Prøvekjørt Yamaha F350
En viktig motor for Norge
Den nye Yamaha F350 blir en viktig motor i 2025. Mange båtmodeller har savnet en slik i fabrikkens modellutvalg.
Yamaha har manglet en motor for å tette gapet mellom den populære 300-hesters V6-motoren, og de langt kraftigere, men mye tyngre V8-motorene på 400 eller 450 hk.
Da vi skrev om den nye F350-motoren tidligere i 2024, mimret vi litt over den gamle V8-motoren med 350 hester som gikk ut av produksjon for noen år siden. En motor med mange venner her i Norge, og en god del fine båter ble uten sitt beste motoralternativ da den forsvant.
Les også: Prøvekjørt: Yamaha F350: Behagelig knockout
Nå har vi fått anledning til å teste den nye 350-hesteren med 60-graders V6-blokk, en motor som baserer seg på den velkjente 4,2-liters V6-motoren, men som har noen viktige endringer. Vi skal ikke trette deg med en reprise av saken fra i vinter, men har samlet det mest sentrale i en rammesak.
La oss heller gå rett på sak og dele erfaringene fra testkjøringen i regi av Yamaha Motor Europe. De hadde samlet noen av sine viktigste båtpartnere med ulike RIB- og glassfibermodeller til presentasjonen, med enkelt-, dobbel- og trippelinstallasjon av den nye motoren.
Les også: Langtest: Yamaha F300: Her gjemmer det seg mange forbedringer
Viktig motor for Yamarin 80 DC
Den aller viktigste båt- motorkombinasjonen vi fikk kjøre, sett med norske øyne, er utvilsomt Yamarin 80 DC med 350 hk på hekken.
Vi kjørte en test av den nye båten med 300 hk i en tidligere utgave av Vi Menn Båt i 2024. Og selv om den store daycruiseren fungerer helt fint med den motoren, satt vi igjen med en følelse av at båten godt kunne tåle noen flere krefter.
Les også: Test: Yamarin 80 DC: Her har de tatt et dristig valg
Ikke nødvendigvis på grunn av toppfarten på 41 knop, men mest fordi akselerasjonen virket litt seig selv med lettlastet båt. Og nettopp der kommer motorteknikken i 350-modellen inn i bildet. Dette handler nemlig vel så mye om å levere et kraftigere dreiemoment i mellomregisteret, som de 50 ekstra hestene på topp.
Det får vi se resultatene av da båten lastes opp med seks velvoksne personer og legger ut fra havna i den italienske marinebyen La Spezia. Der må du holde fartsgrensen på 10 knop i noen minutter, før du kan la kreftene få fritt spillerom. Som de fleste vet er 10–15 knop ikke noe gunstig fartsområde for en planende båt, særlig ikke med vekt i aktersofaen. Men Yamaha F350 viser styrke ved å holde båten der, uten at det er behov for noen justeringer på gassen.
Les også: Test: Jeanneau Cap Camarat 9.0 Serie 2 og 10.5 CC: Denne båttypen burde flere få øynene opp for
Vel ute av havna prøver jeg noen akselerasjonsforsøk og kan konstatere at 350- hesteren virker kvikkere enn sin lillebror, på tross av ekstra last. Det er i alle fall ingen problemer å få tilstrekkelig trykk på fartsøkningene med denne båt/motorkombinasjonen. Toppfarten er også tre knop høyere, Yamahas egne måledata sier 44 mot 41 knop. Omtrent som forventet ut fra effektøkningen.
Bruker ikke mer drivstoff
Diagrammet vi har tatt med i saken viser forskjellen i fart og forbruk mellom Yamarin 80 DC med 300 og 350 hk. Det viktigste vi kan lese ut av målingene er at de stort sett ligger ganske likt, men at 350-hesteren går noe rimeligere mellom 30–40 knop, men bruker litt mer ved toppfart.
Akkurat den forskjellen er ganske vanlige, siden den sterkeste motoren ikke behøver å jobbe like hardt i høy fart, men at du må betale for de ekstra kreftene når du skal utnytte dem fullt ut. At 350-hesteren ligger fra 1,6 til 1,7 liter per nautisk mil i 28–33 knop er uansett pent.
En annet relevant båt for oss er Capelli Tempest 900. Den italienske RIB-modellen leveres med Suzuki i Norge, men her i Italia er det Yamaha på hekken. Vi kjørte en slik med Suzuki 350 hk og duoprop i 2023, og selv om det kan være forskjeller på båt og forhold, gir det i alle fall en pekepinn på hvordan Yamaha 350 klarer seg.
Noen detaljforskjeller er det i testdataene, men ikke så store at de tipper vektskålen i den ene eller andre retningen. Begge ligger rundt 1,5-1,6 liter per nautisk mil ved drøyt 20 knop, 1,7 til 1,9 rundt 30 knop og begge bruker 2,7 liter per nautisk mil i toppfart, henholdsvis 41 knop for Suzuki og 42 knop for Yamaha.
Dermed virker det som om Yamaha F350 gjør en fin jobb med tanke på ytelser i kombinasjon med akseptabelt forbruk. Det er også mange integrasjonsmuligheter mot joystick, baugpropell og marineelektronikk.
Les også: Test: Joysticksystemet Helm Master EX: Nå kommer de nye joystickløsningene til rimeligere båter
Nyter godt av mer effekt
Vi må ta ørene og hukommelsen til hjelp for å finne noe vi kan sette fingeren på, og det handler om lydbildet i turtallsområdet fra rundt 4000 o/m og oppover mot toppfart.
Det virker noe hardere og mer markert enn i 300-hesteren, som har litt av samme tendens, men ikke like merkbart som her. Vi tipper det kan ha noe med det høye kompresjonsforholdet (11:1) å gjøre, sammen med kamtider og andre detaljer i forbrenningen. Det er i alle fall noe vi har erfart på andre utenbords- og bilmotorer, når disse elementene mikses sammen med lavt forbruk som hovedmål.
Iver Strand hos Yamaha Motor Scandinavia forteller at flere viktige båtmodeller vil ha stor nytte av den nye 350-hesteren:
– Særlig de litt større og tyngre båtene fra Yamarin, Buster, Finnmaster og andre produsenter i vårt sortiment vil nyte godt av mer effekt, og ikke minst ekstra dreiemoment. Buster Super Magnum er et typisk eksempel, det samme er de større DC-modellene fra Finnmaster. Og selvsagt de modellene som leveres med dobbeltinstallasjon i denne effektklassen.
De viktigste forbedringene
Her er noen av de viktigste områdene der 350-hesteren skiller seg fra 300-hesteren
– Motorvolumet går opp fra 4169 cm³ til 4256 cm³
– Innsugs- og eksosventiler er større
– Gasspjeldet er hentet fra XTO 450-modellen
– Høyere kompresjon med 11:1
– Større volum på innsugssiden med bedre fordeling av luft til sylindrene
– Variable kamtider og forbedret design av kamakselprofilen skal gi høyere ventilløft og lengre åpningstider for både eksos- og innsugsventiler
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2024