Test: Yamarin 50 BR

Rimelig båt som ikke virker billig

Yamarin har lykkes godt med å pakke den rimelige 50 BR-modellen full av gode egenskaper. Den er dermed et klassisk eksempel på "mye båt for pengene". 

Pluss ikon
<b>MYE BRA:</b> Et godt pakket bowriderkonset med fine sjøegenskaper
MYE BRA: Et godt pakket bowriderkonset med fine sjøegenskaper Foto: Yamarin Boats
Først publisert Sist oppdatert

De siste årene har de mindre og rimelige båtmodellene levd litt i skyggen av de mer kostbare variantene. Det har snudd i løpet av det siste året i lys av den økonomiske utviklingen.

Da er det betryggende å se at selv rimelige båter, slik som denne Yamarin 50 BR, leverer egenskaper og båtglede på et høyt nivå.

Prisen starter rundt 250 000 kroner, og da får du en overraskende innholdsrik pakke – særlig tatt i betraktning at vi snakker om en båt på snaut 4,9 meters lengde.

Nordisk side

BR-betegnelsen forteller oss at dette regnes som en bowrider i Yamarin-utvalget. Nettopp bowrider-begrepet har vært på en lang reise i forhold til opprinnelsen: teppebelagte og putepolstrede USA-båter.

<b>ALLSIDIG:</b> Nøye utformet interiør gir et bredt spekter av bruksområder.
ALLSIDIG: Nøye utformet interiør gir et bredt spekter av bruksområder. Foto: Yamarin Boats

I Yamarin 50 BR viser det seg fra sin mest nordiske side, med to slanke konsoller, gjennomgang i midten, praktisk dekksområde forut og selve cockpitseksjonen akter.

Nøkkelen til at dette faktisk fungerer bra ligger i de smale konsollene. Det frigjør den nødvendige dørkplassen i baug og cockpit. Da blir det – tross begrenset lengde og bredde – nok plass til to separate seter for fører og copilot, samtidig gir aktersofaen like god sittekomfort som i en større båt.

I baugen har Yamarin vært sparsomme med sitteplassene. I første rekke fungerer baugtofta til det, men det går også an å sette noen småtasser på de brede, stødige trinnene i forkant av konsollen. Fordelen med å gjøre det slik er en fornuftig dekksplass, enten til bagasje eller bra armslag hvis du er på fisketur.

Bra komfort i cockpit

<b>BRA LØST:</b> Sittekomforten er bedre enn forventet både i sportsstolene og i aktersofaen.
BRA LØST: Sittekomforten er bedre enn forventet både i sportsstolene og i aktersofaen. Foto: Yamarin Boats

De to høyryggede sportssetene med god sidestøtte og vippepute foran ligger et hakk over det vi er vant med i en slik båt. Førerplassen kan utstyres med en fin 10-tommers kartplotter.

Vindskjermen er ganske høy og kort, slik at den dekker godt for de foran, mens passasjerene i aktersofaen sitter mer utsatt for vind og sjøsprøyt.

Noe annet er nesten uunngåelig i en båt av denne typen, og vil du ha mer værbeskyttelse, kan den leveres med kalesje for cockpitområdet.

Stueplassen er nødvendigvis moderat, men under akterbenken finner du et fornuftig rom for en middels stor bag eller lignende.

En stor bonus er fast drivstofftank på 64 liter. Det sørger for god rekkevidde mellom tankstoppene og tar bort fiklingen med løs tank.

Spreke ytelser

Med fortid som jolleramp tidlig på 70-tallet, blir jeg alltid litt ekstra yr med en relativt liten og lett båt ved bryggekanten.

For 50 år siden ville selvsagt en båt på nesten fem meter vært betegnet som stor, men med sine drøyt 500 kilo egenvekt er 50 BR lett og leken i dagens verden.

Av det følger noen positive egenskaper, ikke minst at den klarer seg med en drivstoffsnill motor på 50 eller 60 hester. Det betyr den velprøvde firesylindrete enliteren fra Yamaha.

Testbåten har 50-hesteren, og klarer småspreke 29 knop på topp. Velger du 60 hk er det i bunn og grunn samme motor, men den orker litt mer på full gass, slik at du sikkert ser 30-tallet på GPS-en.

<b>BAGASJE:</b> Under akterbenken er det tørr stueplass
BAGASJE: Under akterbenken er det tørr stueplass Foto: Yamarin Boats

Vel så viktig er det at skroget planer fint ut rundt 17 knop, og har et hyggelig marsjfartområde rundt 20–22 knop der støynivået er akseptabelt. Forbruket holder seg rundt gunstige 0,5 liter per nautisk mil selv helt opp mot toppfart.

Fin startpakke

Det er her jollerampen våkner til liv, og tar det lettkjørte skroget med på en runde bølgehopping. For 50 BR er i utgangspunktet en trygg, stabil familiebåt du kan bruke på turer i skjærgården uten å tenke så mye på trimming eller kjøreforhold.

<b>GOD FØLELSE:</b> Softdeck-belegget koster ekstra, men gir en lun følelse. Trygge ombordstigningstrinn i hele båten.
GOD FØLELSE: Softdeck-belegget koster ekstra, men gir en lun følelse. Trygge ombordstigningstrinn i hele båten. Foto: Yamarin Boats

Samtidig har den gjennom en bra balanse og lett gange i sjøen en sportslig snert man kan sette pris på så lenge bølgene ikke blir altfor store.

Det gir også et par bonuspoeng på andre områder: Den virker fin og lettmanøvrert til vannsportaktiviteter, og fungerer som en stabil plattform for yngre eller ferske båtførere som gjerne vil lære mer om båtkjøringens gleder. Med andre ord en perfekt innstegsmodell.

Vi Menn Båt mener:

Den er en egen kunstart å lage en rimelig båt som ikke virker billig. Det har Yamarin lykkes med her, og putter du på litt ekstrautstyr blir følelsen småsnobbete.

Testdata Yamarin 50 BR med Yamaha F50

Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm

1000 3,0 54,5 1,5 0,5

1500 4,0 61,0 2,0 0,5

2000 5,0 64,0 3,5 0,7

4000 17,5 75,5 8,5 0,5

4500 21,0 76,0 9,5 0,5

5000 24,5 79,0 12,5 0,5

5500 26,5 78,0 14,5 0,5

6100 29,0 82,0 19,0 0,7

Tekniske data:

Lengde, m: 4,86

Bredde, m: 1,96

Vekt tom, kg: 535

Drivstoff, l: 64

Personer: 6

Anbefalt motor, hk: 50–60

Pris, fra ca, kr: 250 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023