Nordkapp Airborne 8

Tilfører denne båttypen noe helt nytt

Nordkapp utvider utvalget med en større RIB.

Pluss ikon
<b>IKKE BARE FART:</b> Nordkapps RIB-modeller utpreger seg med høy hyggefaktor og løfter komforten til et nivå man sjeldent finner i RIB-modeller. 
IKKE BARE FART: Nordkapps RIB-modeller utpreger seg med høy hyggefaktor og løfter komforten til et nivå man sjeldent finner i RIB-modeller.  Foto: Teodor Tomter
Først publisert Sist oppdatert

Det kom som lyn fra klar himmel da Nordkapp lanserte sin første RIB-modell i 2021. Men Airborne 7 viste seg å ha kvaliteter langt utover det man kunne forvente av en debutantmodell, og har satt et eget Nordkapp-preg på denne båt­klassen.

Vi testet Airborne 7 i fjor og ble sittende igjen med et solid førsteinntrykk. Kombinasjonen livlig kjøreopplevelse og smart innredning er noe vi tror vil tiltale mange som lukter på RIB-konseptet.

Les også: Her finner du vår test av Nordkapp Airborne 7

Verftet har ikke gjort noen hemmelighet av at flere og større modeller er aktuelt, og for 2022-sesongen handler det om Airborne 8.

<b>BAUG:</b> Forut har du også mulighet for solseng.
BAUG: Forut har du også mulighet for solseng. Foto: Teodor Tomter
<b>STANDARD:</b> Førerplassen holder samme høye kvalitet som i øvrige modeller.
STANDARD: Førerplassen holder samme høye kvalitet som i øvrige modeller. Foto: Teodor Tomter

Med lengde på 7,8 m og bredde på 2,82 m er den en meter lenger og 30 cm bredere enn lillebror. Det skal selvsagt gi mer plass om bord, selv om grunnkonseptet på mange måter er det samme.

Ifølge Nordkapp er fokuset på ulike soner i båten. Fra sitteplasser og mulighet for solseng forut, til en etter RIB-forhold lun konsoll, der du også kan få en sprayhood-/kalesjeløsning til de kalde og våte dagene.

<b>RASK:</b> Med 300 hester gjør Airborne 8 tett på 50 knop.
RASK: Med 300 hester gjør Airborne 8 tett på 50 knop. Foto: Teodor Tomter
<b>BESKYTTET:</b> God sitte­komfort er ikke noen selvfølge i en RIB.
BESKYTTET: God sitte­komfort er ikke noen selvfølge i en RIB. Foto: Teodor Tomter

Bak førerplassen kan du få et klappsete, som vender mot aktersofaen, slik at det blir en smart sittegruppe helt akter.

Båten leveres med Mercury V6- og V8-motorer fra 200–300 hester samt 350 Verado rekkesekser med kompressor som sterkeste alternativ.

Prisene starter på drøyt 850 000 kroner, med 300 hk og litt utstyr, bikker Airborne 8 millionen.

Tekniske data:

Lengde, m: 7,8

Bredde, m: 2,82

Egenvekt, kg: 1380

Drivstoff, l: 300

Personer: 10

Motor, hk: 200–350

Pris, fra: 856 000 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022