Klassiker
50 år siden Mercedes-Benz' spesialklasse
Mercedes S-klasse ble for første gang introdusert med W116-serien for 50 år siden, og med den kom en rekke nyvinninger.
Oktober 1972 ble Mercedes-Benz S-klasse (W116) presentert offentlig for første gang. Det skjedde på Paris Motor Show. Den etterfulgte W 108/109-serien, men med W116 var det første gang Mercedes-Benz tok i bruk benevnelsen S-klasse, som var en forkortelse for «Sonderklasse» - spesialklasse.
Den var et resultat av mange år med forskning og eksperimentering på flere felter, ikke minst aspektene som dreide seg om sikkerhet.
Den kom standard med doble triangelarmer foran som var konstruert for blant annet å hindre sporing, et typisk fenomen for særlig forhjulsdrevne biler med kraftig dreiemoment, og som også skulle forhindre at bilen stupte fremover ved kraftig oppbremsing.
Fremskrittet kom takket være omfattende tester gjort med det eksperimentelle konseptet C111 som fikk enorm oppmerksomhet da det ble vist frem på bilutstillingen i Frankfurt høsten 1969.
Nyvinninger
S-klasse kom også med mange såkalte passive sikkerhetsgrep. Bensintanken var flyttet fra bakerst på bilen til over bakre aksling for å oppnå bedre beskyttelse ved en eventuell kollisjon.
Instrumentpanelet var kraftig polstret, brytere og spaker konstruert for å gi etter ved sammenstøt, og det fireeikers rattet var utformet for støtabsorbering. Hele passasjercellen ga vesentlig bedre beskyttelse takket være kraftigere rammer. Både tak, dører og pilarer var konstruert stivere og kraftigere sammenlignet med forgjengeren.
Fronten og hekken var konstruert med deformasjonssoner som skulle lede energien vekk fra passasjercellen i tilfelle kollisjon. A-stolpene var laget med vindavvisere som kanaliserte vann og søle vekk fra sidevinduene. Andre sikkerhetsfunksjoner var blinklys som bøyde rundt hjørnet på hekken slik at lysene også kun ses fra siden. De store og brede baklysene var dessuten rillet for å forhindre tilsmussing.
ABS-bremser
Blokkeringsfrie bremser var et ganske ukjent fenomen i 1972. Det var skapt forventninger om at S-klasse ville komme standard med ABS-bremser (AntiBlockierSystem), men Daimler-Benz hadde på tidspunktet ikke lyktes med å utvikle systemet tilstrekkelig pålitelig for serieproduksjon. Angivelig hadde selskapet støtt på problemer med elektronikkens holdbarhet. Det ville være mulig å løse, men til en altfor høy pris. Først i 1978 fikk S-klasse ABS-bremser, som den første serieproduserte bilen. I dag er blokkeringsfrie bremser en selvfølge. I 1978 var det en sensasjon. Systemet var utviklet i samarbeid med Bosch.
Enorm motor
S-klasse ble introdusert i versjonene 280 S, 280 SE og 350 SE,
der 280-modellene hadde sekssylindret 2,8-liters motor med dobbel overliggende kamaksel. 350 SE var utstyrt med 3,5 liters V8-motor. Seks måneder senere kom 450 SE-versjonen med større slagvolum. Samtidig kom SEL-utgaven med 10 centimeter lengre akselavstand. Den lange versjonen ble kort tid etter tilgjengelig som både 280 og 350.
Virkelig sus i serken ble det da den nye toppmodellen 450 SEL 6,9 ble lansert i 1975. Et tydelig signal om at oljekrisen var over. V8-motoren med et slagvolum på rause 6,9 liter var basert på den vellykkede 6,3-literen og leverte 290 hestekrefter og et dreiemoment på 549 Nm. Det var enorme tall på denne tiden. Den hadde hydraulisk fjæring med automatisk nivåregulering, sentrallås, klimaanlegg og frontlykter med spyling og viskere. Selv om den var dobbelt så dyr som 350 SE, ble den en suksess. Totalt 7380 450 SEL 6,9 ble bygget i løpet av de fire og et halvt årene som modellen ble produsert.
Tvang frem diesel
Nesten like mye oppmerksomhet vakte modellen som ble lansert i 1978, dieselversjonen 300 SD. Dieselmotor i en luksusbil var høyst uvanlig på denne tiden, men utgaven var et svar på Carter-administrasjonens krav til forbedret drivstofføkonomi gjennom CAFE-standarden (Corporate Average Fuel Economy). Den femsylindrede treliteren var hentet fra den mindre og rimeligere 115-serien, men ble i S-klasse gitt en turbolader som gjorde at motoren produserte rundt 115 hestekrefter. 300 SD ble produsert utelukkende for det amerikanske og canadiske markedet.
Kostbar
Rimeligste versjon av S-klasse kostet rundt 115 000 kroner i Norge i 1973, noe som var en meget høy sum. Dette var tross alt en tid da rundt 55 prosent av husstandene disponerte bil og en Audi 80 med 1,3 liters motor kostet 32 000 kroner, noe som ikke ble ansett som spesielt rimelig.
W126, etterfølgeren til første S-klasse, hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i 1979. Produksjonen av W116 fortsatte, men ble gradvis faset ut i 1980. Siste versjon som rullet av samlebånd i september samme år var en 300 SD. Da var totalt 473 035 versjoner av Sonderklasse W116 produsert.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 41 2022