Test utenbordsmotorer: Mercury V10 mot Mercury V8
Vi tester Mercury V10 og V8. Én av dem vinner klart
Mercury V10 og Mercury V8 deler mye av den samme teknikken. Vi tester dem to på ulike båttyper og får noen overraskelser underveis.
I 2018 så vi de første utgavene av det som i dag utgjør en komplett rekke motorer fra 175 til 600 hk. Da lanserte Mercury V6- og V8-modellene, som nå har fått selskap av både V12- og V10-versjoner.
Helt siden starten har vi i flere tester kunnet konstatere klasseledende drivstofforbruk og støynivå, i tillegg til den subjektive opplevelsen av nydelig motorlyd. Men denne gangen er det duket for en intern duell. Her møter nemlig V8-motoren på 4,6 liter og 300 hester V10-maskinen på 5,7 liter med 350 og 400 hester på to ulike, men svært representative båter.
Mercury har vært smarte med sin modulære motorserie: Mye av teknikken er den samme med et byggeklossprinsipp der man enkelt forklart bare putter på et par ekstra sylindre for å gå hele veien fra V6, via V8 og V10, til V12-konfigurasjon. Det gir effektivitet i hele systemet fra underleverandører, til produksjon og i servicenettet.
En fordel for mange populære båttyper her i Norden er den lave vekten. Med 316 kilo for V10-motoren og 272 kilo for V8 passer de perfekt på en lang rekke båtmodeller.
Det viktigste merket for de nye motorene her i Norge er utvilsomt Nordkapp. Fra den minste 605-modellen med V6 til den største Coupé 905 med V12 finnes det en perfekt Mercury Verado å putte på hekken.
I vårt tilfelle sammenligner vi to ganske forskjellige båttyper, RIB-modellen Airborne 8 og den store daycruiseren Noblesse 830. Fellestrekket for begge er at de har hatt V8-motoren som toppmodell til nå, men med en klar indikasjon om at begge kan nyte godt av den nye V10-motoren.
Lett RIB, tung DC
En sportslig RIB med vekt uten motor på 1380 kilo er selvsagt noe helt annet enn en daycruiser for overnattingsturer med vekt på 2100 kilo uten motor. En ting er vekten, en annen måten båtene er konstruert for å gå best mulig i sjøen siden de skal passe til ganske ulike bruksområder.
Tekniske data:
Mercury Verado V8 300 | Mercury Verado V10 350/400
Sylindervolum, cm³: 4572 | 5719
Motor: 4 ventiler per sylinder, twincam
Vekt, kg: 272 | 316
Maks turtall, o/m: 5200–6000 | 5800–6400
Dynamo, amp/watt: 115/1449 | 150/1890
Girutveksling: 1,85:1 | 1,75:1/2,08:1
Pris kroner, fra: 382 000 | 456 000/501 000
Airborne 8 er satt opp med sitt største motoralternativ med V10 350 hester, mens Noblesse 830 har V10 400 hester på hekken, det største motoralternativet på denne modellen.
Detaljene finner du i grafene for støy og forbruk for hver båt/motorkombinasjon, men det er verdt å være klar over par ting når du ser på testresultatene: Det ene at det var tøffe værforhold da testene ble kjørt. Vind og bølger kan gjøre at det blir noe større variasjon både i støy og fart på hvert enkelt målepunkt enn når det er roligere forhold. Det andre at det er ganske stor forskjell på støymålinger i en åpen RIB og en mer beskyttet daycruiser.
Trenden er likevel klar: V10-motoren gjør en svært overbevisende jobb. Det er individuelle forskjeller i testresultatene mellom Noblesse 830 og Airborne 8, men trenden er klar. V10-motoren gir begge båtene jevnt over bedre egenskaper.
Både mer og mindre
På Airborne 8 sørger de ekstra 50 hestene for 3,5 knop i toppfart, med 51,5 mot 48 knop. Det er omtrent som forventet, men måten det skjer på er overraskende. Du merker det allerede fra sakte fart, men forskjellen blir enda større når RIB-en kommer opp i plan: V10-motoren går eksepsjonelt rolig.
Faktisk er den enda snillere på støynivå enn den klasseledende V8-motoren. Noen forventer kanskje et heftig racing-aktig eller USA-buldrende lydbilde, men det skjer ikke på noen av motorene. Likevel har begge en karakteristisk klang du vil sette pris på.
Selv om forskjellen i toppfart ikke er så stor, går den ca fire knop fortere på samme turtall som V8-motoren i planingsfart. Et typisk terskelpunkt er ved 29 knop, der V10-motoren har 3500 o/m og 76,5 dBA, mens V8-motoren har 4000 o/m og 84 dBA. Vi kan love at den forskjellen merkes.
Også i forbruk ligger V10-motoren noe bedre an i mesteparten av hastighetsregisteret. Det er egentlig smått utrolig at du kan få en slik motor til å gå på 1,2 liter per nautisk mil i planingsfart. Bare når du utnytter siste rest av krefter ender den opp med et høyere forbruk enn V8-motoren.
Mer kraft i frasparket
Når vi bytter til Noblesse 830 blir effektforskjellen på 100 hester. I tillegg merkes høyere dreiemoment bedre på den 720 kilo tyngre daycruiseren. Her er forskjellen i toppfart stor – vi måler 41 knop med V8 300 hester og 51 knop med V10 400 hester.
Til gjengjeld er forskjellene mindre i det mest brukte marsjfartområdet. Begge ligger på pene 1,5-1,6 liter per nautisk mil ved 25–30 knop, men V10-motoren går billigere under og over det fartsområdet, bortsett fra når du skal ha alle hestene opp i galopp. Kraften i V10-motoren gjør generelt sett at den jobben lettere på de fleste turtall, i tillegg tipper vi at den treffer veldig bra på girutveksling og propell i Noblesse 830.
I en stor daycruiser er cockpit og førerplass bedre skjermet mot motorlyd enn i en RIB. Det ser du på resultatene for begge motorene. Særlig når det begynner å gå fort unna blir støynivået merkbart lavere i Noblesse 830 enn i Airborne 8. Det hjelper også V8-motoren sammenlignet mot V10-motoren i denne båten. Ved 29–30 knop ligger støynivået i daycruiseren på 75 dBA for V10 og 76,5 dBA for V8 – et eksemplarisk lydnivå for dem begge.
Fungerer svært godt
Totalt sett er det liten tvil om at den nye V10-modellen fungerer svært godt på disse båtene. Fordelene for V10 i Airborne 8 er tydelige både på gange og forbruk.
I Noblesse 830 er det stor forskjell i toppfart. Selv om måledataene ellers viser mindre differanse, er forskjellen i kjøreopplevelse større enn tallene tyder på. Det gjelder de ekstra kreftene når du skal opp i plan, og en langt mer uanstrengt kjørefølelse i marsjfart.
I tillegg til et meget lavt støynivå, teller også en svært harmonisk gange inn i bildet. Med den nye V10-motoren legger Mercury lista i 350–400 hk-klassen på et virkelig høyt nivå.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt nr 26 2024