Test: Skilsø 35 Panorama

Her har den norske båtprodusenten virkelig funnet suksess­oppskriften

Den nye Skilsø-modellen er litt mindre og rimeligere enn den populære 39-foteren, men kan by på mange av de samme, attraktive turbåt-løsningene - til en langt snillere pris. 

Pluss ikon
<b>ROMFØLELSE:</b> Når bakveggen mellom cockpit og akterdekk er helt åpen, får du følelsen av å være om bord i en større båt. 
ROMFØLELSE: Når bakveggen mellom cockpit og akterdekk er helt åpen, får du følelsen av å være om bord i en større båt.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Viknes-verftet på Askøy rett nord for Bergen sørger så å si alene for at det fortsatt er et levende utviklings- og produksjonsmiljø for store turbåter her i Norge. Kombinasjonen av de klassiske vestlandsbåtene i Viknes-serien, og feriebåtene fra Skilsø med moderne design, har slått bra an de siste årene.

Panorama er nøkkelordet i suksessoppskriften, og en modellbetegnelse du i tillegg til Viknes 1080 Panorama og Skilsø 39 Panorama, nå også finner på den nylanserte Skilsø 35 Panorama.

Det dreier seg kort fortalt om muligheten til å åpne opp – slippe sol, luft og lys inn i en båt som fortsatt kan lukkes og stenge regn og kulde ute – hele året.

<b>MODERNE:</b> Skilsø-modellene er design­messig de mest moderne båtene fra Viknes-verftet, og har truffet godt i markedet for store turbåter. 
MODERNE: Skilsø-modellene er design­messig de mest moderne båtene fra Viknes-verftet, og har truffet godt i markedet for store turbåter.  Foto: Viknes

Krever kvalitet

Noe som i utgangspunktet ikke høres ut som en helt umulig oppgave, men samtidig krever innovasjon, presisjon og ikke minst – kvalitet i utførelsen. Kundene forventer at båter fra Viknes-verftet skal tåle en trøkk og fungere, selv om været er tøft og bølgene fra Nordsjøen kaster sjøsprøyt over dekk.

Les også: Test: Askeladden C80 Cruiser - Herlig kjøremaskin

Skilsø 35 Panorama debuterte for et års tid siden, akkurat da Norge og verden stengte ned, og det på ingen måte var sikkert hvordan det skulle gå med båtmarkedet i 2020.

Som vi vet nå, gikk det bra – i noen tilfeller ekstremt bra. Og kan trygt fastslå at Skilsø 35 Panorama hørte til sistnevnte gruppe: Vår jakt på en båt vi kunne testet resulterte stort sett i en «beklager, men den ble akkurat solgt»-beskjed fra verftet.

<b>LYS OG LUFT:</b> Store panoramatak i cockpit gir masse lys, og det fremre kan åpnes. Sjalusigardiner trekkes for ved behov. 
LYS OG LUFT: Store panoramatak i cockpit gir masse lys, og det fremre kan åpnes. Sjalusigardiner trekkes for ved behov.  Foto: Terje Bjørnsen

Først på senhøsten 2020 hadde det roet seg såpass at vi fikk tilgang på en båt hos verftet. En av disse høstdagene der det like gjerne kunne ha vært sluddbyger og kuling, men der værgudene helt har misforstått kalenderen, og gjør opplevelsen mer lik en mild sensommerdag.

<b>UTSTYR:</b> Taket egner seg for monteringen av ulike typer utstyr, og tross store vindusflater kjennes det stabilt og vibrasjonsfritt. 
UTSTYR: Taket egner seg for monteringen av ulike typer utstyr, og tross store vindusflater kjennes det stabilt og vibrasjonsfritt.  Foto: Terje Bjørnsen

Stort bruksområde

Og nettopp her kommer Panorama-konseptet til sin rett. Vi setter selvsagt større pris på en lav høstsol enn en vegg av vind og nedbør. Poenget er at Panorama-båtene skal takle begge deler like bra, noe vi kjenner til med opplevelsene med Viknes 1080 og Skilsø 39 fra tidligere testturer, der været har vippet i begge retninger.

Jeg går om bord via akterdekket. Der kan du velge å kneppe alt igjen med solid kalesje­duk, eller velge en helt åpen løsning. I det store taket over akterdekket kan du åpne stoffdelen med bryter. Da blir det godt med sol på den rommelige U-formede akter­sofaen.

Bordet kan reguleres i høyden – også det elektrisk. Senker du det ned fungerer det som underlag for puten som gjør akterdekket til en stor sollounge. Dermed har du et bredt bruksområde – alt fra varme sommerdager, til gjenknappet kalesje og dieselvarmer når været slår om til ufyselig.

<b>INTEGRERT:</b> Med åpen bakvegg og akterkalesjen på, virker akterdekket som en del av cockpiten. Med varmeuttak kan du holde åpent hus selv når temperaturen synker. 
INTEGRERT: Med åpen bakvegg og akterkalesjen på, virker akterdekket som en del av cockpiten. Med varmeuttak kan du holde åpent hus selv når temperaturen synker.  Foto: Terje Bjørnsen

Smart layout i cockpit

Bakveggen mellom cockpit og akterdekk rapper løsningen fra Skilsø 39 Panorama. En solid dør sørger for enkel passasje, men når den slås helt opp og du senker vinduet bak sofaen på babord side, får du følelsen av en gjennomgående, åpen løsning helt fra førerplass til akterdekk.

Sammen med glasstakene i cockpit som også kan åpnes, blir det unike kombinasjonsmuligheter mellom åpen og lukket båt.

<b>PERFEKT:</b> Fører­miljøet er kompakt og gjennomtenkt. Perfekt skjermplassering og alle viktige elementer innen rekkevidde. 
PERFEKT: Fører­miljøet er kompakt og gjennomtenkt. Perfekt skjermplassering og alle viktige elementer innen rekkevidde.  Foto: Terje Bjørnsen

I tillegg bidrar både de store vindusflatene i cockpitseksjonen samt de store gjennomsiktige flatene i akterkalesjen til at du alltid ser godt rundt deg. Lyse materialer i innredningen sørger for at dette føles trivelig selv på en gråværsdag.

Verftet viser ypperlig pakketeknikk med kompakt layout på byssa, der du kan kokkelere uten å være i veien for passasjen gjennom cockpit. En slank flat-TV dukker opp av benken til glede for dem som har tatt plass i salongen på babord side. Her er det fleksibel bordløsning og plass til 4–5 voksne.

Førerplass og -stol er plassert midt i båten, og dermed vendes den kjapt mot bordet og sørger for en ekstra sitteplass.

<b>I SENTER:</b> Førerstolen befinner seg omtrent midt i båten. Den sørger for god sittekomfort og fin oversikt. 
I SENTER: Førerstolen befinner seg omtrent midt i båten. Den sørger for god sittekomfort og fin oversikt.  Foto: Terje Bjørnsen

Den fremre ryggputen i U-sofaen vippes rundt og fungerer da som co-pilotplass for to personer. Enkelt, smart og effektivt.

Førerplassen er velorganisert med stor skjerm perfekt plassert foran skipperen.

De viktigste knappene og ekstra betjeningspanel til ting som autopilot, ZipWake og baug/hekkthruster er plassert lett synlig og godt innen rekkevidde.

Abonner på Vi Menn

Som abonnent av Vi Menn får du blad i postkassen hver uke, breddfullt av gode historier og godt lesestoff. Du får også spesialblader med på kjøpet, deriblant Vi Menn Båt som kommer fire ganger i året.

Her finner du masse spennende stoff for alle med båtinteresse:Nyheter, tester, elektronikk, praktiske tips og råd om hvordan du får mest glede av båten. Klikk her!

Skyvedøren rett ut til styrbord for førerplassen gjør det enkelt å komme ut/inn ved brygga, slik at du med litt forberedelser klarer å legge til eller gå fra land selv om du er alene om bord.

Les også (+): Disse syv båtene er perfekt for fiskeren

Takler militær hekksjø

Fasilitetene under dekk gir fem fullgode overnattingsplasser, der du har den største og mest behagelige dobbeltkøya foran i baugen. Det er også god belysning, vinduer og lysslisser i den rommelige midtlugaren.

<b>SKILLE:</b> Midtkabinen har god plass til tre og en smart skilleveggen mellom enkelt- og dobbeltkøye. 
SKILLE: Midtkabinen har god plass til tre og en smart skilleveggen mellom enkelt- og dobbeltkøye.  Foto: Viknes

Den ene delen rommer en dobbeltkøye, mens den andre har enkeltkøye. En pen, halvlang skillevegg sørger for at det er god plass i sengeenden til å stå opp eller legge seg, mens det er solid skille for hode og overkropp.

Toalettrommet har tilstrekkelig armslag og takhøyde, med vask og egen dusjnisje. Dermed kan du, selv med fullt belegg om bord, være på tur i mange dager uten andre fasiliteter enn de du har i båten.

Skilsø 35 Panorama er halvplanende og med akseldrift. Kanskje ikke den første tanken når du ser den moderne designen, men noe særlig savn av drev merker vi ikke. Med kraftige og lett doserbare thrustere forut og akter kan du snurre båten rundt lillefingeren, selv i strøm og vind.

<b>KOMBI:</b> Toalettrommet har grei plass og egen dusjnisje. 
KOMBI: Toalettrommet har grei plass og egen dusjnisje.  Foto: Terje Bjørnsen

Fartspotensialet er det heller ikke noe å utsette på. Vår testbåt er utstyrt med det kraftigste motoralternativet.

Yanmar 6LY 440 er en velprøvd 5,8-liters rekkesekser, som også leveres i en versjon med 400 hk. Båten kan i tillegg utstyres med Yanmar 8LV 370, en 4,5-liters V8 på 370 hk. Alle tre er naturlig nok dieselmotorer.

Båten går kjapt opp i 29 knop, mens vi finner det mest behagelige fartsområdet mellom 20 til 24 knop. Der holder støy­­nivået seg godt under 80 dBA og for­bruk­et rundt 2,6 liter per nautisk mil (se testdata for detaljer).

Båten går retnings­stabilt, drivstoffgjerrig og stille i typisk skrogfartområde på 7–8 knop. Fint for de lange, rolige dagene underveis.

Vi har god erfaring med Viknes og Skilsø når det blåser og bølger mer enn denne fine høstdagen.

Det er liten grunn til å tro at Skilsø 35 Panorama skal oppføre seg så mye annerledes. Heldigvis dukker minerydderen KNM Rauma opp, og sørger for noen ordentlig hissige hekksjøer.

Så når de takles uten at tennene skrangler og korsryggen krangler, antar vi at de fleste ferieseilaser kan foregå med god komfort- og trygghetsfølelse.

Vi Menn Båt mener

Ser du på båtlivet som en helårs­aktivitet, og gjerne tar turen uansett om himmelen er lyseblå eller mørke­grå – da er dette båtkonseptet for deg. 35-foteren byr på mange av de samme egenskapene som 39-fot­eren, men koster rundt en million mindre. Ikke rart at den har blitt populær.

Tekniske data

Skilsø 35 Panorama

Lengde, m:  10,6

Bredde, m:  3,52

Dypgang, m:  1,15

Vekt lettskip, kg:  6200

Drivstoff, l:  2x350

Vann, l:  280

Septik, l:  140

Soveplasser:  5

Kabiner:  2

Anbefalt motor, hk:  370–440

Pris fra ca.:  3,1 mill.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021