Nyhet: Yamarin 67 DC

Båten som må hoppe etter Wirkola

Hvis det noensinne er en båt som må hoppe etter Wirkola, så er det nettopp denne.

Pluss ikon
<b>STOR JOBB:</b> Den nye Yamarin-modellen går inn i et av de viktigste daycruiser-segmentene i Skandinavia.
STOR JOBB: Den nye Yamarin-modellen går inn i et av de viktigste daycruiser-segmentene i Skandinavia. Foto: Yamarin
Først publisert Sist oppdatert

Den nye Yamarin 67 DC skal nemlig ta over for to av de beste og mest populære Yamarin-modellene opp gjennom tidene – Yamarin 65 DC og Yamarin 68 DC.

Les også: Vi Menn Båts test av Yamarin 65 DC

Les også: Vi Menn Båts test av Yamarin 68 DC

Førstnevnte har røtter helt tilbake til en av Yamarins første store suksessmodeller i Norge: 6110-modellen, som kom i 2000 og på mange områder redefinerte hva en moderne daycruiser med utenbordsmotor kunne og skulle være.

Så vær så god Yamarin 67 DC – da er bakken din og det er bare å håpe på god lengde og nedslag til 20 i stil.

Fyller 50 år

Men Yamarin har en vesentlig lengre historie enn som så. I år feirer det finske merket faktisk 50-årsjubileum. I 1972 så de to første modellene dagens lys, småbåtene 380 og 420 – begge med Yamaha 25 hk på hekken.

<b>TO VALG:</b> Standard er 10-tommers betjeningsskjerm, men det er også plass til en 16-tommer i dashbordet. 
TO VALG: Standard er 10-tommers betjeningsskjerm, men det er også plass til en 16-tommer i dashbordet.  Foto: Yamarin

Siden det nye båtmerket skulle selges med Yamaha-motor ble det naturlig å kombinere Yamaha med marine – og navnet Yamarin var et enkelt og slagkraftig faktum.

Den nye Yamarin-modellen tar selvsagt med seg verftets moderne formspråk, og ved første øyekast er det ikke så mye som minner om de to klassikerne.

<b>EKSTRA:</b> En liten pentry­løsning for dem som vil lage seg noe varmt om bord. 
EKSTRA: En liten pentry­løsning for dem som vil lage seg noe varmt om bord.  Foto: Yamarin

Men det skal ikke mer enn en kikk på interiøret i cockpit for å skjønne at Yamarin kan sin daycruiser-latin og bruker mange av suksesselementene fra forgjengerne, riktignok i en mer moderne innpakning.

Det viktigste

Skal du lage en daycruiser som skal slå an i Skandinavia er det nemlig noen elementer som bare må være på plass. Og det aller viktigste er gode, helst mange sitteplasser. Gjerne skjermet mot vind og bølgeskvett.

Her ser det ut til at Yamarin leverer på høyt nivå. Cockpiten virker dyp og er omsluttet av en vindskjerm med lange sidevinduer.

Her er det L-formet sofa på styrbord side, med ekstra sitteplasser langs motsatt side, og med en liten pentryløsning som ekstrautstyr for den som ønsker enkle kokemuligheter.

Førerplassen er et dobbeltsete med vipperygg, slik at du kan få komplett U-sofa når båten er fortøyd.

Spent på løsning

Om Yamarin treffer helt med løsningen på sitteplassene forut er vi spente på å se når vi skal teste båten.

Normalt sett passer to sportsstoler veldig godt i denne størrelsesklassen, men Yamarins dobbeltsete og en tverrstilt sitteplass på babord side blir interessant å prøve i praksis.

<b>VIKTIG:</b> Gode sitteplasser er alfa og omega i denne daycruiserklassen. 
VIKTIG: Gode sitteplasser er alfa og omega i denne daycruiserklassen.  Foto: Yamarin

Under dekk følger det finske verftet i trygge spor. En daycruiser på 6,76 meter blir aldri noen rendyrket turbåt, men det ser ut til at Yamarin har mestret balansegangen slik at to personer gjerne kan ta en natt eller to om bord.

Store vinduer og takluke gir lys og luft. Noe separat toalettrom er det ikke plass til her, men du kan få et fullverdig marinetoalett som en del av premium utstyrspakke.

<b>NATTA:</b> Lyst med store vinduer, men vi håper det også blir gardiner for dem som vil ta kvelden en lys sommernatt. 
NATTA: Lyst med store vinduer, men vi håper det også blir gardiner for dem som vil ta kvelden en lys sommernatt.  Foto: Yamarin

Vi liker V6

Standardutstyret er greit, men vi tipper de fleste vil gå for noe ekstrautstyr.

Comfort-pakken har viktige ting som akterkalesje, vindusvisker på babord side, havnepresenning, bord med solseng og trimflaps.

<b>V6-MOTOR:</b> Med 225-hester på hekken går motoren snille 3500 o/m i 25 knop. 
V6-MOTOR: Med 225-hester på hekken går motoren snille 3500 o/m i 25 knop.  Foto: Yamarin

Premium byr blant annet på kjøleskap, baugpropell, pentry med trykkvann, toalett, koketopp og landstrøm.

Anbefalt motorstørrelse er 150 til 250 hk, der 225 og 250 hk er V6-motorer. Det ville vi tatt oss råd til – ikke på grunn av ekstra fart, men rett og slett fordi V6-motoren gir en helt annen komfortopplevelse.

FORBRUK: Med 225 hk skal båten gjøre 43 knop og gå på nøysomme 1,1 liter per nautisk mil ved 25 knop.
FORBRUK: Med 225 hk skal båten gjøre 43 knop og gå på nøysomme 1,1 liter per nautisk mil ved 25 knop. Foto: Yamarin

Priseksempler er på 790 000 kroner med 200-­hester og comfortpakke, og 940 000 kroner med premiumpakke og 225-hester.

Tekniske data:

Lengde, m: 6,76

Bredde, m: 2,55

Maks last, kg: 555

Båtvekt, kg: 1480

Drivstoff, l: 195

Personer: 8

Motor, hk: 150–250

Pris: Fra ca. 750 000 kroner