Prøvekjørt: Bentley Mulsanne

2,6 tonn pur luksus

Bentley-flaggskipet Mulsanne er bokstavelig talt en stor nyhet: Vi har prøvekjørt 2,6 tonn pur luksus.

Bentley Mulsanne 2010. Luksusbil. Bentley Mulsanne 2010. Luksusbil.
Bentley Mulsanne 2010. Luksusbil. Bentley Mulsanne 2010. Luksusbil. Foto: FOTO: Ian Adcock
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data Bentley Mulsanne

  • MOTOR, CCM:V8/6750
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:512/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:1020/1750
  • EGENVEKT, KG:2585
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM558 x 193 x 152
  • DEKKDIMENSJON:265/45 ZR20
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:1,69
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:393
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:5,3
  • TOPPFART, KM/T:296
  • PRIS FRA, KR:1 920 000 (ekskl. avg.)

Å kjøre en ny Bentley er alltid en eksepsjonell opplevelse. Når kjøretøyet i tillegg er Bentleys første helt nye bil på 80 år, blir det hele ekstra spesielt.

La meg forklare hvorfor: I 1931 maktet ikke eierne å holde liv i merket lenger.

Det beste budet kom fra Napier, men i siste sekund bydde Rolls-Royce over av frykt for at Napier skulle makte å gjøre Bentley til en tøff konkurrent. I tiårene som fulgte ble Bentley ikke stort annet enn en logo brukt til å merke Rolls-Royce' mer sportslige versjoner.

Les også:

De beste luksusbilene vi har testet

Om vi spoler fram til 1998, så blir både Rolls-Royce og Bentley kjøpt av VW-konsernet. Etter en maktkamp vinner imidlertid BMW til slutt Rolls-Royce, mens VW får Bentley.

Men den versjonen av Bentley Mulsanne som er blitt solgt siden den gang, har sine røtter i gammel Rolls-Royce-teknologi. Sammenlignet med Rolls-Royce Phantom og Ghost, som begge er kommet til etter at BMW tok over, har Mulsanne vært utdatert lenge.

Når et nytt flaggskip nå er klart, blir det derfor den første Bentley som er bygd opp helt fra bunnen av på 80 år (Continental deler plattform med Phaeton).

OVERKLASSEKJEKK: Om Mulsanne ikke er vakker, utstråler den styrke og klasse.
OVERKLASSEKJEKK: Om Mulsanne ikke er vakker, utstråler den styrke og klasse. Foto: Ian Adcock

Ikke vakker, men stolt

Det er ingen vakker bil som venter på at jeg skal sette meg bak rattet. Det gjør ikke noe, for Bentleyer trenger ikke være vakre.

De er stolte og overklassekjekke, med den beherskede energien en friidrettsutøver har når han står på startstreken.

Noen synes lykteplasseringen i fronten er merkelig. Det gjør jeg også, men det plager meg ikke lenger. I stedet kan jeg beundre fartsfølelsen i linjene på siden og rundt 21-tommershjulene (ekstrautstyr, men det hører med). Formene rundt bakhjulene er inspirert av Continental R, og synet er mektig hver gang man ser i sidespeilene.

Les også:

Her er de nye luksusbilene

Når jeg åpner den tunge døra, berører fingrene diamantslipte flater på undersiden av håndtaket. Det samme er tilfelle for girspaker og andre instrumenter.

Det er kjærligheten til slike små detaljer som gjør biler som Mulsanne til noe for seg selv. Fingrene glir over ekte vare, ikke kunststoff: Det fineste skinn, silkeaktig eik, kjølig krom. Føttene kjæles med av Wilton-tepper, eller hvis du er ekstra dekadent, ankeldyp fårepels.

Sjåfør for Bentley-sjefen

LANGEMANN: Bentley Mulsanne mangler bare et par fingerbredder på å nå 5,6 meter.
LANGEMANN: Bentley Mulsanne mangler bare et par fingerbredder på å nå 5,6 meter. Foto: Ian Adcock

Idet jeg skal sette meg bak rattet, hopper selveste Bentley-sjef Franz-Josef Paefgen inn i baksetet. Han skal være min passasjer i de neste par timene.

Sitteposisjonen er nesten som i en SUV - i god høyde ser jeg gjennom doble frontruteglass ned på det kraftige panseret og fram mot den flygende B-en. Instrumentskivene er enkelt og greit i hvitt på svart.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Et trykk på startknappen, og den fullstendig renoverte V8-eren på 6,75-liter buldrer mykt i gang, før den legger seg på en jevn rytme.

Med tanke både på baksetepassasjeren og prisen på bilen - før norske avgifter starter den på 1 920 000 kroner - begynner jeg rolig. Jeg leker meg med sports- og komfortinnstillingene for understell og styring, og finner at Bentleys standardvalg er det beste kompromisset mellom kontrollerte egenskaper og passe tung styrefølelse.

Er Mulsanne for dyr? Sjekk luksusbilene som har vært på billigsalg!

Tsunami av kraft

Med voksende selvtillit begynner jeg å trimme høyrebeinet. Et dypt tråkk, og en tsunami av 1020 Nm dreiemoment og 512 hk slynger oss fram. Bilen veier bare 15 kg mindre enn 2,6 tonn, men Bentley sier den skal gå fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder. Toppfarten er kun 4 km/t fra 300-merket. Jeg tror de har sine ord i behold.

EKTE VARE: Her finner du ikke kunststoffer, men fint skinn, polert eik og kjølig krom.
EKTE VARE: Her finner du ikke kunststoffer, men fint skinn, polert eik og kjølig krom. Foto: FOTO: Ian Adcock
BRA BAK: Bentleyens baksete har seter med lenestolkomfort, og plassen står det ikke på.
BRA BAK: Bentleyens baksete har seter med lenestolkomfort, og plassen står det ikke på. Foto: Ian Adcock

Samtidig som farten øker, er det som om bilen krymper rundt deg. Du må selv ha opplevd hvordan den raser ned veier og skjærer rundt svinger for å skjønne at det går an.

Mulsanne er en spesiell kjøreopplevelse, annerledes enn alle andre i denne prisklassen. Det finnes konkurrenter som puser mer med deg, men ingen har en slik karakter.

Selvsagt elsker Paefgen bilen. Det ville grunnlegger W.O. Bentley også gjort.

En annen luksusbil fra VW-konsernet: Vi har testet Audi A8 4,2 TDI.