Test: Beneteau Gran Turismo 32

Sommerbåt med ny vri

Skru på lydanlegget, putt godsaker i kjøleskapet og inviter med halve nabolaget til en ordentlig feelgood-opplevelse på sjøen. 

Pluss ikon
<b>POPULÆRT:</b> De behagelige solsengene i baugen er de mest ettertraktede sitteplassene i finværet. 
POPULÆRT: De behagelige solsengene i baugen er de mest ettertraktede sitteplassene i finværet.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det er noe eget når en båt har noe helt særegent ved seg, der verftet og konstruktøren har bestemt seg for å blåse i konvensjonene om hva en viss båttype og -størrelse «må» ha av egenskaper for å forsvare sin plass.

I Beneteau Grand Turismo 32 har det franske verftet i samarbeid med Andreani Design tatt konseptet til en typisk dagsturbåt fra Middelhavet og snudd det rundt til å bli noe helt for seg selv.

Verftet har allerede sine typiske Sundeck-båter i Flyer-serien med modeller fra seks til ti meter, der det er satt av maksimal uteplass både forut og akter til soling og badeaktiviteter.

Så er det Gran Turismo-serien, større turbåter fra 36 fot med sportscruiser-egenskaper og hard-top. Flyer-modellene for utenbordsmotor og Gran Turismo for hekkaggregat.

<b>HYGGETUR:</b> De mange sosiale sonene om bord er det stort pluss når du er på skjærgårdscruise. 
HYGGETUR: De mange sosiale sonene om bord er det stort pluss når du er på skjærgårdscruise.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er i krysningspunktet mellom disse to modellrekkene den nye Beneteau Gran Turismo 32 kommer inn og slår gnister.

Du tar noen deler solskinnsbåt på steroider og blander sammen med ingredienser av hard-top- og turbåt. Det resulterer i en spennende cocktail av egenskaper og et sommerbåt­konsept med en helt ny vri.

Utenbords blir vanlig

I likhet med flere andre båtprodusenter går Beneteau for utenbordsmotorer i den nye 32-foteren, i tillegg til en versjon med hekkaggregat. Doble utenbordsmotorer er fortsatt nytt for mange i en båt av denne størrelsen, men blir en stadig vanligere løsning.

Med norske dieselbriller på nesa er det lett å glemme at det i Middelhavet i mange år har vært vanlig med doble bensinmotorer i hekkaggregat i slike båter.

De brukes ofte på kortere dagsturer. Utflukter til den fine badebukta, til nabomarinaen for lunsj, mens åpne strekninger gjør at twin-installasjon ses på som en viktig sikkerhetsfaktor.

Overgangen til moderne og sterkere utenbordsmotorer sparer plass, vekt og penger. Det er bare å kikke til USA der det knapt finnes en båt av denne typen med noe annet enn alt fra to til fire utenbordsmotorer på hekken.

<b>LANGTUR:</b> Med god plass under dekk, og mulighet for fire fine køyeplasser, er det bare å dra på overnattingsturer.
LANGTUR: Med god plass under dekk, og mulighet for fire fine køyeplasser, er det bare å dra på overnattingsturer. Foto: Produsenten

Stort soltak

I varme strøk beskytter hard-topen mot stekende sol midt på dagen. Her hjemme setter vi pris på værbeskyttelsen når sommerværet veksler mellom strålende sol og ettermiddagsbyger.

Det er fort gjort å kneppe av og på akterkalesjen og Gran Turismo 32 er klar til tur like raskt som en styrehyttebåt.

Det store soltaket åpnes med et knappetrykk og det er bare å invitere et stort antall gjester om bord.

Båten er godkjent for inntil 11 personer i CE-kategori C, og med solid volum er det uproblematisk å finne gode sitteplasser.

<b>ALLSIDIG:</b> Cockpit med stor sofa, bysseløsning, fire plasser i fartsretningen og smart utgang til fordekket gjennom vindskjermen. 
ALLSIDIG: Cockpit med stor sofa, bysseløsning, fire plasser i fartsretningen og smart utgang til fordekket gjennom vindskjermen.  Foto: Terje Bjørnsen

Alle vil forut

På de fine dagene er det nærmest kamp om å komme seg frem til de gedigne solsengene på fordekket. Passasjen dit skjer gjennom en luke på babord side i vindskjermen og er en liten genistrek.

Det føles tryggere – særlig for de minste matrosene – enn å gå langs båtsiden. Dessuten slipper man dollbordene. Dermed kan hele cockpitens bredde brukes til innredning.

<b>FOR FIRE:</b> Fint med fire plasser i fartsretning, hard-top med soltak gir god utefølelse. 
FOR FIRE: Fint med fire plasser i fartsretning, hard-top med soltak gir god utefølelse.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er heller ingen straff å bli plassert i cockpit. Her har du en rommelig sofaløsning med bord akter. Den lar seg selvsagt også raskt stable om til en sollounge slik det seg hør og bør i en slik båttype.

Samtidig er det en flott sitteordning i fartsretning forut i cockpiten, der du har to separate stoler på førersiden og et dobbeltsete på babord side. Dermed har du tre rommelige sittesoner med ulikt bruksområde. Det gir båten en ekstra dimensjon og fleksibilitet. 

Overnatting

For selv om det er lett å bli sjarmert av de unike dagsturegenskapene – enten du tar med deg en gjeng og ankrer opp på badeplassen i skjærgården eller kjører oppdagelsesferd med lunsj og strandhugg underveis – kan Gran Turismo 32 fint også brukes til overnattingsturer.

<b>ROLIG KJØRING:</b> Båten er i sitt ess på rolige oppdagelsesturer. I seks-syv knop finner de fleste roen om bord. 
ROLIG KJØRING: Båten er i sitt ess på rolige oppdagelsesturer. I seks-syv knop finner de fleste roen om bord.  Foto: Terje Bjørnsen

Under dekk har du en rommelig sittegruppe forut. Der kan du senke ned bordet og legge i en pute for å gjøre om til en dobbeltkøye.

I tillegg har du den typiske stikklugaren under cockpitdørken. Den kan fint brukes som hovedlugar hvis du vil ha sittegruppen forut intakt, alternativt passer den perfekt som overnatting for barn eller gjester.

Kombinert dusj og toalettrom er av normal standard for båttypen, og ute i cockpit er det en helt brukbar bysseløsning for de kveldene du vil tilbringe i uthavn. 

<b>LOUNGE:</b> Sofaen gjøres raskt om til deilig solseng akter. 
LOUNGE: Sofaen gjøres raskt om til deilig solseng akter.  Foto: Terje Bjørnsen

Fint med to motorer

Vi har etter hvert fått en viss erfaring når det gjelder store båter med to utenbordsmotorer på hekken. Det har sine fordeler, men også noen ulemper.

Det er tydelig at båt- og motorprodusenter har fått noen nye utfordringer å ta fatt i etter hvert som ulike båttyper utstyres med utenbordsmotorer for første gang. 

<b>SKJERMING:</b> I høy fart hadde bedre støyskjerming av motorene vært en fordel. De høres godt i cockpit. 
SKJERMING: I høy fart hadde bedre støyskjerming av motorene vært en fordel. De høres godt i cockpit.  Foto: Terje Bjørnsen

I Beneteau Gran Turismo 32 fungerer mye bra ut av boksen, men det er fortsatt et forbedringspotensial.

I Norge er det Suzuki-motorer som gjelder for det franske båtmerket. Vår testbåt er utstyrt med to 300-hestere av den nyeste utgaven, med duoprop og 4,4-liters sylindervolum. 

Det gir godt bitt i vannet både ved akselerasjon og manøvrering i lav fart. Sammen med baugpropell gir det en ekstra trygghet på små flater siden båten har et merkbart vindfang.

Vi anbefaler at du lærer deg finmanøvrering og separat bruk av hver motor på et trygt sted. Når du behersker den teknikken i kombinasjon med baugpropellen, blir båten enkel å håndtere selv i trange situasjoner. 

Litt overraskende

Fartsressursene er utmerkede. Vi logger 39 knop i toppfart og typisk for en båt av denne størrelsen trives den best rundt 25 til 30 knop som marsjfart.

Litt overraskende er det at båten har en merkbar planingsterskel, noe du riktignok kan motvirke med motortrim og ZipWake trimsystem.

Likevel er fartsområdet fra cirka 10 til 20 knop noe man gjerne kan holde seg unna. 

<b>SPREK:</b> Gran Turismo 32 tåler småfrisk kjøring og har gode fartsressurser. 
SPREK: Gran Turismo 32 tåler småfrisk kjøring og har gode fartsressurser.  Foto: Terje Bjørnsen

Må løse støyproblem

Ulempen for Gran Turismo 32 slik motoriseringen fungerer i dag handler om støynivået i fart. Store åpne båter slipper motorlyden ut.

Foto: Vi Menn Båt

I båter med lukket cockpit isolerer bakdøren mot motorstøy, mens løsningen i GT 32 – med hard-top trukket langt akterover – tilsynelatende fanger motorlyden og gir lydnivå på over 90 dBA fra rundt 30 knop.

Det blir rett og slett sjenerende på alt annet enn kortere turer.

Forbruks- og støymessig har båten en grei luke rundt 25 knop, men vi tror både båt- og motorprodusenter bør sette støyproblemet på dagsorden, for utfordringen med støy gjelder flere båter enn Gran Turismo 32. 

<b>TIL KAI:</b> Båten er lettmanøvrert og ikke større enn at det går greit å finne bryggeplass underveis. 
TIL KAI: Båten er lettmanøvrert og ikke større enn at det går greit å finne bryggeplass underveis.  Foto: Terje Bjørnsen

Det haster ikke

De dagene vi kjører båten blir det uansett mest hyggekjøring i rolig fart. På tross av at skrog og motorkraft innbyr til noen luftige sprinter, tilsier atmosfæren om bord at mest mulig fart ikke står høyest på ønskelisten til gjestene om bord.

Enten du sitter i badebuksa med en øl på fordekket og nyter utsikten til skjærgården, eller tar en kaffekopp til den nybakte skillingsbollen fra det lokale hjemmebakeriet i aktersofaen.

Foto: Terje Bjørnsen

Det er ikke noe ved livet i Gran Turismo som haster. Det oppleves nemlig aller best i seks knop.

Vi Menn Båt mener

Kombinasjonen av solskinns- og turbåt gir Gran Turismo 32 en utrolig fleksibilitet. Den føler seg like hjemme på sosial hyggetur i skjærgården full av glade gjester, som den gjør på en langhelg for to i by- eller uthavn. Får man bukt med motorstøyen i fart blir det bortimot perfekt. 

Tekniske data

Beneteau Gran Turismo 32

Lengde, m:  9,95

Bredde, m:  3,35

Dypgang, m:  0,8-1,3

Vekt tom, kg:  4880

Vekt med motor, kg:  5730

Drivstoff, l:  2x400

Vann, l:  160

Personer:  11

Soveplasser:  4

Kabiner:  2

Anbefalt motor, hk:  2x300

Pris testbåt:  2 580 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022

Denne saken ble første gang publisert 01/06 2022, og sist oppdatert 08/06 2022.

Les også