Test: Yamarin Cross 75 BR

Den flotte kombinasjonen merkes aller best innvending

Cross-betegnelsen i den nye toppmodellen sier det meste: Her får du den beste kombinasjonen av egenskaper fra aluminium og glassfiber. Det merkes aller best innvendig. 

Pluss ikon
<b>NOE FOR ALLE:</b> Pen innredning og mange fine sitteplasser i den nye toppmodellen. 
NOE FOR ALLE: Pen innredning og mange fine sitteplasser i den nye toppmodellen.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Helt siden jeg kjørte mine første Silver-modeller for rundt 15 år siden, har konseptet med det vi liker å kalle aluminiums-hybrider tiltalt meg.

Det er mye godt å si om egenskapene til aluminiumsskrog – de er som regel stivere og gjør ofte en bedre figur under tøffe forhold enn et tilsvarende i glassfiber.

Det er blant annet enklere å tilpasse steglistene på en aluminiumsbåt, og det har stor betydning for sjø­egenskapene.

Dermed har aluminium blitt et yndet materiale for dem som trenger båter til røff bruk, og mange aluminiumsmodeller har ikke bare yrkesbåtpreg utvendig, men også innvendig.

La oss bare fastslå at slike båter ikke har den høyeste kone- og hyggefaktoren.

<b>ALLSIDIG:</b> Et bredt knippe av sjøegenskaper gjør at båten trives med alt fra saktekjøring, til sprinter i 50-knops­-<br/>klassen.
ALLSIDIG: Et bredt knippe av sjøegenskaper gjør at båten trives med alt fra saktekjøring, til sprinter i 50-knops­-
klassen.
Foto: Produsenten

Og det er her aluminiumshybridene kommer inn. Alle fordelene med kjørevillig skrog og solid plattform er beholdt, men oppi aluminiumskonstruksjonen har man altså puttet et innerskrog av glassfiber. Det sørger for en hel del nye muligheter i innredningen, samtidig gir glassfiberen et lunere inntrykk.

Ledende på feltet

<b>GANGSPERRE:</b> Store trinn ut i baugen og på styrbord side gjør at sitteplassen i baugområdet er noe begrenset i forhold til fullinnredete bowridere. 
GANGSPERRE: Store trinn ut i baugen og på styrbord side gjør at sitteplassen i baugområdet er noe begrenset i forhold til fullinnredete bowridere.  Foto: Terje Bjørnsen

Aluminiumsbåter er svært populære både i Finland og på den svenske østkysten. Derfor er det ikke så rart at nettopp finske båtprodusenter lenge har vært ledende på dette området.

Yamarin dro i gang sin Cross-serie for rundt 10 år siden, i starten mest som en aluminiumskopi av glassfiberbåtene, men etter hvert med helt frittstående produkter. Blant annet den første utgaven av Yamarin Cross 75 BR.

Les også: Dette mente vi om Yamarin Cross 75 BR da vi testet den i 2014

Det er med et visst frydefullt grøss jeg husker den første test­kjøringen i 2014, sammen med Davy Gustafsson – på den tiden dypt involvert i skrogutvikling og testkjøring av nye Yamarin-modeller.

<b>BREDFORMAT:</b> To titommers betjenings­skjermer gir en real følelse av glasscockpit, og gjør at mesteparten av knappene er flyttet fra dashbordet og inn i skjermene. 
BREDFORMAT: To titommers betjenings­skjermer gir en real følelse av glasscockpit, og gjør at mesteparten av knappene er flyttet fra dashbordet og inn i skjermene.  Foto: Terje Bjørnsen

Ved siden av å være en svært dyktig båtfører og ha en ryggsøyle i titan, hadde Davy en tendens til å gå en smule bananas når han skulle vise frem egenskapene i en Yamarin.

Toppmodell i Cross-serien, 50 knop innen rekkevidde og Davy bak spakene? Båt og mannskap fikk kjørt seg til yttergrensene.

<b>LUFTIG FØLELSE:</b> Cockpiten er god beskyttet av stor vindskjerm, men åpen og lys. Softdeck-dørken er svært behagelig å gå på.
LUFTIG FØLELSE: Cockpiten er god beskyttet av stor vindskjerm, men åpen og lys. Softdeck-dørken er svært behagelig å gå på. Foto: Terje Bjørnsen

Og Davys innsats var ikke forgjeves: Den forrige Yamarin Cross 75 BR fikk et vel­-fortjent rykte som en komfortabel kjørebåt. Delvis på grunn av fin innredning, og delvis på grunn av evnen til å skjerme alle om bord for slagene fra krapp fjordsjø, selv i 30 knops marsjfart.

Mye å leve opp til

Dermed har den nye Cross 75 BR mye å leve opp til. Og ved første øyekast er den ganske lik forgjengeren, men ved nærmere ettersyn også ganske forskjellig.

Siden forrige modell har Yamarin og Buster samlet seg under en paraply, det betyr at man naturlig nok bruker felles løsninger på viktige områder. Riktignok har Cross 75 BR et eget skrog, men du ser godt slektskapet med Buster Magnum og SuperMagnum i linjene.

<b>STØDIG:</b> Solid polstring, god vippepute og kraftig sidestøtte gir behagelig førerplass. 
STØDIG: Solid polstring, god vippepute og kraftig sidestøtte gir behagelig førerplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Følelsen av familielikhet forsvinner når du kommer om bord. Ja, det er fortsatt noen fellestrekk, men den lyse og fint avrundede glassfiberinnredningen gjør slutt på tankene som går i retning av Buster. Det er selvsagt et nødvendig trekk å gi båtkjøpere merkbart annerledes egenskaper og finesser om de velger Yamarin eller Buster.

Sammenlignet med forgjengeren virker den nye Yamarin Cross 75 BR større og med mer armslag i cockpit- og baugområdet. Det har aller mest med layout og materialbruk å gjøre, for bredden på 2,47 meter er den samme, og lengden faktisk litt kortere; 7,37 mot 7,53 meter.

<b>EKSTRASETE:</b> Her sitter du greit, og finner også plassen til kjøleskuffen.
EKSTRASETE: Her sitter du greit, og finner også plassen til kjøleskuffen. Foto: Terje Bjørnsen

En dyp cockpit med grå glassfiber og U-sofa er blitt erstattet av en mer åpen løsning, der hvit glassfiber og en L-sofa med et svigermorssete bak førerstolen merkes best. Det gir plass til en smart trapp ut og inn av cockpit.

Sammen med brede og lange badeplattformer, samt en solid vannskibøyle som håndstøtte, gir det eksemplariske muligheter til å bevege seg trygt ut og inn av båten, samt i området rundt motoren.

Elektronikk-bonanza

Bak de to konsollene finner du høyryggede, justerbare og behagelige sportsstoler. På førerplass dominerer den nye widescreenløsningen med kartplotter- og betjeningsskjermsystemet. Det er i praksis to 10-tommers skjermer satt sammen til en glasscockpit-lignende enhet.

<b>GOD LØSNING:</b> En permanent gangvei ut og inn av cockpit på styrbord side akter. Det splitter U-sofaen, men så unngår man også tråkking i puter og høye kanter. 
GOD LØSNING: En permanent gangvei ut og inn av cockpit på styrbord side akter. Det splitter U-sofaen, men så unngår man også tråkking i puter og høye kanter.  Foto: Terje Bjørnsen

Under vår prøvetur fungerer systemet utmerket: Både fordi det er lettbetjent og intuitivt i bruk, men også kartografien fra Navionics samt muligheten til enkelt å kjøre separate vinduer er viktige forbedringer.

På testturen blir det naturlig å ha motor- og båtdata oppe i ett vindu, og kart i det andre. På en liten navigasjonsøvelse mellom holmer og skjær bruker jeg en skjerm zoomet inn på detaljer, og en zoomet ut for oversikt. En løsning du fort blir hektet på. Da ligger de viktigste datafeltene i gjennomsiktig overlegg over kartvisningen.

De aller fleste båtfunksjonene styres herfra. Dermed blir resten av dashbordet tilnærmet knappefri sone, bortsett fra til vindusviskere og lanterner. I tillegg er det en spak for baugpropell på venstre side av rattet og trimflaps på høyre. Jeg sitter behagelig og stødig på førerplassen, med god utsikt gjennom den veldimensjonerte vindskjermen. Den er trukket så langt akterover at det blir en viss skjerming også på de bakerste sitteplassene.

Rundt 50 knop

Selv om solen stråler fra skyfri himmel, har den nordlige brisen ute i fjorden fortsatt et drag av vinter i seg. Yamahas V6-motor på 300 hk jobber uanstrengt på 3400 o/m og gjør ikke mye av seg, hverken støy- eller forbruksmessig.

<b>KRAFTPLUGG:</b> Yamahas velprøvde V6-er står fint til båten. Her har du den deilige følelsen av uanstrengt kraft.
KRAFTPLUGG: Yamahas velprøvde V6-er står fint til båten. Her har du den deilige følelsen av uanstrengt kraft. Foto: Terje Bjørnsen

I rundt 28 knop skjærer Cross 75 BR mykt gjennom den moderate krappsjøen, og under slike forhold er alt behagelig og udramatisk.

Fartsmålingene viser toppfart på drøyt 50 knop med meg og halv tank, mens Yamarin oppgir 48 knop med to personer og nesten full tank. Siden drivstofftanken er på sjenerøse 300 liter, spiller nok det og ellers gunstige forhold på testdagen inn.

Jeg savner Davy for virkelig å sette skroget på prøve, men det motstår mine forsøk på ablegøyer og tøysekjøring med stoisk ro. Båten reagerer smidig på trimmen, og går lett i plan, samtidig som den slipper fint og gir lite motstand når du vil kjøre fort.

Spaken for trimplan er lett å skjønne, og de har bra effekt både sideveis og i lengderetning. Her er du satt opp for enkelt å takle en mengde ulike kjøreforhold; enten du vil bringe familien rolig og komfortabelt hjem under røffe forhold, eller skal underholde deg selv med frisk innsats bak ratt og gasspak.

På prislisten her i Norge finner du Yamarin Cross 75 BR med 225 eller 300 hk. Prisforskjellen er på snaut 50 000 kroner, og med en pris på rundt 900 000 kroner for 300-hesteren, er det liten grunn til å spare på konfekten.

Ikke så mye på grunn av toppfarten (43 mot 48 knop), men mest fordi den største motoren ligger rundt 500 o/m lavere i turtall i de viktigste fartsområdene. Det betyr mer behagelig støynivå, og noe lavere drivstofforbruk.

Vi Menn Båt mener:

Den nye toppmodellen i Cross-serien har et flott totalkonsept. Det kombinerer god kjøre- og passasjer­komfort, med en praktisk og allsidig innredning. Her vil hele familien trives på tur, samtidig er det rom for sportslige lufteturer eller røffere transportoppdrag.

Tekniske data

Yamarin Cross 75 BR

Lengde, m:  7,37

Bredde, m:  2,47

Dypgang, m:  0,5

Vekt tom, kg:  1300

Drivstoff, l:  300

Personer:  9

Lasteevne, kg:  825

Anbefalt motor:  225–300

Pris med 300 hk:  916 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021