Test: Sea Ray Sundancer 320 x 2
Hvilken motor velger du?
Sea Ray er en av flere produsenter som nå tilbyr samme båt med enten innenbords- eller utenbordsmotorer. Vi har testet Sundancer 320 i to versjoner med samme motoreffekt og gir deg faktaene du trenger for å velge.
Utenbordsmotorer er på sterk fremmarsj. Flere og flere båtprodusenter tilbyr dem nå også til store båter som tidligere nærmest uten unntak var drevet av innenbordsmotor.
Amerikanske Sea Ray har lenge levert utenbordsmotorer til sine mindre båter, men de siste årene har de også tilbudt båter på ti meter og mer med utenbordsmotorer.
Apropos amerikansk: Sea Ray har selvsagt sin opprinnelse «over there» (merket er over 60 år gammelt), men de fleste båtene som går til Norden, bygges i dag av underleverandører i Polen.
Enkel konstruksjon
Sundancer 320 er en av disse. Den er en enkel konstruksjon av glassfiberarmert polyesterplast lagt for hånd i både skrog og dekk.
Dette er en båt som passer til turer med venner på solrike sommerdager. Både CE-merkingen og arkitekturen gir rom for at inntil ti personer kan oppholde seg ute i det fri.
Det utbygde forskipet gir sjenerøs bredde oppe på fordekket, med plass til tre solbadere i bredden. Et lite, rundt bord til drinkene passer perfekt, og når det ikke er i bruk, oppbevares det innfelt i innsiden av fribordet.
De rustfrie rekkene er solide og bidrar til trygghetsfølelse. Svai-ankring på middelhavsvis er en enkel foreteelse om båten utstyres med ankervinsj lengst forut.
Det går også fint å hoppe i land fra fordekket, men det hadde naturligvis vært enklere om det hadde vært et fremspring her. Gangpassasjen fra for- til akterdekk er tilstrekkelig bred og trygg, takket være høyden på fribordet og rekkene.
Åpen løsning
Under dekk er det enkeltsenger i kabinen bak trappen. Disse sengeplassene kan gjøres om til en stor dobbeltseng ved hjelp av en innleggsplate og ekstra pute.
Forut kan det bli enda et par soveplasser i en dobbeltseng ved å senke bordet mellom v-benkene og fylle i en pute. Herfra er det utsikt gjennom de asymmetriske vinduene i skroget.
Den åpne løsningen betyr at det ikke er mulig stenge av rundt soveplassene. Den eneste døren her nede leder inn til toalettet på styrbord side.
Toalettet er forbausende rommelig tatt i betraktning at vi er i en timetersbåt. Her er det både full ståhøyde og lyst, takket være vindu i skroget og hvit innerliner.
Et skikkelig pentry finner vi ikke under dekk, bare en mikrobølgeovn og et kjøleskap plassert oppå oppbevaringsskapene på styrbord side av trappen. Pentryet ute på akterdekket har derimot elektrisk grillbord, eller to elektriske eller spritdrevne kokeplater.
Ved siden av er det en liten oppvaskkum. Under dette finnes enda et kjøleskap, slik at veien til avkjølende drikke ikke blir for lang fra båtens store og innbydende sittegruppe.
Her kan en enten sole seg eller slappe av i skyggen av kalesjen, som dras ut av hard-top-en og har kraftige teleskopstenger.
Digert rom
Først når du nærmer deg hekken, blir forskjellene mellom Sundancer 320 med innenbordsmotorer og utenbordsmotorer tydelige.
En av fordelene med utenbordsmotorer er at du får et kjempestort stuerom der innenbordsmotorene ellers hadde vært montert.
Du kommer ned til rommet via en luke i akterdekket, og her er det rikelig med plass til oppblåsbare vannleker, en sammenpakket gummijolle, vannski, wakeboard og annen moro.
I Sundancer 320 med to innenbordsmotorer er det nødvendigvis trangere om saligheten i det som nå har blitt et motorrom.
To 6,2-litersmotorer gir ikke plass til mye annet, særlig ikke om man ønsker å opprettholde tilgjengelighet og nødvendig lufting.
Badeplattform eller ikke
På akterdekket er den flotte aktersofaen temmelig lik i de to versjonene. Rygglenet kan svinges ut akterover, og da blir sofaen til en god solseng. Med utenbordsmotorer er imidlertid putene litt kortere.
Badeplattformen blir uvegerlig mindre når det skal gjøres plass til to 350-hestere som på testeksemplaret, eller tre 250-hestere side om side i toppmodellen. Da forsvinner også muligheten til å ha en nedsenkbar del av badeplattformen.
Med en del som kan senkes under overflaten, er det mer komfortabelt og bade eller drive andre vannaktiviteter.
Det er selvsagt fortsatt mulig å oppholde seg her og å ta seg ned i og opp fra vannet på begge sider av motorene, men du får ikke den samme sjenerøse plassopplevelsen som i versjonen med innenbordsmotorer.
Fordeler og ulemper
Plass og funksjonalitet er ett aspekt, men hvordan er det med økonomien? Sundancer 320 med to 350-hesters Mercury Verado koster fra 2 988 000 kroner.
Samme båt med to 6,2-liters Mercruiser innenbordsmotorer med totalt samme antall hestekrefter koster fra 2 690 000 kroner, ifølge forhandleren Bakken Motor AS.
I begge eksemplarer er joystickstyring inkludert. Det gjør det enklere å flytte båten sideveis i lav fart. Med GPS-bistand sørger systemet også for at båtene kan ligge stille på sjøen uten at du kaster ankeret.
Det er enklere og billigere få tatt service på utenbordsmotorer. Det blir også mindre av vibrasjoner om bord, og du kan tilte opp motorene om du skal inn på grunt vann, men for prispåslaget på tett på 300 000 kroner kan du også kjøpe en hel del servicetjenester.
Dessuten har vi vel alle lest om hvordan påhengsmotorer, også av det store og kraftige slaget, sporløst forsvinner over grensen etter at kjeltringer har besøkt båthavner. Det slipper du også å tenke på med innenbordsmotorer.
Ytelser
Det er også litt forskjell i ytelsene, men mer overraskende er ulikhetene i forbruket. To Verado 350-hestere på akterspeilet gir en toppfart på 40 knop ved 6400 omdreininger i minuttet.
Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotorer
Pluss: Mindre vibrasjoner, motorene kan tiltes opp der det er grunt, du slipper å beskytte motorene mot groe, lavere servicekostnader og mer stueplass om bord
Minus: Dyrere å kjøpe, økt risiko for motortyveri, lavere toppfart, høyere drivstofforbruk og mindre badeplattform
Sea Ray Sundancer 320 med innenbordsmotorer
Pluss: Lavere pris, mindre risiko for tyveri, større badeplattform
og lavere drivstofforbruk
Minus: Drev må beskyttes mot groe, mer vibrasjon i båten, høyere servicekostnader, mindre stueplass om bord og vanskeligere på grunt vann
Motorparet slurper da i seg 230 liter bensin i timen, eller 5,75 liter per nautisk mil. Om vi senker farten til 21 knop, der turtallet ligger på 4500 omdreininger i minuttet, holder forbruket seg fortsatt såpass høyt som fem liter per nautisk mil.
Med to Mercruisere i motorrommet er toppfarten høyere – 45 knop – mens forbruket er på 237 liter i timen (ved 5330 omdreininger i minuttet). Det svarer til 5,25 liter per nautisk mil.
Marsjfarten er her på 24 knop, som nås ved 3250 omdreininger i minuttet. Da er forbruket på relativt sett beskjedne 74 liter i timen, eller bare litt over tre liter per nautisk mil.
For testbåtenes del veide eksemplaret med utenbordsmotorer 600 kg mer enn den med innenbordsmotorer. Det bidrar selvsagt til økt forbruk, men det gir ikke en rimelig forklaring på hele forskjellen.
God oversikt
Selve kjøringen fungerer fint i begge båter. Jeg synes at det virker som om utenbordsmotorbåten er kvikkere i responsen og akselerasjonen, og det viser seg å stemme med de oppgitte tallene fra Sea Ray også.
På førerplassen er det ingenting som blender eller forstyrrer meg. De to tolvtommersskjermene fra Simrad og de øvrige tastene og målerne gir god oversikt.
En skrogvinkel på 21 grader gir fin gange i smult farvann. Der bølgene er større, hadde det hjulpet med et kvassere skrog for å begrense slag og smell.
Vi Menn Båt mener:
Amerikanske Sea Ray Sundancer 320 er en dagsturbåt du kan overnatte i. Båter til det nordiske markedet er bygd i Polen. Tilbys med enten med utenbordsmotor eller med innenbordsmotor. Forskjellene i ytelse er ikke veldig store; det er andre variabler som avgjør. Foretrekker du stort stuerom eller stor badeplattform? Vil du betale mer når du kjøper den, for deretter å ha lavere servicekostnader? Kanskje testresultatene våre kan hjelpe deg i beslutningsprosessen?
TEKNISKE DATA
Sea Ray Sundancer 320 med innenbordsmotorer
Lengde: 9,83 meter
Bredde: 3,23 meter
Dyptgående: 1,04 meter
Vekt: 6350 kg
Motorer: 2 x Mercruiser 350 hk
Styring: inkl. joystick
Drivstofftank: 600 liter
Vanntank: 121 liter
Avløpstank: 102 liter
CE-godkjenning: Klasse B for 10 personer
Design: Sea Ray Design Team
Pris: fra 2 690 000 kroner
Testresultater:
Båtvekt: 7300 kg
Toppfart: 45 knop ved 5330 o/min, forbruk 237 liter i timen
Marsjfart: 24 knop ved 3250 o/min, forbruk 74 liter i timen
TEKNISKE DATA
Sea Ray Sundancer 320 med utenbordsmotorer
Lengde: 10,59 meter
Bredde: 3,23 meter
Dyptgående: 0,81/1,12 meter
Vekt: 6607 kg
Motorer: 2 x Mercury Verado 350 hk
Styring: inkl. joystick
Drivstofftank: 600 liter
Vanntank: 121 liter
Avløpstank: 102 liter
CE-godkjenning: Klasse B for 10 personer
Design: Sea Ray Design Team
Pris: fra 2 988 000 kroner
Testresultater
Båtvekt: 7900 kg
Toppfart: 40 knop ved 6400 o/min, forbruk 230 liter i timen
Marsjfart: 21 knop ved 4500 o/min, forbruk 105 liter i timen
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022