm: 80
Standard dekkdimensjon: 285/70R17
Forbruk, WLTP l/mil: 1,4
CO₂-utslipp, g/km: 338
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,2
Toppfart, km/t: 160
Pris, fra kr: 1 768 400
Pris, testbil kr: 1 781 400
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2023