Førsteinntrykk: Uttern C70
Moderne styrehyttemodell
Det populære folkebåt-merket går sommeren i møte med en viktig nyhet for norske båtkjøpere.
De siste årene har familievennlige utgaver av styrehyttebåtene slått godt an også utover det tradisjonelle nedslagsfeltet.
Ren nytte er i stadig større grad byttet ut med moderne og komfortable løsninger.
Og mange båteiere synes den enkle bruken og gode værbeskyttelsen i slike båter oppveier ulempene.
Uttern C70 er en ny modell av året, og skal vi dømme ut fra 3D-illustrasjonene byr den på moderne linjer i god Uttern-stil.
Skroglengden er på 6,6 meter, mens den totale lengden er på 7,37 meter. Bredden på 2,5 meter er ganske typisk for en båt i denne klassen.
Det finnes en ganske etablert standard for hvordan man løser layouten i styrehyttebåter av denne størrelsen. Skal en båtprodusent avvike fra denne, blir det ofte med et særskilt fokus på helt spesielle egenskaper.
Men Uttern C70 kjører en trygg, velkjent middelvei. Her får du den tradisjonelle løsningen med førerplass på styrbord side inne i hytta, og en liten sittegruppe på motsatt side.
Dermed kan tre-fire voksne sitte tørt og varmt underveis, uansett hvordan værforholdene er på utsiden.
Separat toalett
Har du lyst til å ta en lengre utflukt i skjærgården, er båten utstyrt med dobbeltkøye i baugen og et separat toalettrom med fullverdig sjøvannstoalett.
C70 kan også utstyres med kjøleskap og kokeapparat i bakkant av førerstolen. Ved behov kan sittegruppen på babord bygges om til en ekstra soveplass.
Uteseksjonen er innholdsrik til å være en båt av denne typen. Akterdekket har en L-sofa, der akterbenken kan vippes frem hvis man ønsker en liten solseng.
Styrehuset er litt forskjøvet, slik at det skal være en god gangvei på styrbord side av hytta og frem i baugen. Her er det mulighet for solputer, og det er tydelig at Uttern C70 er mer familie- enn fiskebåt.
Ville valgt V6
Uttern leveres med Mercury-motorer på hekken, og du kan velge mellom 150, 200 eller 225 hk. Førstnevnte er en volumsterk firesylindret sak, mens de to andre er moderne V6-motorer.
Uten å si noe galt om 150-hesteren, ville nok vi havnet på en 200-hester som en gyllen middelvei. Ikke nødvendigvis på grunn av det ekstra fartspotensialet, men fordi V6-en er overlegen når det kommer til komfortabel gange og et lavt støynivå. Det er særlig viktig når du bruker akterdekket, eller kjører med skyvedøren åpen.
Du kan velge mellom ulike pakker for å utvide utstyrsnivået på en enkel måte. to elektronikkpakker med 7- eller 9-tommers Simrad NNS evo3 ekkoplotter, Vesselview digitale instrumenter og Fusion lydpakke med DAB-radio og fire høyttalere. Dette kan kombineres med en premiumpakke, der du blant annet får med kalesje, solseng og kjøleskap.
Grunnprisen for båten med den nevnte 200-hesteren ligger på drøyt 640 000 kroner, og velger du den rimeligste 7-tommers elektronikkpakken havner prisen på cirka 675 000 kroner. Med Premium 9-tommers pakke havner du på rundt 745 000 kroner.
TEKNISKE DATA
UTTERN C70
Lengde, total: 7,37 m
Bredde, m: 2,5 m
Vekt u/motor, kg: 1642
Drivstoff, l: 200
Vann, l: 45
Personer: 8
Soveplasser: 2+1
CE-kategori: C
Motor: 150–225 hk
Pris, fra: 577 600 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021