Test: Hydrolift X-26S R med Mercury R450
Helst mot urolig vær
Det er langt fra drømmeoppskriften på en flott dag på sjøen. Åpen båt, god for rundt 70 knop. Sterk kuling, pøsregn og seks grader. Likevel blir det en opplevelse for livet.
Jeg må innse det allerede etter fem minutter. Disse klærne holder ikke mål. De har funket i øst- og sørlandsk regnvær i mange år. Men ikke her, når restene av den første høststormen sveiper over Jæren.
Vi er ikke i nærheten av opphold mellom bygene. Det er bibelske dimensjoner over normalnedbøren. Og kommer det en byge, kjennes det ut som å dukke inn i en vegg av iskaldt vann.
Så bra.
Da vet jeg allerede før vi løsner fortøyningene til den nye R-utgaven av Hydrolift X-26S at jeg ikke bare skal bli våt.
I tillegg skal jeg bli ordentlig kald. Det sørger kraftverket på hekken for. En snøhvit og sinnarød Mercury-kreasjon det står 450R på. Den gir X-26S R et fartspotensial på opp mot 70 knop. Og selv om Hydrolift-folket har gjort sitt beste for å vindbeskytte førerplassen, er dette fortsatt en temmelig åpen båt. Ikke noe mer å bekymre seg for.
Kald og våt er bestilt.
Kompressor gjør susen
Vi har skrytt mye og fortjent av Mercurys nye V8-motor i sivile versjoner på 250 og 300 hk. Men denne kraftpluggen er noe helt annet. R-betegnelsen forteller at Mercury Racing står bak den nye høyeffekt-utgaven.
Sylindervolumet i V8-blokken er fortsatt på 4,6 liter, men kompressormating gir en solid økning av effekt og dreiemoment.
Den vannavkjølte kompressoren sitter i forkant av motoren og sørger for at den sparker ut formidable 450 hk mellom 5800–6400 o/min. Dreiemomentet er på saftige 600 Nm. Og alt dette til tross for imponerende lav egenvekt på drøyt 310 kilo.
Med et ekstremt bra vekt/effektforhold passer 450R perfekt på R-versjonen av Hydrolift X-26S. Forskjellen på R-versjonen og den vanlige utgaven dreier seg i hovedsak om utstyrsmessige og kosmetiske endringer.
Vi har kjørt båten med alt fra en enkel 300 hester, via den eldre 400R-rekkesekseren til 2x300 hk på hekken. Det har fungert i alt fra 54 til 72 knop. Dermed er det ikke skroget det skal stå på.
Presisjon er nøkkelen
Jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert på superraske performance-båter. Men selv med mitt hode er det enkelt å skjønne at det dreier seg om bitte små marginer når det skal gå så fort.
Forskjellige propellvalg gir ulik karakter. Vekt og vektfordeling av personer og last, vær- og bølgeforhold – alt spiller inn på sluttresultatet. Men jeg fester meg ved en ting: 450R-versjonen mangler bare fire knop (68 mot 72) på å matche X-26S R med 2x300 hk i toppfart. Det sier mye om hva som bor i denne motoren.
Presisjon. Det er førsteinntrykket etter å ha kjent på den nye båt- og motorkombinasjonen i noen minutter. Mercury Zero Effort er en helt ny to-spaks elektronisk gir/gasskontroll. Sammen med en ekstremt lineær kraftrespons i motoren sørger det for at du kan dosere kraften ut med millimeterpresise bevegelser.
En ganske stor forskjell i forhold til den normale gir/gasspaken. Som i vind og bølger kan gi for store utslag når du prøver å kjøre aktivt.
Letthet. Det er det neste som slår meg. Vi har kjørt sørover, i motvind av kuling styrke, med hissig fjordsjø fra ulike retninger mot baugen. Hver gang jeg kaster et blikk ned på GPS-en blir jeg overrasket.
Nei, det går ikke i de 30 knopene jeg innbiller meg. Stort sett står fartsmåleren på 40–50 knop. I styrtregn, motvind og sinte bølgetopper er det ingen grunn til å bli fartsblind. Så hvorfor i alle dager glir jeg med komfort og høy fart gjennom uværet?
Overanstrenger seg ikke
En kombinasjon av faktorer: Step-skroget i X-26S R nærmest flyr over bølgene. Bryr seg ikke om å stikke nedi bølgedalene med harde slag som resultat.
Og på tross av sin åpne layout, du sitter tett og godt på konsollen slik at vind og vann forsvinner rundt. Der du normalt sett ville høre vrælet fra en motor på jakt etter de siste hundre omdreiningene, er det bare en tilbakeholden klang av kraft. Drivstofforbruket vitner om at anstrengelsene på hekken ikke er av det voldsomme slaget.
I 42 knop ligger forbruket på 1,3 l/nautisk mil, i 48 knop 1,5 l/nautisk mil. Sensasjonelt lavt, i forhold til tempoet.
Testdata: Hydrolift X26S R Med Mercury 450R
Gjelder Hydrolift X-26S R med Mercury 450R
Men vi har bare så vidt satt fingrene i toppen av godteriposen. Det er så mye mer å hente fram.
Nesten uansett båt, når farten passerer 50 knop er vi over i ny dimensjon. Ting skjer fort og småtterier du ikke merket i lavere hastighet får større innvirkning på stabiliteten. Da jeg kjørte X-26S R var ikke Hydrolift helt ferdig med utprøving av propeller. Men hadde hensynsfullt nok satt opp båten med én som gir god stabilitet, men mangler litt på toppfart.
Tekniske data:
Hydrolift X-26S R
Lengde, m: 8,11
Bredde, m: 2,45 m
Vekt, kg: Fra ca. 1.900 kg inkl. motor
Skrog: 24 grader, to-step teknologi
Materiale: GRP sandwich
Drivstoff, l: 350 L
Personer: 8 Soveplasser: 2+1
Pris med 450 hk: Fra 1 425 000,-
Ingen klager på toppfarten
Nå klager jeg på ingen måte høylytt over en 26-foter som klokker inn på 67,5 knop. Særlig ikke når måten det skjer på er bortimot udramatisk.
Rett skal være rett: Med full blås og 6400 o/m fra galskapen på hekken, har lydbildet fått akkurat det rette sinnatagg-preget. Når vindrossene kaster seg over fjorden bør du ha et lite blikk for trimvinkel, gasspådrag og rattkorreksjoner.
Men for det meste går skuta snorrett og stødig som et lyntog.
Vi glir pent på plass ved kaia i Jåttåvågen i silregnet. Våt? Ja. Kald? Nei. Det har noen adrenalinpumpende timer bak rattet sørget for. Så ble det faktisk en flott dag på sjøen – mot alle odds.
Vi Menn Båt mener
Du må ikke ha 450 hk på hekken og opp mot 70 knop toppfart for å hygge deg med en Hydrolift X-26S. Det holder faktisk helt fint med normalmodellen med 300 hk og fart på 55 knop. Men spørsmålet med slike båter handler aldri om fornuft. Det handler om hva som er mulig. Og med vidundermotoren til Mercury på hekken går tydeligvis det meste. Har du lyst og råd – kjør på!