Mercedes -Benz G500 4×4²

Christian har Norges råeste SUV

Den er en mester i terrenget og gjør 0-100 km/t 6,5 sekunder.

Først publisert Sist oppdatert

Noen lever og ånder for høyrereiste biler med firehjulsdrift. Som Christian Strømme (54). Han eier en rekke Jeep-er, men i fjor realiserte han den virkelige drømmen og greide å skaffe seg en Mercedes-Benz G500 4×4² - den ekstreme varianten av 4x4-legenden Mercedes G-klasse, for mange kjent som Geländewagen.

4×4² er kanskje den ultimate terrengbilen som det er mulig å få vanlige skilter på.

-Det er en fantastisk bil, både på veien og i terrenget, sier Strømme

Han måtte lete både lenge og vel før han lyktes med å få tak i et eksemplar. G500 4×4² ble vist frem for første gang som en såkalt showcar i 2015, men responsen og etterspørselen var så stor at Mercedes satte den i produksjon. Men i oktober 2017 var det slutt, og antall G500 4×4² i sirkulasjon er dermed begrenset. Mercedes har ikke oppgitt hvor mange som er produsert, men antallet ligger etter alt å dømme mellom 600 og 700 eksemplarer.

Bilene ble solgt med en prislapp på 231 693 euro, nesten 2,4 millioner kroner. Strømme sier han betalte 1,7 millioner for sin i Tyskland. Da var 19 prosent moms trukket fra. I Norge ble baksetene fjernet slik at bilen kunne registreres som varebil.

-Jeg ser på dette som en investering, sier Strømme.

Showbilen G500 4×4² ble vist frem på bilutstillingen i Genève, og var avledet av den massive 6x6-versjonen fra AMG som ble lansert i 2013.

Firehjulsdrift som Unimog

Under panseret på Strømmes bil sitter en 4,0-liters V8 biturbo på 422 hk og dreiemoment på 610 Nm. Motoren er den samme som i superbilen AMG GT og nye C 63 AMG. Forbruket er oppgitt til rause 1,38 liter på mila, med et CO2-utslipp på 323 g/km.

G500 4×4² kommer standard med 22-tommers felger med gigantiske 325/55 R 22-dekk. Men Strømmes 4×4² har 37-tommers terrengdekk. Bakkeklaringen er på massive 45 centimeter, og vadedyben på én meter.

Og her er det tale om det ypperste innen firehjulsdrift: Permanent 4x4, reduksjonsgir og tre låsbare differensialer. Som Unimog har den portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget og øker bakkeklaringen. Akselavstanden er på 2,85 meter og overhenget beskjedent. Doble støtdempere er heller ikke et vanlig syn på konvensjonelle biler. Nå er ikke G500 4x4 noen konvensjonell bil, men den doble innretningen gir god kjørekomfort på vanlig vei. Chassiset er primært basert på forrige generasjon G-klasse, men 4×4² har mer avansert demping og skal kunne skifte mellom Sport- og komfortmodus på 15 millisekunder.

I Norges finnes et aktivt og entusiastisk miljø knyttet til terrengkjøring med høyreiste firehjulstrekkere. Siden motorisert ferdsel i utmark er strengt regulert i Norge, er det ikke mange lovlige muligheter som byr seg for å teste bilene i terrenget. Men hvert år arrangerer 4x4norway, med Roger Brekke som priumus motor, flere treff med tillatelse til terrengkjøring, blant annet på Rena. Årlig arrangeres også et «Vikingtreff» på Storefjell i slutten januar der det er mulig å få testet hva bilen er god for i hotellets alpinanlegg.

Tekniske data

Mercedes-Benz G500 4×4²

Motor: 4,0 V8 Biturbo

Hk: 422

Nm: 610

0-100 km/t:6,5 sek

Toppfart: 210 km/t

Gir: 7G-Tronic plus

Oppgitt forbruk: 1,38 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 323 g/km

L/B/H: 450/210/225 cm

Akselavstand: 285 cm

Bakkeklaring: 45 cm

Vadedybde: 100 cm

Standard dekk: 325/55 R 22

Pris, fra: 231 693 euro