Test: Askeladden P76 Weekend
De samme gode egenskapene, men til lavere pris
Hvis behovet er en allsidig dagsturbåt, byr Askeladdens minste styrehyttemodell på mange godbiter.
P76 Weekend er grunnmodellen i Askeladdens utvalg av moderne styrehyttebåter.
Tanken er at du skal få mange av de samme egenskapene fra de større P79 Weekend og P92 SUV, uten at den finansielle belastningen blir like stor.
Sammenlignet med den litt større P79-modellen måler P76 Weekend 7,6 meter mot 7,85 meter i lengden, og i bredden 2,55 mot 2,8 meter.
Den minste modellen er også noe lettere; 2200 mot 2500 kilo.
Sett utenfra kan selv ivrige Askeladden-spottere være tilgitt for å ikke se forskjell på modellene, først og fremst fordi de nye Pilothouse-båtene har en utpreget familielikhet, men også fordi design på overbygg, skrogvinduer og dekor nærmest er prikk likt.
Ikke noe basis her
Grunnmodell, innstegsmodell – kjært barn har mange navn, og i noen tilfelle også viktige begrensninger sammenlignet med de større utgavene i samme modellserie.
Slik er det ikke med Askeladden P76 Weekend. Fra det øyeblikket du går om bord, merker du straks at de samme prinsippene gjelder her som på de større utgavene.
Det kjennes best på en solid kvalitetsfølelse, der det ikke er tatt noen snarveier i materialkvalitet eller utstyrsnivå og mulighet for avansert ekstrautstyr.
Rent grunnleggende deler dermed P76 Weekend samme følelse av solid håndverk og gode tekniske løsninger med sine storesøsken.
Samme som P79
Med litt kortere og smalere skrog blir nødvendigvis plassen litt mindre, men i store trekk er layouten den samme som i P79 Weekend.
Det betyr et typisk styrehyttekonsept: Akter har du en L-formet sofaløsning med solide badeplattformer på hver side av motoren.
På styrbord side av hytta er det lagt opp til utvendig styreposisjon. Noen små trinn fører opp til den bredeste av de to gangveiene frem til dekk.
Akterdekket kan utstyres etter behov og bruksområde; eksempelvis bord og pute til solseng, eventuelt saltvannsspyling eller akterkalesje.
Smart tak over akterdekket
Kalesjen blir en enkel sak å håndtere siden P76 Weekend er utstyrt med Askeladdens lange tak over akterdekket.
Vakuumstøp og karbonfiber er med å forsterke takkonstruksjonen slik at du slipper forstyrrende støttekonstruksjoner på sidene.
Da blir det også lett med kalesjegardiner til å dra rundt om du vil åpne eller lukke akterdekket. Selve taket kan også utstyres med akrylglass, eller med et avtagbart kalesjetak for mer lys og luft ved behov.
En skyvedør gir adgang til hytta. Her inne finner du den erketypiske innredningen for en slik båt: Sitteplass på babord side, førerplass og mulighet for bysseløsning på styrbord.
Ulike retninger
Forut er det køye i baugen og et separat toalettrom på styrbord. Det er mest på dette området P76 og P79 Weekend går i forskjellig retning. P76 er en dagsturbåt med overnattingsmulighet.
P79 har bedre bofasiliteter, og er bedre egnet for en langhelg langs kysten.
Du har akkurat det lille ekstra av plass for å gjøre turen mer behagelig, kanskje særlig rundt bordet og i køyeløsningen forut.
Lettmanøvrert i havn
For sitt tiltenkte bruk gjør P76 Weekend en solid figur. Særlig er førerplassen god og gjennomtenkt, med mulighet for enten 10- eller 16-tommers betjeningsskjerm med kartplotter, der du også kan få ekkolodd som tilvalg.
C-Command-systemet har mange betjeningsfunksjoner i skjermen, og reduserer derfor behovet for masse knapper.
ZipWakes trimkontroll er standard, mens du betaler ekstra for baugpropell. Med båtens enkle manøvrering kjennes ikke baugpropell som et umiddelbart behov, med mindre du ofte støter på manøvreringskrevende forhold i vind- og strømutsatte områder.
Kommer godt med
I tillegg er vindusvisker på babord side og spyleanlegg for frontruten standard. Det kommer godt med i bølger og vind.
Bysseområdet bak førerplassen er utstyrt med vask med blandebatteri og kjøleskap på 49 liter.
Dieselvarmer eller dieseldrevet kokebluss må du bestille som ekstrautstyr. Sitteplassen på babord side er bred nok for to voksne og to barn, der den fremre sofadelen kan vendes og brukes til copilotsete.
Totalt sett ganske typiske løsninger og plassforhold for en båt i denne størrelsen.
Prioritert plass
Vi tror imidlertid mange vil sette pris på at Askeladden har prioritert plassen på toalettrommet.
I denne båtstørrelsen er det fristende å klemme det sammen til et bøttekott, i praksis blir det dermed trangt og upraktisk i bruk. I P76 er det i stedet bra armslag for store og små på nødvendighetsbesøk.
Køya i baugen og bordet i cockpit kan utstyres med utfyllingsputer for overnatting, men plassforholdene er likevel ikke slik at dette er båten du kjøper for mange og lange overnattingsturer. Da er det bedre å bruke penger på noe litt større.
Klarer seg bra med 200 hk
Askeladden P76 Weekend er godkjent for motor opp til 300 hester, men verftet er ganske klare på at de anbefaler 200-hester som standardmotor, slik vår testbåt er utstyrt med.
I likhet med Askeladden, tror vi de aller fleste vil være godt fornøyd med det valget.
Den 2,9-liters fireren fra Suzuki har solid dreiemoment og kraft både til manøvrering og kjapp akselerasjon. Dessuten står den bra til sjøegenskapene.
Slik vi opplever skroget går det mest komfortabelt og økonomisk fra snaut 20 til drøyt 25 knop. Da takler båten typisk fjord- og hekksjø uten ubehagelige slag.
Støynivå
Testmålingene viser at du finner et bra fartsområde i overkant av 20 knop, der forbruket er hyggelig med rundt 1,2 liter per nautisk mil. Med lukket bakdør og lang avstand fra motor til førerplass blir støynivået lavt.
74 dBA gjør det mulig å føre en uanstrengt samtale, og i sakte fart legger du mer merke til bølgeskvulp enn motorlyd i hytta.
Det er først når du passerer 30 knop at motorlyden blir en faktor, men heller ikke da er den til stor sjenanse.
Vår testbåt topper 36 knop. Da kjennes båten fortsatt stabil, men du merker at den oppfører seg mer livlig og direkte på styreutslag enn de større modellene i serien.
Det gir en mer inspirerende kjøreopplevelse, men bærer samtidig bud om at det kan bli vel mye med en av de kraftige V6-motorene fra Suzuki på 250 eller 300 hester.
Det beste argumentet for en slik, er sannsynligvis en enda smidigere gange og et mer avslappet marsjfarttempo i området 30–35 knop, som kan være viktig for dem som skal bruke båten på lange transportetapper.
Vi Menn Båt mener
Det er ikke spart på de grunnleggende kvalitetene i den minste styrehyttemodellen fra Askeladden. Dermed fremstår den som et svært godt valg for den som trenger en allsidig dagsturbåt uansett værmelding.
Tekniske data
Lengde, m: 7,6
Bredde, m: 2,55
Vekt tom, kg: 2200
Drivstoff, l: 230
Vann, l: 40
Septik, l: 40
Personer: 7
Soveplasser: 2+2
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 200–250
Pris, fra: 945 200 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021