SPESIALBÅT MED NORSK TEKNOLOGI
Denne heftige båten for spesialsoldater har norsk teknologi
Bak det skrivebordsaktige navnet "Combatant Craft Medium" skjuler deg seg et potent fartøy for spesialstyrken Navy SEALs.
Vi forbinder US Navy med de spektakulære hangarskipene, eller slagkraftige destroyere og fregatter.
Og selv om det er lett å bli imponert av disse avanserte gigantene, har amerikanerne et langt mer differensiert arsenal å ty til når det gjelder sine maritime styrker.
I tillegg til snaut 500 større skip rår man også over 3200 mindre fartøy og båter, spredt over et stort antall bruksområder og avdelinger.
Noen av de mest spennende og avanserte utgavene finner du i «Naval Special Warfare fleet». Det er her CCM (Combatant Craft Medium) skal fylle en viktig funksjon, der operasjoner med spesialstyrker som Navy SEALs er den aller viktigste.
Ikke noe leketøy
Ved første øyekast kan den 60 fot lange båten til forveksling ligne på en følgebåt eller tender for yachten til en militært interessert oligark, sjeik eller IT-milliardær.
Men når du kikker nærmere etter, er konstruksjonen langt mer seriøs enn som så.
CCM skal fylle flere roller, men hovedformålet er å frakte inntil 19 spesialsoldater til og fra oppdrag i trusselmiljø med lav til middels risiko. Det betyr rekognoserings- eller sabotasjeoppdrag, antiterror- og etterretningsvirksomhet.
I tillegg kan båten brukes til patruljering, bording eller gi angreps- og dekningsild i stridssituasjoner.
To av de viktigste fortrinnene for CCM er fart og minimal synlighet – både visuelt og elektronisk. Farten står det slanke, skarpe V-bunnskroget med to markerte step for, i tett samarbeid med to dieselmotorer fra MTU med til sammen 2500 hk.
Det gir en imponerende toppfart på 52 knop, men enda viktigere i militær sammenheng er marsjfart og rekkevidde på inntil 600 nautiske mil. Eksempelvis betyr det at båten grovt regnet kan gjøre turen Bergen-Bodø uten behov for bunkring underveis.
Flyfrakt
Stor operasjonsradius gir fleksibilitet i planlegging av oppdrag og gjør at båten kan sjøsettes i sikker avstand fra målet, fortrinnsvis fra et større moderfartøy, alternativt også fra land. I motsetning til noen av de mindre fartøyene som kan droppes fra fly, har man ikke den muligheten med CCM. Men designet tillater at den kan fraktes om bord i et C-17 transportfly.
Den kompakte profilen, Stealth-aktige egenskaper og lavt infrarødt fotavtrykk skal gjøre CCM vanskelig å oppdage når den sniker seg rundt på oppdrag.
Det doble aluminiumsskroget skal tåle skudd fra lette våpen, og interiøret har støtdempende funksjoner som skal beskytte soldater og båtpersonell – blant annet mot skader fra harde bølgeslag.
Nylig ble det siste av de foreløpig 30 CCM-fartøyene operativt. Prosjektet har vært under konstant utvikling siden oppstarten i 2014; der blant annet Kongsberg Defence & Aerospace har bidratt med sitt C4I Cortex-system.
Det integrerer de ulike systemene om bord, og sørger for at mannskapet kan kontrollere alle funksjoner fra en enkelt stasjon.
Flere våpensystemer
En av de viktigste nyvinningene underveis i CCM-programmet har vært integrasjonen av det nye CC FLIR II, et av de mest avanserte nattsyn-systemene tilgjengelig. I tillegg er man i ferd med å utvikle fartøyets våpenkapasitet.
I utgangspunktet kan CCM benytte seg av M2.50 maskingevær, M240 7,62 mm maskingevær eller MK19 40 mm granatkaster. Den har også mulighet for en fjernstyrt M2 på dekket. Nå ser man også behov for våpen med større presisjon og ildkraft, da i første rekke lette rakettsystemer.
I det siste har CCM-fartøy vært observert på steder i Asia, og det har vært spekulert i om man bruker disse mer aktivt i det omstridte Sør-Kina-havet.
Først og fremst i rekognoserings- og etterretningsøyemed, men også i treningsoppdrag der man simulerer en mer alvorlig konflikt, og CCM-fartøyene skal brukes til det de virkelig kan: Snike Navy SEALs raskt og usynlig inn bak fiendens linjer.
Lengde: 60 fot/18,5 meter
Bredde: 4 meter
Dypgang: Stikker bare en drøy meter dypt
Konstruksjon: Aluminium
Vekt: 29,8 tonn fullastet
Lastekapasitet: Kan ta med 4 mannskap, 19 spesialsoldater og 5 tonn last
Motorisering: To dieselmotorer fra MTU på til sammen 2500 hk. V8-motorene har 17,9 liters volum og veier 2 tonn hver
Toppfart: 52 knop
Drev: Overflatedrev fra ZF til fremdrift
Drivstoffkapasitet: 5148 liter
Rekkevidde: Maks 600 nautiske mil, normalt 400 nautiske mil
Produsent: Vigor, Michael Peters og Leidos har bidratt til konstruksjonen. Peters har en lang rekke sportsbåter og yachtmodeller på CV-en, blant annet fra Chris Craft, Bertram og Viking
Kilder: vigor.net / sofrep.com / americanspesialops.com / seapowermagazine.org / kongsberg.com