Test: Yamarin 67 DC

En modell vi har savnet

Den nye Yamarin-modellen har store sko å fylle. Den erstatter en av de store bestselgerne blant daycruiserne.

Pluss ikon
<b>LUNT:</b> Den store vindskjermen sørger for at du sitter beskyttet mot vind og sjøskvett.
LUNT: Den store vindskjermen sørger for at du sitter beskyttet mot vind og sjøskvett. Foto: Niko Sieppi
Først publisert Sist oppdatert

På mange måter startet den norske delen av Yamarin-eventyret med stamfaren til den nye Yamarin 67 DC.

I 2000 dukket nemlig daycruisermodellen 6110 opp, og gjorde furore med egenskaper vi ikke helt hadde sett for oss skulle være mulig i en folkelig 20-foter.

I 2006 kom arvtageren 64 DC med bedre plass, men fortsatt med de sportslige og gode sjøegenskapene i behold.

I 2011 fulgte facelift-utgaven 65 DC, og det sier litt om populariteten at den overlevde helt til 2021, midt oppe i moderniseringen av Yamarins modellprogram.

Les også: Vi Menn Båts test av Yamarin 65 DC

Derfor lå det en tung bør på skuldrene til den nye Yamarin 63 DC da den ble lansert i 2020. Det ble imidlertid fort klart at nykommeren ikke var tiltenkt rollen som erstatter for 65 DC.

<b>KLASSIKER:</b> Forgjengeren 65 DC var en mer sportslig daycruiser, litt mindre og lettere en dagens modell. 
KLASSIKER: Forgjengeren 65 DC var en mer sportslig daycruiser, litt mindre og lettere en dagens modell.  Foto: Terje Bjørnsen

Les også: Vi Menn Båts test av Yamarin 63 DC

Den var i større grad myntet på å overta for navnebroren 63 DC. Det var dermed fortsatt et merkbart hull iblant de nye modellene fra 63 DC og opp til toppmodellen 88 DC.

Fyller en viktig rolle

Her kommer nå den nye 67 DC modellen inn med full styrke. Den skal passe for dem som vil ha en rommelig båt med flere fasiliteter enn i lillebror, men ikke trenger alt det som følger med i 88 DC.

<b>MODERNE:</b> Baugprofil, kabinvinduer og dekor gjør det lett å skille 67 DC fra forgjengeren. 
MODERNE: Baugprofil, kabinvinduer og dekor gjør det lett å skille 67 DC fra forgjengeren.  Foto: Produsenten

Av mange elementer er nok den ekstra plassen det aller viktigste. Ekstra lengde på 40 centimeter og bredde på 20 cm høres kanskje ikke så mye ut, men det virker slik både i cockpitområdet og i kabinen.

Det er – dessverre vil noen si – slik at den store, runde U-sofaen er i ferd med å bli historie blant nye daycruisere på seks–syv meter. Slik du blant annet fant i de klassiske 64- og 65 DC med den høye og beskyttende ryggen. Nå er de fleste modellene som nye 67 DC.

Det er lagt mer vekt på inn- og utgang fra cockpit og mer oppdelte sitteplasser enn ren sittekomfort. Nå skal det sies at aktersofaen her gjør en vellykket etterligning av U-sofa siden det kun er en relativt slank passasje på babord som splitter sittegruppen.

<b>NESTEN U:</b> Aktersofaen gjør en vellykket etterligning av U-sofa siden det kun er en relativt slank passasje på babord som splitter sittegruppen.
NESTEN U: Aktersofaen gjør en vellykket etterligning av U-sofa siden det kun er en relativt slank passasje på babord som splitter sittegruppen. Foto: Niko Sieppi

Det er god plass på akterdekket med oppbevaringsrom, rause plattformer og en solid vannskibøyle som også er trygg å holde i.

Bredt motorutvalg

Motorutvalget er bredt med anbefalt motorstørrelse fra 150 til 250 hk. Det er også et vesentlig skille til 63 DC der største motor er 150 hk 67 DC viderefører dessuten 64/65 DC-tradisjonen med mulighet for V6-motor, der det enten er Yamaha 225 eller 250 som gjelder for den nye Yamarin-modellen.

<b>MÅLTID:</b> Med premium utstyrspakke har du ting som vann, koketopp og kjøleboks på plass og kan ordne til enkel bespisning. 
MÅLTID: Med premium utstyrspakke har du ting som vann, koketopp og kjøleboks på plass og kan ordne til enkel bespisning.  Foto: Niko Sieppi

I likhet med Ibiza 711 Touring ville vi ha gått for en V6-motor, særlig hvis du bruker båten en del og tar noen lengre turer. Det henger mest sammen med bedre kjørekomfort siden V6-motoren går penere og på et lavere turtall i typisk marsjfartområde mellom 20–30 knop. Det spiller ikke like stor rolle for toppfarten på cirka 43 knop.

<b>MODERNE:</b> Innredningen følger tidsriktig mønster med enkel passasje ut akter. Med førerbenken i bakovervendt stilling blir det mange sitteplasser rundt bordet. 
MODERNE: Innredningen følger tidsriktig mønster med enkel passasje ut akter. Med førerbenken i bakovervendt stilling blir det mange sitteplasser rundt bordet.  Foto: Produsenten

Det kommer også tydelig frem når jeg kjører båten med den firesylindrede basismotoren på 150 hk. Den virker en smule anstrengt fra den kommer i plan og hele veien opp til toppfarten på 35 knop.

For moro skyld sjekker jeg tallene mot 65 DC som vi kjørte med tilsvarende motor i 2011. Den klarte en toppfart på 43 knop med 150 hk, og gikk billigere (0,9 mot 1,1 liter per nautisk mil). Det viser at dagens krav til mer plass og utstyr ikke alltid drar i riktig retning.

<b>PANTRY:</b> Benken inneholder koketopp og vask, men tar litt plass i cockpit.
PANTRY: Benken inneholder koketopp og vask, men tar litt plass i cockpit. Foto: Produsenten

To utstyrspakker

To fornuftige motor- og utstyrsalternativ kan være å velge båten med 200 hk og komfortpakke for 805 000 kroner, eller klinke til med 225 hk V6 og premiumpakke til 940 000 kroner.

Komfortpakken inkluderer blant annet akterkalesje, bord med solseng og trimplan, mens premium legger på ting som vannskibøyle, kjøleskuff, baugpropell, trykkvann, marinetoalett og kokeapparat.

Selv om 67 DC ikke er like sportslig og leken som forgjengeren, har den fått på plass den tyngden og soliditeten vi savnet en smule da vi kjørte 63 DC for et par år siden.

Den tåler bølger merkbart bedre og kan holde bra fart selv om det blir noen skumtopper på vindsjøene.

Det er heller ikke så mye skrogstøy som i de mindre Yamarin-modellene. Vindskjermen gir god vindbeskyttelse på førerplassen og er trukket så langt rundt cockpitområdet at den også tar bra av for passasjerene lenger bak i cockpit.

<b>LYST:</b> Den lille kabinen gir et vennlig inntrykk, og har mulighet for marinetoalett bak et forheng. 
LYST: Den lille kabinen gir et vennlig inntrykk, og har mulighet for marinetoalett bak et forheng.  Foto: Yamarin

Overnatting?

På førerplassen er det dobbeltsete – greit for to slanke personer, eller en voksen og et barn. Med trapp til dekket, dør til kabinen og et lite pantry blir det ikke plass til en egen copilotstol. I stedet har 67 DC en noe inneklemt sittepute – sannsynligvis den minst attraktive sitteplassen om bord.

<b>SKJULT:</b> Kjøleskuff er praktisk og gjemmer seg fint under den brede førerbenken. 
SKJULT: Kjøleskuff er praktisk og gjemmer seg fint under den brede førerbenken.  Foto: Produsenten

Dashbordet er ryddig med 10-tommers Yamarin Q-skjerm som hovedattraksjon. Dette er en ekte flerfunksjonsenhet som styrer alt fra navigasjon til underholdning. Synes du 10-tommer blir for snaut, er det også plass til Q-versjonen med 16-tommers skjerm.

Noen typisk turbåt forventer ingen at Yamarin 67 DC skal være. Likevel er kabinen lys og ganske innbydende, og det virker på ingen måte utenkelig at man kan seg en natt – kanskje to til og med – hvis eventyrlysten er på plass.

Riktignok er det ikke noe eget avlukke hvis du bestiller båten med marinetoalett, bare et forheng. Men det er i alle fall en god løsning på dagsturer, og tenker du å bruke båten til overnatting blir premiumpakken uansett et riktig valg.

Vi Menn Båt mener

Yamarin 67 DC er en modell vi har savnet i det nye modellutvalget fra verftet. Den har mer plass og komfort enn de mindre modellene og er langt rimeligere enn topp­modellen. På veien har den mistet noe av den sportslige kjøregleden til forgjengeren, og bør ha V6-motor på hekken hvis du liker en komplett båtopplevelse.

Tekniske data

Lengde, m:  6,76

Bredde, m:  2,55

Vekt tom, kg:  1480

Drivstoff, l:  195

Vann, l:  45

Septik, l:  30

Personer:  8

Soveplasser:  2

Kabiner:  1

Anbefalt motor, hk:  150–250

Pris ca.:  750–950 000

Testdata

Yamarin 67 DC med Yamaha F150

Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm

1000 4,0 58,0 3,0 0,8

1500 5,5 62,5 5,0 0,9

2000 6,5 65,0 8,0 1,2

2500 8,0 69,5 11,5 1,4

3500 17,5 74,5 19,0 1,1

4000 22,0 76,5 23,5 1,1

4500 26,0 81,0 29,0 1,1

5000 29,5 81,5 38,5 1,3

5500 33,0 84,0 50,0 1,5

5850 35,0 89,0 55,5 1,6

Testdata

Yamarin 67 DC med Yamaha F250

Turtall, Fart, Forbruk o/m knop l/Nm

1000 4,1 1,2

1500 5,9 1,3

2000 7,3 1,9

2500 9,5 2,1

3000 15,0 1,6

3500 25,2 1,2

4000 29,6 1,4

4500 33,6 1,6

5000 37,5 1,7

5500 41,1 2,0

5900 44,0 2,1

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022