Prøvekjørt: Grand D600 RIB med Yamaha V Max SHO 115
Festlig kombinasjon
En sportslig, kjøreglad RIB med lett og sprek motor på hekken. Slikt blir det brede glis av.
RIB-spesialisten Grand introduserer en helt ny modellserie. Først ut er D600, der D-en står for Drive. Selvsagt handler det om fart og dynamikk, men også om brukervennlighet og et interiør med fleksible løsninger, skal vi tro målsettingene til produsenten.
Konstruksjonen er klassisk RIB, med slankt, skarpt glassfiberskrog og luftfylte pongtonger. En kombinasjon kjent for gode bølgeegenskaper, med fin stabilitet og solid bæreevne.
Testbåten ser aller mest sportslig ut, der den ligger ved brygga og napper utålmodig i fortøyningene.
Designdetaljene er moderne, irrgrønne felt i putene og det friske utseendet på Yamaha-motorene med de velkjente V Max-dekalene.
Alt vitner om at det her blir gode muligheter både til å lufte og vaske seg på testturen.
Småsprek V Max
Ikke minst fordi værgudene har blåst på frisk bris det meste av dagen, et passende knepp ned fra kulingen tidligere i uken. Når jeg kommer lenger ut i fjorden, venter en utfordrende kombinasjon av fersk vindsjø og større dønninger.
Da sitrer det litt ekstra i kroppen når jeg manøvrer ut fra bryggeanlegget. Båtvekten på 600 kilo er ikke all verden, men balansen og fartsressursene bør være bra.
V Max SHO 115 er i praksis samme 1,8-liter som den vanlige 115-hesteren, men har høyere effekt – tilsvarende rundt 130 hk. Motoren veier da snaut 180 kilo, og et lavt vekt/effekt-forhold bør passe denne RIB-modellen fint.
Krappe svinger
Innerst i fjordarmen er sjøen relativt rolig, og jeg bestemmer meg for å gjøre toppfart- og manøvreringstestene her. Med bare meg om bord er akselerasjonen bråkvikk, og det tar ikke lang tid før jeg ser 42 knop som det beste på GPS-en.
Dermed bør rundt 40 knop være noe du kan regne med å oppnå under de fleste forhold.
Erfaringsmessig trenger man å trimme motoren ut en smule for de beste egenskapene i høy fart, men her virker det som om en relativt nøytral vinkel til akterspeilet gir den optimale kombinasjonen av fart og stabilitet.
Selv når jeg legger inn krappe svinger, oppfører Grand D600 seg pent.
Sidestøtten på førerplass er best når du har vippet setet ned som sittebenk, men også i ståstol-posisjon, bredbent og et godt grep i rattet er den brukbar. Men i en livlig RIB skal alltid dødmannsknappen være festet under kjøring.
Allsidige egenskaper
Da er det bare å dra ut i havgapet og kjenne om ryggen er klar for nok en sesong med båttester. Krappsjøen er rundt 0,5 meter og litt lengre dønninger på en drøy meter, er min vurdering.
Etter litt eksperimentering med trim og fart, finner jeg et område der Grand 600D og bølgebildet i Ytre Oslofjord spiller på lag.
Er du og eventuelle gjester i det kjøreglade hjørnet, går det friskt fra bølgetopp til bølgetopp i rundt 30 knop. Og du skal ikke dra av gassen så mye, i området 20–25 knop følger skroget bølgene og komforten bør være bra også for dem som ikke søker adrenalinkicket på sjøen.
Om det er sjøegenskapene i Grand 600D, eller motstandsdyktig fysikk skal ikke jeg avgjøre, men jeg erklærer meg uansett sjødyktig også for 2021-sesongen.
Behagelig etter RIB-standard
I rolig fart mykes bildet av sports-RIB-en noe opp. Vippesetet er smart, og gir mulighet for ekstra sitteplass i bakkant når det brukes som ståstol.
Sofaen akter er behagelig etter RIB-standard, og du kan fylle på med ekstra pute slik at akterdelen blir en sammenhengende solseng.
Sitteplassene forut minner mye om det du finner i en vanlig konsollbåt, men siden innvendig bredde er mindre enn en tilsvarende stor glassfiberbåt blir sitteløsningene slankere. Også her kan du legge inn ekstra pute for solseng.
Grand D600 har bra stueplass for båttypen, og en fast drivstofftank på 140 liter gir tilstrekkelig rekkevidde.
Prismessig vipper denne båt- og motorpakken rundt 500 000 kroner, avhengig av hvor ivrig du er i utstyrslisten.
TEKNISKE DATA
Grand D600
Lengde, m: 6,12
Bredde, m: 2,5
Innvendig bredde, m: 1,54
Vekt, kg: ca. 600
Lasteevne, kg: 1110
Passasjerer: 12
Motor: 115–150 hk
Pris: Ca. 500 000 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021