TEST:

Duell mellom to populære helårsbåter

Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser og Askeladden P79 Weekend er to moderne helårsbåter med kraftige utenbords­motorer og høyt fartspotensial. Den ene enkel, den andre påkostet.

Pluss ikon
<b>LIKE, MEN ULIKE:</b> Ved første øyekast kan Askeladden P79 Weekend (nærmest) og Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser virke nesten identiske. Men viser seg å være ganske forskjellige.
LIKE, MEN ULIKE: Ved første øyekast kan Askeladden P79 Weekend (nærmest) og Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser virke nesten identiske. Men viser seg å være ganske forskjellige. Foto: Mikael Mahlberg & Anton Renpää
Sist oppdatert

Rent umiddelbart ser de to båtene nesten helt like ut, der de ligger med hekken fortøyd mot brygga i hver sin bås. Solide, klare for tøffe utfordringer, med store utenbordsmotorer og veldimensjonerte akterdekk.

Båttypen er blitt svært populær de siste årene, der den har overtatt for gamle dagers salongbåter med dieselmotor og akseldrift, eller de mer sjarkaktige modellene med liten styrehytte og akterdekk rigget for fiske. Utenbordsmotorer og masseproduksjon med glassfibermoduler gir hyggeligere prisbilde, samt langt bedre fartspotensial enn tidligere tiders halvplanende farkoster. Jeanneau klarer 35 knop med sin 200-hester, mens Askeladden gjør hele 43 knop med sin 250-hester. Helt i klasse med sammenlignbare daycruisermodeller.

Dessuten sørger smarte interiørløsninger for at de fleste styrehyttebåter er langt mer fleksible enn tidligere generasjoner. I denne klassen, med lengde på rundt 8 meter, er det gode muligheter for overnatting, mens akterdekkene kan rigges for alt fra solbading til fritidsfiske.

Selv om båtene er ganske like i hovedkonseptet, er det viktige forskjeller mellom dem. Den aller største finner du i prislisten, der Jeanneau starter på rundt 660 000 kroner med 200-hester og utvendig styring, mens Askeladden sniker seg akkurat over millionen med en god utstyrspakke inkludert i prisen. Så spørs det om egenskapene veier opp for en høyere prislapp.

Les også: (+) Test av to billigbåter: Begge overrasker positivt – på hver sin måte

Jeanneau imponerer med uteplassen

Det er et aldri så lite paradoks at denne båten imponerer mest på uteplassen.

Franske Jeanneau er et av verdens største fritidsbåtverft. Merry Fisher-serien med et bredt utvalg av styrehyttemodeller er bestselgeren her i Norge. Kanskje litt merkelig synes vi, men denne båttypen er også populær rundt Middelhavet. Der er ikke hytta ment for å beskytte mot kalde regnbyger, men mot stekende sol.

<b>ROLIGE TURER:</b> Jeanneau-skroget planer lett, men går hardt i sjøen om du presser farten mye over 25 knop.
ROLIGE TURER: Jeanneau-skroget planer lett, men går hardt i sjøen om du presser farten mye over 25 knop.

Lengde, m:  7,9 

Bredde, m:  2,81 

Vekt u/motor, kg:  2150

Personer:  

Motor:  150–200 hk

Drivstoff, l:  280

Vann, l:  100

Pris:  Fra 662 000 med 200 hk
 og utvendig styring

Se mer

Jeanneau har også Marlin-utgavene av Merry Fisher, en egen serie rettet spesielt mot sportsfiske. Derfor kan Cruiser-modellene styres mer i retning av hyggeturer og familiebruk. Disse modellene er kjent for å gi mye båt for pengene, takket være en rimelig pris i forhold til båtstørrelsen. En prisgunstig måte å bli introdusert til overnattings- og dagsturer på.

Allerede på uteplassen merker du at 795-modellen er rommelig. Her kan du kose deg når ankeret har fått feste og lunsjbuffeten dekkes på bordet. En L-sofa svelger unna 5–6 personer, den kan også gjøres om til full solseng når været tillater.

Fin å hygge seg på etter svømmeturen, bare husk å krysse av for badeplattformer når du bestiller båten. De koster drøyt 17 000 kroner. En kalesje sørger for ekstra værbeskyttelse og plass ute når det regner, den kommer på snaut 35 000 kroner. Festeanordningen for putene virker litt upraktisk, man bruker bånd og spenner i stedet for trykknapper.

<b>BRA UTSIKT:</b> Store vinduer gir god utsikt fra førerplass. Jeanneau har nesten ingen planingsterskel og den beste marsjfarten er rundt 20 knop. Her er spiseplassen på babord gjort om til ekstrakøye. 
BRA UTSIKT: Store vinduer gir god utsikt fra førerplass. Jeanneau har nesten ingen planingsterskel og den beste marsjfarten er rundt 20 knop. Her er spiseplassen på babord gjort om til ekstrakøye. 

Spartansk

En skyvedør i glass skiller ute- og inneplass. Innredningen er enkel og relativt plastaktig, selv om Jeanneau forsøker å lokke frem godfølelsen med skott i kirsebærtre. Layouten er velkjent i styrehyttekretser: På babord side en bekvem spise- og sittegruppe for inntil fire personer, der den fremre ryggstøtten vippes bakover og opp for copilotplass underveis.

På styrbord side finner vi et spartansk pantry med enkeltbluss og vask. Det koster 14 400 kroner. Utstyr til matlaging og bespisning får plass i skapet under, men siden det ikke er innredet, blir det opptil eieren å plassere ting etter behov.

<b>SOL UTE:</b> Jeanneau har hyggelig godværsinnredning på akterdekket med solputen på plass. 
SOL UTE: Jeanneau har hyggelig godværsinnredning på akterdekket med solputen på plass. 

På papiret er Jeanneau Merry Fisher 795 like stor som Askeladden P79, men båten virker lavere og køyeplassene er enklere. I baugen finner vi en dobbeltkøye som dessverre ikke har full lengde. Er man over 190 centimeter lang stikker føttene utenfor, og det blir trangt for to personer på over 180 centimeter. Båten mangler også stikkøyen i Askeladden, men ved behov kan du re opp på sittegruppen i styrehuset.

Vår testbåt er utstyrt med Yamaha F200, den største motoren anbefalt for Merry Fisher 795. Den har ikke problemer med båtvekten på 2150 kilo og går raskt i plan uten merkbar terskel. Noe utpreget kjøreskrog kan ikke denne modellen by på.

Toppfarten på 35 knop er mer enn tilstrekkelig, siden den brede skrogkonstruksjonen gir markerte slag allerede i ganske små bølger. Den viktigste fordelen ved å velge stor motor i denne båten er at den går på et hyggelig turtall – både støy- og forbruksmessig – i marsjfartområdet på rundt 20 knop. Da er også komforten i bølger på et akseptabelt nivå.

<b>ENKLE FORHOLD:</b> Bysseløsningen i Jeanneau aspirerer ikke til å skaffe deg stjerner i Michelin-­<br/>guiden. 
ENKLE FORHOLD: Bysseløsningen i Jeanneau aspirerer ikke til å skaffe deg stjerner i Michelin-­
guiden. 
<b>SNAU SOVEPLASS:</b> I baugen har Jeanneau en relativt trang dobbeltkøye. Her er det heller ikke skrogvinduer o leselamper. 
SNAU SOVEPLASS: I baugen har Jeanneau en relativt trang dobbeltkøye. Her er det heller ikke skrogvinduer o leselamper. 

Du bør velge noen av utstyrspakkene for å få det beste ut av båten. Nordic 2020 til ca. 26 000 kroner gir deg bl.a. puter på akterdekk, takluke, vindusspyling og babord vindusvisker, samt en del andre nyttige detaljer. Du får kartplotter fra Garmin med ekkolodd for drøyt 12 000 (7-tommer) eller 17 000 kroner (9-tommer). Akkurat som for Askeladden må du plusse på en del ekstrautstyr før båten er rustet for allsidig bruk, hele året gjennom.

Pluss: Pris, romslig og lys innvendig, hyggelig akterdekk.

Minus: Enkel finish, korte køyer, spartansk bysseløsning

Vi menn båt mener: En enkel, praktisk styrehyttebåt uten de store finessene. Innredningen gir mulighet for korte overnattingsturer, mens den utvendige plassen er fin på dagstur. Skroget trives best rundt 20 knop når det er litt bølger.

Les også: (+) Derfor starter ikke påhengsmotoren

Ulv i fåreklær

Askeladdens nye modeller i P-serien har stepskrog og langt mer sportslige egenskaper enn man normalt forbinder med denne båttypen.

<b>MILSLUKER:</b> Med kraftig V6-motor og raskt skrog, er Askeladden den mest effektive transportbåten av de to.
MILSLUKER: Med kraftig V6-motor og raskt skrog, er Askeladden den mest effektive transportbåten av de to.

Vi logger en toppfart på 43 knop i Askeladden P79 Weekend med Suzukis V6 med 250 hester på hekken. Da denne første av Askeladdens nye styrehyttemodeller kom til 2019-sesongen, tok den blant annet i bruk stepskrog-teknologien verftet hadde innført på de største daycruisermodellene. Enkelt forklart skal det gi mindre vannmotstand, og dermed høyere toppfart og lavere forbruk i marsjfartområdet. I tillegg kommer de nye P-seriebåtene, som nå også omfatter storebror P92 og lillebror P76, med et mer moderne designspråk enn forgjengerne.

<b>SMART SKJERM:</b> Askeladdens Q-skjerm er svært enkel i bruk. 16-tommers versjonen er kostbar men byr på utmerket oversikt. 
SMART SKJERM: Askeladdens Q-skjerm er svært enkel i bruk. 16-tommers versjonen er kostbar men byr på utmerket oversikt. 

Kraften i V6-motoren kombinert med siste nytt i skrogdesign, gjør at Askeladden P79 Weekend spretter i plan bare med en liten dytt på gasspaken. Om du vil kan båten utstyres med enda større motor, men vi stiller oss spørsmålet om du egentlig trenger det.

For selv om båten både går mykere og stillere i bølgene enn Jeanneau, er det fortsatt ikke en farkost du hopper fra bølgetopp til bølgetopp med i over 40 knop. Da setter du nok mer pris på et komfortabelt marsjfartområde opp til 30 knop, der klangen av en V6 er mer behagelig enn duringen fra en firesylindret motor.

Les også: (+) Blir dette din første daycruiser?

<b>PREMIUM:</b> I salong­området gir Aske­ladden godfølelse, med pene materialer og solid bredde i på sittebenkene. Også førerstolen er svært komfortabel. 
PREMIUM: I salong­området gir Aske­ladden godfølelse, med pene materialer og solid bredde i på sittebenkene. Også førerstolen er svært komfortabel. 

I likhet med de fleste andre styrehytte­båter i denne klassen er også P79 Weekend følsom for sidevind under kjøring og tilleggingsmanøvrer. I tillegg gir innredningen med flest sitteplasser på babord side gode muligheter for skjev vektfordeling med flere om bord.

For Askeladdens del hører ZipWake automatisk trimkontroll med i standard utstyrspakke, mens baugpropell koster 31 000 kroner. Hos Jeanneau betaler du ca. 19 000 kroner for trimplan, og ca. 30 000 kroner for baugpropell.

Det er noe mer innvendig volum forut i Askeladden enn i Jeanneau. Det gir litt bedre plass i V-køyen i baugen, dessuten byr båten på en liten stikkøye under salongdørken og skyvedør mellom cockpit og kabinområde. Tre voksne, eventuelt to voksne og to barn har altså faste soveplasser, uten at man behøver å re opp i sittegruppen oppe.

Les også: (+) Du får følelsen av at båten er som banket ut av et stykke granitt

Interiøret i baugen er pent utført, med store sidevinduer, alcantarakledning og bra med leselamper. Dermed er kvalitetsfølelsen høy. Det separate toalettrommet er lite, men lyst og inkludert i standardpakken. I Jeanneau betaler du drøyt 11 000 kroner for en tilsvarende løsning.

<b>TURVENNLIG:</b> Keramisk topp med to plater er ekstrautstyr, men gir bra matlagingsmuligheter i uthavner. Gode oppbevaringsmuligheter i bysseområdet. 
TURVENNLIG: Keramisk topp med to plater er ekstrautstyr, men gir bra matlagingsmuligheter i uthavner. Gode oppbevaringsmuligheter i bysseområdet. 
<b>PENT:</b> Sidevinduer, alcantara og mer behagelig soveplass gir Askeladden en fordel som turbåt.
PENT: Sidevinduer, alcantara og mer behagelig soveplass gir Askeladden en fordel som turbåt.

Oppe i salongen utmerker Askeladden seg med flott sikt til alle kanter. Det er trivelig for passasjerene underveis, og trygt for føreren som har minimalt med dødsoner å forholde seg til. Den behagelige førerstolen, regulerbar i høyde- og lengderetning, er et klart pluss for båten. Den kan også snus mot sittegruppen, det gir fem sitteplasser rundt bordet når du ligger i havna.

Den store skyveluken i taket fungerer fint, og kan leveres med elektrisk åpning og lukking. Er du under 180 centimeter, kan det være vanskelig å kjøre båten mens du kikker ut av lukeåpningen.

<b>VENDBAR:</b> L-sofaen er rommelig, og den vendbare ryggen på aktersofaen gjør det mulig å sitte med utsikt over hekken. 
VENDBAR: L-sofaen er rommelig, og den vendbare ryggen på aktersofaen gjør det mulig å sitte med utsikt over hekken. 

Askeladden Q navigasjonssystem er av samme type som hos Buster og Yamarin; en stor betjeningsskjerm med et enklere brukergrensesnitt enn mange andre kartplottere. Her er også motorinstrumenter og annen informasjon integrert. 10-tommers versjonen kommer på 24 900 kroner og 16-tommeren koster 42 700 kroner, mens ekkoloddmodul kommer på 7 900 kroner.

Lengde, m:  7,85

Bredde, m:  2,80 

Vekt u/motor, kg:  2500

Personer:  

Motor:  250–350 hk

Drivstoff, l:  230

Vann, l:  100

Pris:  Fra 1 009 000 kroner med 250 hk
 og Nordisk komfortpakke

Se mer

Planløsningen i salongen er prikk lik den hos Jeanneau. Spise- og sittegruppe på babord, der fremre del kan gjøres om til copilotsete under gange. Bysseløsningen på styrbord er noe større, med blant annet to plater på keramisk topp og mer forseggjort innredning.

På akterdekket har Askeladden rigget til for allsidige løsninger. Standard er L-sofa og puter til denne, men du kan også bygge på med solpute og cockpitbord.

De riktig solglade kan også bestille solpute til fordekket. Kalesje på akterdekket koster 26 300 kroner, mens utvendig digital styreposisjon kommer på 41 000 kroner.

Askeladden P79 Weekend fremstår som en mer luksuriøs, noe rommeligere og mer påkostet båt enn Jeanneau. Og det betaler du for.

Pluss: Høy marsjfart, gode overnattings­muligheter, allsidig akterdekk, bra finish

Minus: Litt korte køyer, høy pris

Vi menn båt mener: God innvendig plass gir askeladden P79 Weekend fine turbåtegenskaper. Den har behagelig marsjfart opptil 30 knop og går over 40 knop ved behov. Premiumfølelse og sjøegenskaper forsvarer høy pris.

Les også: (+) Kenneth bygget sin egen superbåt

<b>MODERNE:</b> Største designforskjell på Jeanneau (nærmest) og Askeladden er ulik vinkel på frontrutene i overbygget.
MODERNE: Største designforskjell på Jeanneau (nærmest) og Askeladden er ulik vinkel på frontrutene i overbygget.

Oppsummering:

Askeladden P79 Weekend og Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser er to moderne helårsbåter, men med ulik prislapp og forskjellige egenskaper. Begge kan brukes på kortere overnattingsturer, der Askeladden trekker det lengste strået på grunn av noe bedre plass og komfort om bord. Førerplassen er også mer behagelig på lange turer, mens skrogkonstruksjon og kraftigere motor gjør båten mer effektiv på lange strekk – særlig hvis det er urolig sjø.

Begge båtene har grei basisutrustning, men trenger et individuelt dypdykk i ekstrautstyrslisten før de utnytter sine muligheter fullt ut. Askeladden forsvarer prisen med mer polerte egenskaper. Jeanneau er et godt valg om du vil ha en lun båt i denne størrelsen, men klarer deg med enklere løsninger og et skrog som passer best i rolige farvann.

<b>SIDERUTER:</b> Begge båtene har sideruter som kan åpnes. Det gir lufting innvendig og enklere kommunikasjon på utsiden. 
SIDERUTER: Begge båtene har sideruter som kan åpnes. Det gir lufting innvendig og enklere kommunikasjon på utsiden. 

Ankervinsj, kr:  22 120 (i baugen)

Badeplattformer, kr:  17 340 (teakbelagt)

Baugpropell, kr:  29 980

Baugstige, kr:  2100

Cockpit soltak, kr:  16 000

Ilegg for dobbeltseng, kr:  4950

Innvendige gardiner, kr:  9280

Kalesje akterdekk, kr:  34 000

Kjøleskap, kr:  15 190 (40 liter)

Landstrøm, kr:  13 710

Pantry, kr:  14 390

Solseng i baug, kr:  6510

Toalettrom med septik, kr:  11 160

Trimplan, kr:  19 230

U-sofa og solseng, kr:  20 030

Varmer, kr:  47 720 (Webasto 4kW)

Utvendig styreposisjon, kr:  27 000

Nordic 2020 pakke, kr:  26 080
 (bl.a. med puter til akterbenk, vindusvisker
 babord, vindusspyler og dusj akter)

Stereo, kr:  8800 (Fusion RA70N, to høyttalere)

Elektronikkpakke, kr:  112 730
 (Garmin Echomap Plus 72cv, svinger GT20)

Elektronikkpakke, kr:  217 210
 (Garmin Echomap Plus 92sv, svinger GT20)

Se mer

Toalettrom med septik:  Standard

Trimplan:  Standard

Badeplattformer:  Standard

Ilegg for dobbeltseng:  Standard

Innvendige gardiner:  Standard

Kjøleskap:  Standard

Ankervinsj, kr:  45 000 (baug eller akter)

Baugpropell, kr:  31 500

Baugstige:  Leveres ikke

Cockpit soltak, kr:  55 900 (elektrisk drevet)

Kalesje akterdekk, kr:  26 300

Landstrøm, kr:  31 000 

Pantry, kr:  26 500
 (to keramiske plater på diesel)

Solseng i baug, kr:  14 900

U-sofa og solseng, kr:  16 800
 (solpute og cockpitbord)

Varmer, kr:  38 900 (Wallas 5 kW)

Utvendig styreposisjon, kr:  41 000

Nordisk komfortpakke:  Inkludert
Bl.a. med ZipWake trimsystem, innvendig gardiner, vindusviskere, vindusspyling, puter akterdekk, ekstra batteri, LED-lys

Stereo, kr:  10 900
 (Fusion RA70 DAB+, to høyttalere)

Elektronikkpakke, kr:  132 800
 (C-Command 10, Raymarine CT100 fishfinder)

Elektronikkpakke, kr:  250 600
 (C-Command 16, Raymarine CT100 fishfinder)

Se mer

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2020, og sist oppdatert 03/09 2020.

Les også