Test: Yamarin 59 SC
Vellykket vri på velkjent konsept
Konsollbåter, eller skjærgårdsjeep om du vil, går det tretten av på dusinet. Men i sin nye SC 59 gjør Yamarin noen vellykkede grep for å skille seg fra mengden. Båten er en av tre rimelige familiebåter vi har testet til denne utgaven.
Yamarin har tenkt litt ut av boksen med sin nye 59 SC, en båt med sidekonsoll som baserer seg på skroget til bowrideren Yamarin 59 BR.
Les også: Test: Hva velger du - daycruiser eller bowrider?
Her er det rett og slett mer og hyggeligere innredning enn i den store hopen av tilsvarende konsollbåter.
På en måte kan man si at Yamarin 59 SC fyller rommet mellom en funksjonell skjærgårdsjeep og en mer sosialt innredet bowrider.
Selvsagt er denne konsollbåten mer åpen enn sin nære bowrider-slektning, der vindskjermen beskytter hele cockpitområdet.
Samtidig har den en mer interessant layout, for der BR-versjonen stiller med tradisjonell L-sofa akter, to separate stoler og en sittegruppe i baugen, gjør verftet noen mer utradisjonelle grep i 59 SC.
Sideforskyvningen av konsollen med to sitteplasser ut mot styrbord skrogside er som forventet. Mer lekent blir det med de lett asymmetriske sittegruppene i baugen og akter. Forut er det to-tre fine sitteplasser.
En lounge-aktig aktersofa egner seg også for to-tre personer, eller for en som vil strekke seg ut. Særlig på tvers er det gode muligheter for det.
Lett om bord og i land
Yamarin har lagt inn noen praktiske steg for at det skal være enklere å komme seg til og fra brygga. Ved siden av en bred baugplate, er det lagt slanke trinn i fortofta og i ripa på babord side. Akter er det store områder på begge sider av badeplattformen, samt passasje mellom motor og ryggstøtten på sofaen. I tillegg er det en rommelig gangvei inn til cockpit på styrbord side av sofaen. Ingen putetråkking her i gården.
Resultatet er en åpen, lett sikksakk-aktig passasje gjennom hele båten og en følelse av luft og bra med dørkplass.
Det hjelper at konsollen med dobbeltsofa for fører og copilot er trukket noe fram, der konsollen i seg selv er ganske slank, mens vindskjermen er vinklet såpass at du likevel får en ganske omsluttet følelse.
Seteryggen på dobbeltsetet er selvsagt vippbar, slik at du får en hyggelig sittegruppe akter når du ligger fortøyd.
For de to bak vindskjermen er 59 DC en lun opplevelse selv i fart og vind. Like lunt er det ikke på aktersofaen, og i alle fall ikke i baugen, men slik er konsollbåtens natur.
Likevel har Yamarin gjort en innsats for å gi værbeskyttelse når det blir vått og kaldt. Som ekstrautstyr får du nemlig heldekkende kalesje over cockpiten, med store gjennomsiktige flater for lys og utsikt.
Når den ikke er i bruk, ligger den lagret bak sofaen akter. Med i utstyrspakken hører det naturlig nok en solid vindusvisker.
Etter noe famling på de første modellene i sin nye båtserie, har de siste tilskuddene i Yamarin-programmet levert sjøegenskaper og soliditet slik vi forventer av det finske verftet.
59 SC-modellen er en av de beste i sin klasse, og kombinerer en sikker og stødig kjørefølelse med en passe dose sportslighet for deg som liker å leke i bølgene.
På testdagen er det ikke de mest utfordrende forholdene, men vi finner noen krappe hekksjøer og vindsjø på 0,3-0,5 meter som 59 SC får bryne seg på.
Ganske typisk for normal bruk med en slik båt. Det tar den greit unna uten at det går nevneverdig utover komforten om bord.
Det er heller ingen skrangling eller skrogstøy å snakke om, dermed kjennes skroget relativt kompakt og båten er lettmanøvrert både opp i fart og når du skal legge til.
Vi velger oss trimflaps
Trimflaps er ekstrautstyr, men noe vi hadde investert i. Allerede en solid voksenperson på førerplass forrykker vektbalansen, og får du sidevind og sjø inn fra samme side, blir det merkbare slag i skrogsiden. Dessuten vil trimflaps gjøre det enklere å la passasjerer sitte der de vil, selv om plassering av sittegruppene gir god mulighet for balansert vektfordeling.
Yamarin er slik de fleste vet gift med Yamaha på motorfronten, og deres serie av firesylindrete rekkemotorer på 80-, 100- og 115-hester gjelder her. Vår testbåt er utstyrt med den største av de tre – for øyeblikket med samme startpris (470 000 kroner) som 100-hesteren. Da er jo valget enkelt.
Uansett kler 115-hesteren båten svært godt, og vi ville nok valgt den største motoren dersom dette var vår neste båt. Her har du nemlig et merkbart kraftoverskudd, både i akselerasjon og i toppfart. Vi klokket inn småfriske 39 knop i toppfart da vi trimmet motoren tilstrekkelig ut.
Da slipper skroget vannet fint og går lett i sjøen. Ellers klarer denne båt/motorkombinasjonen seg bra med relativt nøytral trim, og trimmer du motoren ned i akselerasjonsfasen er det nesten ingen planingsterskel. Fra rundt 15 knop planer skroget enkelt ut.
Ved siden av mye kjøreglede med 115 hk på hekken, er det viktig å ta med seg at den orker mer når du laster opp med folk og bagasje for den store holmeturen. Dessuten går den i rolig turtallsområde (3500-4500 o/m) mellom 20–30 knop. Da er forbruket moderat og støynivået akseptabelt.
Vi Menn Båt mener:
Både forandring og forbedring fryder i denne nye Yamarin-modellen med sidekonsoll. Verftet har gått akkurat passe utenom allfarvei, slik at resultatet tar opp i seg de viktige elementene i konsollbåt, og samtidig utvikler dem i en mer komfortpreget retning. De viktige elementene er selvsagt den enkle bruken og de store åpne flatene. Her er det bare å hoppe om bord, enten det er med venner og familie, eller plankestabler og jordsekker som skal transporteres. Komfortdelen går på mer forseggjorte sitteplasser enn på en tradisjonell konsollbåt, og den godt beskyttede førerplassen. Her får du en allsidig båt til en relativt hyggelig pris.
Tekniske data
Lengde, m 5,95
Bredde, m 2,25
Vekt tom, kg 840
Drivstoff, l 110
Personer 6
Anbefalt motor, hk 80–115
Pris, fra kr 470 000
Testdata
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 3,0 58,5 2,0 0,7
1500 6,0 66,5 5,5 0,9
3000 15,0 75,5 10,5 0,7
3500 20,0 79,5 12,5 0,6
4000 24,0 82,0 17,0 0,7
4500 29,0 83,5 21,5 0,7
5000 33,0 84,5 27,0 0,8
5500 36,0 86,0 33,5 0,9
5900 39,0 88,5 41,5 1,1
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023
Denne saken ble første gang publisert 07/11 2023.