Test: Nordkapp RS 800C
Rask transport hele året
En kvikk kabinbåt med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning er ikke noe du ser hver dag. Men slik er en av Nordkapps store 2021-nyheter.
I tillegg til den nye RIB-modellen Airborne 7 som vi testet tidligere i år, har Nordkapp også lansert en ny båt i RS-serien.
Les også: Test: Nordkapp Airborne 7
Dette er båter vi tidligere kjenner som R-line – verftets aluminiumshybrider med skrog i aluminium og innredning i glassfiber.
Her har det vært ryddet litt i beholdningen i forbindelse med navneskiftet, og foruten den helt nye RS 800C, finner du nå konsollbåten RS 705E og bowrideren RS 705A.
Det er en smule overraskende at Nordkapp velger å satse på en båttype som RS 800C, for lukkede kabinbåter er noe vi først og fremst forbinder med båtbruk i Finland og på den svenske østkysten.
Tilpasset norsk bruk
Nordkapp mener at båttypen har et bra potensial også i Norge, særlig med de tilpasningene man har gjort i konseptet. Behovet for værbeskyttelse av fører, passasjerer og last er minst like stor på vår lange og utsatte kyststripe, som hos våre naboer i øst. Fra Stavanger i sør til Vardø i nord kjøper man historisk sett gjerne lukkede båter.
Riktignok har styrehyttekonseptet med sitt store akterdekk og bred gangvei rundt hytta vært førstevalget. Den typiske transportbåten – med liten dekksflate og passasje gjennom kabinen, har ikke tiltalt i like stor grad.
Men det er her Nordkapp mener deres tilpasninger kommer de norske båtbrukerne i møte. Et godt eksempel er de brede dollbordene på hver side av hytta, så diskret implementert i designet at du ved første øyekast ikke legger merke til dem.
Men kombinert med solide håndrekker på kabintaket, er de stødige nok til å gå i rolig farvann, og definitivt en stor forbedring når det kommer til håndtering av båten ved tillegging og fortøyning.
Fine dekksløsninger
Områdene forut og akter har Nordkapp gjort mer innbydende enn på mange andre tilsvarende båter. Smart bruk av klappseter gir fleksibilitet mellom maksimal dekksplass og sitteplass, mens dørkmaterialene, fargebruken og innerskroget i glassfiber gir en lun, innbydende følelse.
Akterdekket er åpent og lett tilgjengelig, og det er ikke vanskelig å se for seg at lasting av gods eller trekking av fiskeredskap er oppgaver man relativt enkelt kan utføre her.
Inne i kabinen har Nordkapp gjort noen små, men effektive grep for å utvide bruksområdet, blant annet en mulighet for to soveplasser akterut i kabinen. Der finner du også en enkel toalettløsning under trinnet ved akterdøren.
Går du for en av utstyrspakkene, får du med en kjøleskuff under copilotsetet, og den mest omfattende av de to inkluderer også et elektrisk soltak.
Innredningen for øvrig følger et velprøvd kabinbåtoppsett i typisk Nordkapp-stil. Et velpolstret førersete, copilotsete med vipperygg og to seter på hver side akter. Ergonomien på førerplass er god, du finner lett en bra sittestilling med riktig avstand til instrumenter, ratt og kontroller.
Selve konsollen er slank, siden det må være plass nok til å forenkle adkomst gjennom fordøren. Likevel er det rom for en 12-tommers Garmin ekkoplotter og to analoge motorinstrumenter.
Helt på styrbord side er det kontroller for baugpropell, trimflaps og aktivt trimsystem. Nødvendige brytere er plassert nede på hver side av rattet. Kompakt, men velfungerende.
Bredt marsjfartsområde
Automatiske systemer kan noen ganger være mer til bry enn gagn, men særlig Mercurys automatiske motortrim fungerer helt fortreffelig og det svært sjelden du føler noe behov for å overstyre denne.
Det samme gjelder i stor grad automatikken i trimflapsene. I sidevind eller ved skjevbelastning er de viktige for å få det beste ut av båt og egenskaper.
Som forventet er nemlig Nordkapp RS 800C en kjørevillig skapning. Med den sportslige Mercury ProXS V8 på 300 hester, har båten ytelser i toppklasse. Vi logger en toppfart på snaut 48 knop, en hastighet skroget takler uten problemer. Det går stabilt, er enkelt å trimme og letthåndterlig i hele det brede fartsregisteret.
Her er ingen veldig markert planingsterskel, og det som er kan lett nøytraliseres med motortrim og trimflaps. Båten planer fint ut, og ved beskjedne 3000 o/m på turtelleren gjør vi snaut 25 knop, med et lavt forbruk på 1,2 liter per nautisk mil.
Med det store fartspotensialet har båten gode marsjfartegenskaper – hverken i 30 eller 40 knop føles skrog eller motor anstrengt. Vi logger 4500 o/m i 41 knop – da er det fortsatt rundt 1000 o/m å gå på til maksimalt turtall.
Jobber med skrogstøy
Dette er gode nyheter for dem som jakter en langbent transportbåt. En du kan bruke komfortabelt enten sola steker, eller regnet bøtter ned.
Drivstofftanken på 200 liter gir ikke all verdens rekkevidde. Det høres greit ut til sørlandsk sommerbruk, men tenker vi Vestlandet eller Helgelandskysten, med lange distanser og knapt med bensinpumper, blir inntrykket annerledes. Det er mulig å legge inn en større tank som opsjon, men Nordkapp har så langt ikke merket noe stort behov for det.
Vår testbåt hadde mer markert skrogstøy enn forventet. Støymåleren bikker 80 dBA rundt 30 knop, og det stiger jevnt oppover til 87 dBA ved toppfart. Erfaringen vår tilsier at et støynivå på 80–85 dBA er i overkant når det gjelder kjørekomfort over lengre distanser.
Ifølge designer Espen Thorup, vet man hvor skoen trykker, og gjør tiltak som skal dempe skrogstøyen.
På testdagen er det lite bølger å spore, men de vi finner gjør Nordkapp RS 800C kort prosess med. Vi kjenner aluminiumsutgavene av 705 godt nok fra røffe forhold til å anta at 800C tar sjøegenskapene et skritt lenger. Og da skal du nok et stykke opp på Beaufort-skalaen før det blir landligge i stedet for båttur.
Vi Menn Båt mener
Nordkapps nye kabinbåt er et spennende prosjekt med sin kombinasjon av aluminium og glassfiber samt flere gjennomtenkte detaljløsninger. På noen områder har båten likevel et forbedringspotensial.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2021