Yamarin Cross 75 BR

Fornyer den raske topp­modellen

Cross-serien er Yamarins tilbud til deg som vil kombinere det beste av glassfiber og aluminium. Sportslighet og masse plass er fortsatt hovedpunkter i den nye utgaven. 

Pluss ikon
<b>VERDIG ARV­TAGER:</b> Den nye toppmodellen i Yamarins Cross-serie har en toppfart rundt 48 knop og har plass til 9 personer. 
VERDIG ARV­TAGER: Den nye toppmodellen i Yamarins Cross-serie har en toppfart rundt 48 knop og har plass til 9 personer.  Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I 2014 kjørte vi vår første test av Yamarin Cross 75 BR – forgjengeren til årets store nylansering i Cross-serien.

Da de første Cross-modellene dukket opp i 2010, var kombinasjonen av aluminiumsskrog og glassfiberinnredning en ganske ny sak. Og flere av de første Cross-modellene var bortimot prikk like sine glass­fibersøsken, foruten selve aluminiumsskroget da.

Sportslighet var mantraet, og det ble tatt ut i fullt monn på 75-modellen – en båt som ikke hadde noen tvilling i glassfiberuniverset.

Med Yamahas F300 på hekken, ble det en ordent­lig frisk og underholdende båt­opplevelse, kombinert med muligheten til å ta med mange på tur.

<b>SOFTDECK:</b> Båten kan bestilles med det nye dørkmaterialet Softdeck. Det skal være sklisikkert og behagelig. 
SOFTDECK: Båten kan bestilles med det nye dørkmaterialet Softdeck. Det skal være sklisikkert og behagelig.  Foto: Produsent

Vi skal komme tilbake med en test av nye Yamarin Cross 75 BR i en senere utgave av Vi Menn Båt, men basert på opplysningene fra verftet er det god grunn til å tro at den tvers igjennom nye modellen bevarer mange av de morsomme egenskapene fra forgjengeren.

Lunere enn aluminium

Med Buster og Yamarin under samme tak er det kanskje ikke så rart at vi ser noen likhetstrekk i skrogdesign og -utforming.

Størrelsesmessig havner Yamarin Cross 75 BR midt mellom de store Buster-modellene Magnum og Supermagnum, men skiller seg markert fra de to gjennom glassfiberinnredningen og en annerledes layout.

<b>TRIPP-TRAPP:</b> Det skal være lett å komme inn og ut av denne båten, men det går noe utover sitte­plassene i baugen. 
TRIPP-TRAPP: Det skal være lett å komme inn og ut av denne båten, men det går noe utover sitte­plassene i baugen.  Foto: Produsent

Les test av Buster Magnum her

Aluminiumshybridene virker gjerne lunere og mer påkostet når du kommer om bord. Både overflatefinish og mykere former gir glassfiberinnredningen et mer imøtekommende preg enn den mer røffe finishen i rene aluminiumsbåter.

Selve layouten om bord følger velprøvde mønstre fra tilsvarende båter: Her er det to sportsstoler til fører og copilot bak en solid vindskjerm. Den er trukket godt akterover og sørger dermed for beskyttelse i aktersofaen. Det er blitt en todelt løsning, med L-fasong på babord og en enkel sittebenk på styrbord.

Nye skjermer

<b>WIDESCREEN: </b>To separate skjermer gir følelse av glasscockpit og mulighet for smart oppdeling av informasjonen.
WIDESCREEN: To separate skjermer gir følelse av glasscockpit og mulighet for smart oppdeling av informasjonen. Foto: Produsent

Sofaen kunne i og for seg vært en hel U-løsning, men Yamarin har valgt å gjøre 75 Cross BR til en båt det skal være enkelt å komme inn og ut av. Derfor er sofaen delt av gode trinn til dette formålet.

I baugen er dette enda mer fremtredende, med store trinn på begge sider. Dermed har noe av bowrider-konseptet i baugen blitt borte.

I stedet for stor sitteplass på begge sider, er det nå kun en sideveis sittebenk på babord side.

<b>BESKYTTER:</b> Den kraftige vindskjermen er trukket godt rundt cockpit og bør gi beskyttelse også i sofagruppen. 
BESKYTTER: Den kraftige vindskjermen er trukket godt rundt cockpit og bør gi beskyttelse også i sofagruppen.  Foto: Produsent

Skal du ha mer godværsegenskaper i baugen, må du bestille båten med solseng foran. Også bord og solsengløsning akter hører med til ekstrautstyret.

Startprisen rundt 900 000 kroner med Yamahas 300-hester inkluderer imidlertid den nye Cross Q wide betjeningsskjermen på dashbordet.

Her snakker vi en riktig så lekker glasscockpit der to skjermer kan vise informasjon uavhengig av hverandre.

Her får du kartplotterfunksjon med Navionics elektroniske kart, motordata via Yamaha Engine Interface, infotainmentsystem og Wi-Fi hotspot. Du kan utvide funksjonaliteten med et premium audiosystem, ekkolodd og AIS.

48 knop

Båten leveres med motor fra 225 til 300 hk, men vi tipper de fleste vil gå for det største alternativet.

Ikke bare på grunn av toppfart rundt 48 knop, men også fordi det gir bedre kjørestyrke med mange personer om bord.