Test: Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA Series 3

Sjøens roadster

Sporty design, gode fartsressurser og masse plass til soling og vannsport. Dette er en ordentlig gledesspreder av en båt.

Pluss ikon
<b>COCKPIT:</b> To fine pilotstoler og god sittestilling på førerplass.
COCKPIT: To fine pilotstoler og god sittestilling på førerplass. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

På halvøya rett sør for Saint Tropez stikker Cap Camarat ut i sjøen. På en kystlinje fri for skjærgård slik vi kjenner den, men med lune viker, brutt opp av skarpe klippeformasjoner og myke sandstrender.

Og det smaragdgrønne vannet vi med litt misunnelse må innrømme har badetemperaturer godt over de vi kan skryte på oss.

Ut fra naturomgivelsene er det lett å skjønne at Jeanneau har valgt Cap Camarat som navnet på sin rikholdige serie av båter for utenbordsmotor.

Her i Norge er styrehyttebåtene i Merry Fisher-serien best kjent, men Cap Camarat har litt av hvert å by på: Bowrider, konsoll, walkaround og day­cruiser. I størrelser fra 5,5 til 10,5 meter.

LUFTIG: En sportslig sommerbåt, interiøret overrasker med stor fleksibilitet.
LUFTIG: En sportslig sommerbåt, interiøret overrasker med stor fleksibilitet. Foto: Produsent

Det største utvalget finner du mellom 5,1 til 7,5 meter. Det viktigste segmentet for fritidsbåter til hytte- og dagturbruk her i Norge. For 2019-sesongen er det flere aktuelle nyheter på vei, blant annet en daycruiser på 7,5 meter. Men vi har først fått prøve oss i Cap Camarat 6.5 WA Series 3.

Sommer-konsept

Sommeren 2018 minnet oss om at vi kan få full klaff og nyte lange, varme sommerdager langs kysten. Og straks gradestokken bikker 20 grader kommer Cap Camarat 6.5 WA til sin rett.

SOMMERVIBBER: Godværsegenskapene er prioritert hele veien
SOMMERVIBBER: Godværsegenskapene er prioritert hele veien Foto: Produsent

Jeg skal ikke henge meg veldig opp i modellbetegnelser, men i mine øyne er denne båten mer sundeck enn walkaround. Det opphøyde dekket er flatt og passer perfekt til å slange seg på solputene en sommerdag. En walkaround skal ha dypere gangvei og høyere pulpit forut enn dette.

Navnet skjemmer imidlertid ingen, og som en lettbrukt og sportslig sommerbåt gjør denne Cap Camarat-modellen jobben til fingerspissene. På fine dager eller ved rolig kjøring er dekket et populært oppholdssted, særlig for de yngre. Og i cockpiten har

PRIS:Prisen starter på 387 000 kroner med 130 hk, vår utgave med 200 hk starter på 443 000 kroner.
PRIS:Prisen starter på 387 000 kroner med 130 hk, vår utgave med 200 hk starter på 443 000 kroner. Foto: Produsent

Jeanneau valgt en løsning vi skandinaver trives med. To greie pilotstoler bak konsollen og en lav vindskjerm. Ja, vindbeskyttelsen er moderat, men så er godværsegenskapene prioritert hele veien i denne båten. Skal du ut i 10 grader og småregn, er ikke dette konseptet for deg.

<b>SOLDEKK:</b> Når du får solpute på plass er dette favorittstedet for barna. 
SOLDEKK: Når du får solpute på plass er dette favorittstedet for barna.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>PRAKTISK:</b> Sitteløsningen akter kan lett endres ved behov.
PRAKTISK: Sitteløsningen akter kan lett endres ved behov. Foto: Terje Bjørnsen

Kabinen overrasker

At dekket er hevet gir sine for­deler når du åpner døra til kabinen. Båtstørrelsen tatt i betraktning er den rommelig og luftig, og står ikke tilbake for det du finner i en daycruiser. Klassisk sittebenk i V-form, med et nødtoalett forut og mulighet til å legge i en pute til noe som blir god overnattingsplass for to.

Ellers er det lett å stue unna alt pikkpakket man må ha på skjærgårdsutflukten og for småtasser med behov for en ettermiddagslur blir det knapt bedre.

Cap Camarat-gjengen har rappet en side av oppskriftsboka for Merry Fisher. Aktersofa-løsningen er nemlig en fleksibel affære, litt som du finner på styrehyttebåtene.

Vår testbåt er rigget med en L-sofa, der midtseksjonen er fast med stuerom under. På styrbord side vipper du ut en klaff i skrogsiden og legger pute på. Det er også mulig å få samme løsning på babord side og dermed har du en full U-sofa.

Jeg skal ikke påstå at sittekomforten er like god som i en velpolstret daycruiserløsning, men du får flott fleksibilitet. Med alt klappet inn er det bedre plass til fiske eller vannsport. Med alle sitteplasser ute, pilotstolene snudd akterover og bord i midten, kan hele familien sitte sammen når du ligger for anker.

Må ha ekstrautstyr

Jeanneau er en av Europas største båtprodusenter og med det følger en styrke i å lage gode industriprodukter til en hyggelig pris. Testbåten er verken overdådig utstyrt eller voldsomt pyntet, men virker solid og gjennomtenkt.

<b>KABIN:</b> Hevet dekk gir bedre innvendig plass enn man tror ved første øyekast. 
KABIN: Hevet dekk gir bedre innvendig plass enn man tror ved første øyekast.  Foto: Terje Bjørnsen

Prisen starter på 387 000 kroner med 130 hk, vår utgave med 200 hk starter på 443 000 kroner. Det er imidlertid verdt å merke seg at du må legge til noen pakker eller ekstrautstyr før båten etter min mening blir riktig utstyrt. En rask runde med kalkulatoren viser snaut 50 000 kroner i tillegg.

Jeanneaus «husdesignere» Sarrazin og Michael Peters står bak 6.5 WA og båten oppfører seg slik du forventer.

FORBRUK: For hyggeturene er fartsområdet 20–25 knop behagelig og drivstofføkonomisk med rundt 3500 o/m og 0,8-0,9 liter per nautisk mil.
FORBRUK: For hyggeturene er fartsområdet 20–25 knop behagelig og drivstofføkonomisk med rundt 3500 o/m og 0,8-0,9 liter per nautisk mil. Foto: Produsent

Cap Camarat har tradisjonelt vært stabile, lettkjørte skrog med tilstrekkelig kapasitet på fart og komfort. Den nye modellen lever opp til sitt rykte, men vi sporer en større grad av lekenhet og bølgekutter-egenskaper enn tidligere.

<b>SOSIALT:</b> Med full sitteløsning kan familien samles i cockpit. 
SOSIALT: Med full sitteløsning kan familien samles i cockpit.  Foto: Produsenten

Det blåser frisk bris i skjærgården denne dagen med på­følgende muligheter til å presse båten i småkrappe metersbølger. Den øvelsen klarer 6.5 WA fint.

Selvfølgelig med noen hopp og sprett, men aldri ute av kontroll eller med smell som sender deg i evig runddans hos kiropraktoren. Båten reagerer raskt på styringen, sitter godt i svinger og når du skal legge til setter du pris på lite vindfang og godt trykk fra motoren.

<b>EKSTRA:</b> Enkel, ryddig betjening. Elektronikkpakke med 7-tommers ekkoplotter koster 12 100 kroner. 
EKSTRA: Enkel, ryddig betjening. Elektronikkpakke med 7-tommers ekkoplotter koster 12 100 kroner.  Foto: Terje Bjørnsen

Yamahas 2,7-liters firer med 200 hk er største motoralternativ og gir riktig friske fartsegenskaper. Vi logger lett 43 knop og i denne båtstørrelsen gir det et aldri så lite adrenalinkick. Akselerasjonen er god og dermed godt egnet for vann­-
sport.

For hyggeturene er fartsområdet 20–25 knop behagelig og drivstofføkonomisk med rundt 3500 o/m og 0,8-0,9 liter per nautisk mil.

Ser vi med smågjerrige øyne i prislista ser vi at 150 hk (samme motor som 200 hk) er et «sweet spot» med pris på 399 000 kroner. Farts­egenskapene er ikke langt bak 200 hk og da har du utstyret på plass omtrent der 200 hk starter.

Vi Menn Båt mener:

Tekniske data

Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA Series 3

Lengde, m 6,86

Bredde, m 2,48

Vekt, kg 1200

Drivstoff, l 170

Vann, l 50

Personer 8

Soveplasser 2

Kabiner 1

Anbefalt motor, hk 130–200

Pris Fra 387 000 kroner

Testdata

Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA Series 3 med Yamaha F200

Turtall, Fart, Forbruk, Forbruk, o/m knop l/t l/Nm

1000 4 3 0,8

1500 5 5 0,9

2000 7 8 1,2

3100 18 16 0,9

3500 23 19 0,8

4000 28 26 0,9

4500 33 31 0,9

5000 37 41 1,1

5800 43 72 1,7

En rendyrket sommerbåt, der de beste egenskapene kommer til sin rett på fine dager. Vi setter pris på den åpne, fleksible cockpiten og gode førerposisjonen. Kabinen er bedre enn forventet og barna trives godt på det store soldekket forut. I sjøen oppfører den seg trygt og underholdene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 01 2019