Test: Daycruisere
Test: Den beste sommerbåten
En rask daycruiser på rundt syv meter er drømmebåten på en god sommerdag.
Vi setter fire av de mest populære nordiske båtmerkene i stevne.
Drømmebåten for mange er en rundt syv meter lang daycruiser med pene linjer og toppfart på drøyt 40 knop. Legg til en behagelig sittegruppe til hele familien og noen gjester, samt overnattingsplass for en natt eller to. Da har du en av de mest populære oppskriftene i båtmarkedet.
Det finnes mange modeller å drømme om. De siste årene har mange produsenter kommet med nye modeller. I mange år har hegemoniet i denne båtklassen ligget i Finland, men både i Norge og Sverige har anerkjente merker rustet seg til kamp om tronen.
Flipper gjorde stor suksess med sin 670 da den kom i 2012. For oss her på berget er det kanskje ikke overraskende at det sto en nordmann bak suksessen. Espen Thorup har faktisk designet to av båtene i testen. I tillegg til Flipper, står han også bak den nyere Nordkapp 660 Noblesse. Flipper ble trendsetter i forhold til hvordan en moderne daycruiser i denne størrelsen skulle være. Rommeligere og med nye linjer og vindusløsninger.
Men båtprodusentene lærer fort, og i årene som fulgte har flere andre fulgt i kjølvannet på Flippers suksessoppskrift. En sensommerdag samler vi Flipper 670/700 DC, Uttern D65, Askeladden C65 Cruiser og Nordkapp Noblesse 660 til test i Stockholms skjærgård. Hvilken av de fire kommer nærmest i å oppfylle daycruiserdrømmen?
Uttern D65
Trygg, men spartansk
Uttern D65 har en tiltalende pris og lure detaljer. Dessverre blir kvalitetsfølelsen litt for enkel i forhold til premium-konkurrentene.
På tross av det ursvenske navnet designes Uttern nå i Florida, langt fra de nordiske kundene. I mange år har Uttern vært en del av verdens største båtkonglomerat, amerikanske Brunswick. Dermed oppstår nye Uttern-modeller sammen med Bayliner, Boston Whaler, Crestliner, Lund og et titalls andre merker. Kanskje er det derfor Uttern D65 skiller seg fra de andre nordiske båtene i testen, både på godt og vondt.
Test: (+) Yamarin kjemper seg tilbake – en snill båt for hele familien
Trygge egenskaper
Uttern D65
Lengde, m: 6,28
Bredde, m: 2,46
Vekt, kg: 1230
Personer: 7
Motor: 150–225 hk
Drivstoff, l: 230
Pris, fra: Ca. 550 000 m/200 hk
Vi starter med det gode og på hekken sitter Mercurys nye 200 hk V6-motor. Den sørger for god akselerasjon og en toppfart på 39 knop. Det er langsomst i testen til tross for at båten er nest lettest etter Nordkapp med 1230 kg. Sjøegenskapene kan vi sammenfatte som trygge, om ikke sportslige. Det er ganske typisk for Uttern-modeller opp gjennom historien.
Vi deler ut gullstjerne i karakterboken for den brede og sikre trappen ned fra fordekket til sittebrønnen. Her har Uttern satset på en stor L-formet sofa langs babord side og sitteplasser for inntil åtte personer. Passasjerene i den fremre delen av sofaen kan enten sitte forovervendt eller akterover, for å konversere med resten av passasjerene i sofaen.
Når du kaster anker for lunsjpausen, er Uttern en bra båt å strekke seg ut i. Sofaens ryggstøtte kan felles helt ned og ved hjelp av en ileggsplate får du en nesten 220 centimeter lang solseng for to personer.
Annerledes bysse
Andre detaljer er ikke like vellykkede. Der de andre båtene har en enkel bysseløsning med vask og gassbluss i en kasse ved vindskjermen, har Uttern D65 løsningen plassert i styrbord side av sittebrønnen.
Her finner du en vask med kran. Vil du lage deg en kopp kaffe eller noe fra Toro, feller du ut et gassbluss fra skrogsiden. Det plasseres oppå eller inne i oppbevaringskassen. Førstnevnte løsning gjør at den lett glir, mens sistnevnte gjør det umulig å regulere flammen.
Soveplassen under dekk er lang nok til at fotograf Max på 195 centimeter får plass. Men den nakne plasten samt manglende vinduer i skrogsider og dekk gir et mørkt og enkelt inntrykk. En skylight sørger for en viss ventilasjon.
Totalt sett er ikke innredningen av samme høye kvalitet her som i de øvrige testbåtene. Til gjengjeld har Uttern en lav prislapp.
Pluss: Ombordstigning, pris
Minus: Finish, værutsatt sittegruppe
Vi Menn Båt mener: Hyggelig pris er båtens viktigste fortrinn. Ellers kjennes den enklere ut enn konkurrentene på de viktigste områdene.
Les også: (+) Samletest av nordiske turbåter
Nordkapp Noblesse 660
Overlegne sjøegenskaper
Det er ikke ofte man ønsker seg at det skulle blåse mer på sjøen. Men Nordkapp-egenskapene kommer aller best til sin rett når forholdene er smårøffe.
Nordkapp Noblesse 660
Lengde, m: 6,50
Bredde, m: 2,50
Vekt, kg: 1200
Personer: 6
Motor: 115–200 hk
Drivstoff, l: 195
Pris, fra: Ca. 730 000 med 150 H.O. og Highline utstyrspakke
Men også på flatt vann er båten en nytelse å kjøre. Med gassen i bunnen blåser Evinrude-motoren av gårde med et sportslig vræl opp til toppfarten på 48 knop.
Selv da er Nordkapp trygg, lettkjørt og ikke minst – sportslig. Årsaken finner du i lavt tyngdepunkt og 22 graders V-bunn. Vi flyr over noen hekkbølger i toppfart uten at det blir mye uro om bord av den grunn. Ingen tvil om at dette er et av Espen Thorups mest vellykkede daycruiserskrog.
Raskest, gjerrigst
På medvindslegget ser vi straks over 50 knop. Dermed er Nordkapp den raskeste båten i testen med god margin. Motoren er Evinrude 200 H.O. (High Output) med rundt 225 hk. At båten likevel er den mest drivstofføkonomiske i testen med 0,9 liter per nautisk mil fra 22–26 knop lar vi oss glatt imponere av. Er du fornøyd med toppfart rundt 40 knop holder det sikkert med en 150-hester.
Like glade er vi ikke for lydbildet fra Evinrudes totakter. Den er mest til stede i alle fartsområder blant motorene i testen. Særlig på tomgang og ved langsom kjøring er murringen mer merkbar enn på firetakterne.
Flott sittegruppe
Sportslighet til tross – passasjerene har det også fortreffelig om bord. Nordkapp er den eneste av de fire der en stor U-sofa fyller hele akterdelen av cockpit. Fordelen fremfor løsningen med L-sofa er flere sitteplasser. Hele sittebrønnen får en lun, intim følelse. Selve sofaen er dyp, velpolstret og svært behagelig. Med ekstra pute blir den kjapt omgjort til stor solseng. Den kan også brukes til overnatting.
Ulempen er at båten blir mer lukket enn for eksempel Askeladden ut mot hekken. Dermed er det noe mer trøblete å komme seg ut av båten akter, eller ut på badeplattformen.
Test: (+) – Buster XXL klarer et aldri så lite kunststykke
Kabinen i Nordkapp er ikke blant de største. Fotograf Max har fått oppdrag som målestokk, og hans 195 centimeter lange kropp får ikke ordentlig plass. Bena stikker ut av døren og i tillegg er vinduene lavt plassert, slik at du bare ser vannet nærmest båten. Dermed blir det litt vanskelig å sjekke posisjonen i løpet av natten. Mange liker å sjekke om ankeret sitter og at båten ligger der den skal.
Vi synes kabinen fungerer best for småtasser som skal ta seg en ettermiddagslur, eller som et stort stuerom. Det oppveier for manglende stuerom under cockpitgulvet.
Nordkapp profilerer seg som et premiummerke med sportslig fortegn. Det du får av egenskaper i Noblesse 660 stemmer godt med merkelappen. Særlig med Evinrude 200 H.O. på plass.
Pluss: Sportslige sjøegenskaper, myk gange, gode sitteplasser, stor solseng.
Minus: Trang kabin, få stuerom
Vi mener: En lav, sportslig dagsturbåt med utmerkede sjøegenskaper. Ikke like godt egnet for overnatting, kabinen er best som stuerom.
Test: (+) Nordkapp kaster seg på styrehyttebølgen – sent men godt!
Flipper 670/700 DC
Holder koken
Pen, behagelig og velprøvd. Åtte år etter debuten henger Flipper 700 DC fortsatt godt med sine nyere konkurrenter.
Flipper
700 DC
Fakta
Lengde, m: 7,0
Bredde, m: 2,48
Vekt, kg: 1300
Personer: 7
Motor: 135–300
Drivstoff, l: 188
Pris, fra: Ca. 680 000 m/225 hk
Pluss: Sjøegenskaper, stueplass, fin kabin
Minus: Lav vindskjerm
Konklusjon: Suksessbåten holder mål fortsatt. En fin kombinasjon av egenskaper, moderne motor og hyggelig kabin.
mer Info flipperboats.fi
Flipper 670 DC kom på markedet allerede i 2012 og slo ned som en bombe på båtmessene. En syvmetersbåt hadde aldri hatt så stort sitteområde og en like lys, innbydende kabin. Samme år hadde vi en slik som langtestbåt, og selv åtte år senere er det med stor glede vi gjenopptar bekjentskapet. Til modellår 2019 fikk båten en facelift med blant annet større badeplattformer og heter nå 700 DC.
For øvrig er vår testbåt temmelig lik den vi kjørte i 2012, med unntak av nye farger og små detaljer. Ikke noe feil med det – dette er fortsatt en av de beste båtene i klassen å dra på tur med. På full gass flyr Flipper lett over vannet med toppfart på 42 knop. Skroget reagerer følsomt på trim og styring. Det er godt balansert og gir en sportslig kjørefølelse.
Krenger i sving
På testdagen er det bare småbølger og hekksjøer å oppdrive, men vi vet av erfaring at båten takler krappsjø uten å mukke. Også større bølger går fint, men da kaster skroget opp en del vann – noe av det kan finne veien til cockpit. Båten har en særegenhet du skvetter av de første gangene. I krappe svinger legger den seg kraftig over, men slapp av – den velter ikke. Det har vi nemlig prøvd mange ganger.
Testbåten har en deilig, stillegående Mercury Verado rekkesekser på 225 hk. Men det er ikke den motoren Flipper får på hekken fremover. Oppgaven er overtatt av den nye V6-motoren fra Mercury. Det betyr i korte trekk like fin og kultivert gange, men mye lavere forbruk. Den gamle Verado bruker drøyt 1,3 liter per nautisk mil i marsjfart. Med den nye V6-motoren vil det erfaringsmessig ligge rundt literen – på linje med de andre testbåtene.
Les også: (+) Test av tre nye påhengsmotorer: – Oppsiktsvekkende egenskaper
Førerplass for to
Førerplassen er nok Flippers svakeste kort. Vindskjermen er lav, kraftig vinklet og vanskelig å se ut av med kalesjen oppe. I praksis ender vi opp med å kjøre med vippeputen på førerstolen oppe, slik at du kikker mer over skjermen enn gjennom. Vi savner rom til å legge fra seg småting som mobiltelefon. Sittestillingen er behagelig, selv om du ikke kan regulere setehøyden. Flipper er også den eneste av båtene der det er plass til to på førerplass – hyggelig om to turtelduer er på tur.
Selv med bagasje i hendene går det fint å gå om bord aktenfra takket være en åpning i sofaen og fri passasje mellom akterdekk og badeplattformer. På plass i sittegruppen er det ingen som legger merke til at Flipper er den eldste. Her kjennes den like moderne som de andre testbåtene. I L-sofaen går det fint å få plass til alle syv båten er godkjent for. En ekstra pute gjør plassen om til en solseng på ca. 190 centimeter.
Hovedinntrykket er at Flipper 670 DC – nå Flipper 700 DC – bærer sine år med verdighet. Egenskapene som vi lot oss begeistre av i 2012 står seg fortsatt godt i daycruiserklassen. I kabinen er det fortsatt lyst og trivelig – ikke minst på grunn av fine vinduer og hyggelig materialbruk. Bare Askeladden topper Flipper på dette området. Med den nye Mercury V6-motoren er dette fortsatt en konkurransedyktig DC-modell.
Vi mener: Suksessbåten holder mål fortsatt. En fin kombinasjon av egenskaper, moderne motor og hyggelig kabin.
Askeladden C65 Cruiser
Stor og luksuriøs
Vi venter helt til slutt med å gå om bord i Askeladden C65 Cruiser. Med vind i håret og småslitne etter en lang dag på sjøen, er det deilig å avslutte med den luneste av de fire. Sammenlignet med de rimeligste båtene i testen, koster Askeladden noe mer.
Men den kjennes også mye større, til tross for at den hverken er lengst eller bredest. Årsaken finner du i skrogets høyde og volum, men også i den solide vindskjermen som gir effektiv vindbeskyttelse for passasjerene. At Askeladden holder til på den norske vestkysten ser vi tydelig i en glimrende kalesjeløsning, der du har godt utsyn selv om det høljer ned.
Kjennes luksuriøs
Askeladden C65 Cruiser
Lengde, m: 6,45
Bredde, m: 2,46
Vekt, kg: 1400
Personer: 7
Motor: 200–300 hk
Drivstoff, l: 230
Pris, fra: Ca. 715 000 m/200 hk og Topline utstyrspakke
Konklusjon:
Stort volum gjør dette til en lun og trygg turbåt. Gir også mest luksusfølelse.
Mer info askeladden.no
Under dekk er Askeladden best rustet for en overnatting . Inntrykket er lyst og forseggjort, takket være skrogvinduer og lysslisser i dekket. Fine materialer og detaljer i tre gjør det til et hyggelig sted å tilbringe en natt. En luke i taket gir bra ventilasjon. Under avkledningsbenken på styrbord side finnes et fullverdig marinetoalett.
Cockpiten har en lang L-formet sofa langs babord side. Den tar åtte personer med bra komfort. Foran ved vindskjermen kan ryggstøtten vippes slik at to personer enten sitter med kjøreretningen, eller akterover og i kontakt med øvrige passasjerer. En fiks finesse er at ryggstøtten på aktersofaen kan felles fremover slik at to-tre personer kan sitte der med utsikt over motor og badeplattformer. Fint å kunne følge med når barna kjører tube.
God rekkevidde
Askeladden er den beste av båtene å fortøye med hekken inn mot brygga. Her har du fri passasje ut og inn over brede plattformer på hver side av motoren. Smart når du har med masse bagasje og vil slippe turen over dekk.
I likhet med Flipper og Nordkapp har båten et lite pantry på passasjersiden fremme ved vindskjermen. Nå er ingen av disse løsningene egnet for mer enn å varme vann eller ferdigmat, men skuffen med gassbluss er faktisk ganske praktisk.
Vi har tidligere kjørt Askeladden C65 Cruiser både på langtest og hos verftet sør for Bergen. Skroget er ikke spesielt sportslig, men går mykt og tørt i krapp fjordsjø. Testbåten har Suzukis firesylindrede 200 hk og går snaut 41 knop. Kombinasjonen gir lavt forbruk på snaut én liter per nautisk mil ved 25 knop. Det gir den 1400 kilo tunge ekvipasjen en praktisk rekkevidde på rundt 200 Nm under ideelle forhold, siden drivstofftanken er på røslige 230 liter.
Pluss: Kabin, beskyttet sittegruppe, fleksibel aktersofa
Minus: Ramme på vindskjerm sperrer sikt mot styrbord.
Vi mener: Stort volum gjør dette til en lun og trygg turbåt. Gir også luksusfølelse.
Les også: (+) Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene
Vinneren
Når solen går ned over Stockholmsskjærgården har vi kjørt, kjent på, sittet og ligget i alle fire testbåtene. Det blir fort klart at daycruisere i klassen 6,5 til 7 meter har blitt mer luksuriøse, rommeligere og jevnt over triveligere båter enn for ti år siden. Våre fire testbåter er utmerkede dagsturbåter for et selskap på 6–7 personer. Eller for den som vil ferdes raskt og behagelig gjennom skjærgården.
Det er ingen overraskelse at konkurransen er blitt hvassere for Flipper 700 DC. Uttern D65 imponerer minst av de fire. Nå oppveier en rundt 150 000 kroner lavere pris for det aller meste, men skal du først bruke mye penger på båt er også godfølelsen viktig. Den kommer ikke like lett i den enkle Uttern D65.
Nordkapp Noblesse 660 er en kjøreglad og sportslig båt. Designer Espen Thorup har tatt med seg erfaringer fra tidligere DC-modeller – blant dem Flipper – og laget en moderne DC. Sittekomforten i cockpit er helt på topp, men Evinrude-motoren er ingen perfekt løsning grunnet sin støymessige tilstedeværelse ved rolig kjøring.
Det viser seg igjen at en båt som setter standarden når den kommer, klarer seg godt i konkurransen med nyere utgaver. Oppgraderingen til Flipper 700 DC gir båten nytt liv, mens gode basisegenskaper og en noe lavere startpris enn sine norske konkurrenter taler til dens fordel.
Til syvende og sist drar Askeladden C65 Cruiser hjem totalseieren. Den koster en del, men byr også på en komplett utstyrspakke til den prisen. Det sørger for at den gode, lune premiumfølelsen er på plass om bord. Båten er den beste til overnatting og har en godt beskyttet, fleksibel sitteløsing i cockpit.