Hydrolift P-42 SUV
Vekker garantert oppsikt
Norsk båt med vannjet fra Rolls-Royce.
Hydrolift har sjøsatt den første «sivile» utgaven av P-42-modellen. Etter fire SAR-modeller (Search and Rescue) for Redningsselskapet ser vi nå det første eksemplet på hva P-42-konseptet kan være når spesifikasjonene er rettet mot annen bruk.
Den første P-42 SUV skal ha base i Lofoten. Der den i hovedsak skal brukes i forbindelse med utleie og eventer til et klientell som gjerne vil ha noe mer luksus i tilværelsen enn det de frivillige mannskapene hos Redningsselskapet krever. En påstand om at Hydrolift P-42 SUV blir den kuleste utleiebåten nord for Polarsirkelen synes å være på relativt trygg grunn.
Mer luksus
Strukturen i båten er den samme som på redningsskøytene, men naturlig nok skiller Hydrolift P-42 SUV seg fra SAR-utgaven på mange områder: – Hele atmosfæren om bord er preget av luksus, forteller Fredrik Østereng, salgssjef hos Hydrolift Professional.
Dessuten er det praktiske forskjeller, som at styrehytta er lukket og har dører i hver side i tillegg til skyvedøren akter. Her finner du også pantryløsningen, mens fremre delen av cockpit er forbeholdt skipper og passasjerer.
Også under dekk er det luksusstandard som gjelder, med elegante fargevalg i den rommelige V-sofaen og tilbehøret. Et separat toalettrom finner du på styrbord side og under cockpitgulvet er det stikklugar for to. Mens Redningsselskapet har egne spesifikasjoner på elektrisk anlegg og navigasjon, bruker SUV-utgaven et standard bus-basert elektrisk anlegg. Og på førerplass lider du ingen nød – her er det to store Raymarine Axiom-skjermer som holder skipperen orientert om tilstanden på alt fra navigasjon til det tekniske.
Spenstig vannjet
En kikk i motorrommet på den første Hydrolift P-42 SUV gir ingen grunn til å henge med geipen. Der er det de samme gromme FPT-dieselene med Rolls-Royce vannjet som på redningsskøytene. Med 570 hk hver, sørger de for toppfart opp mot 50 knop.
Etter at jeg kjørte den første redningsskøyta i fjor, vil jeg hevde at manøvrerbarheten og den joystickbaserte styringen med vannjetene i seg selv er en større opplevelse enn selve fartspotensialet.
Alternativet til denne motoriseringen er mer normal; 2x Volvo Penta D6-400 med DPH-drev. Spesialtilpasninger er dagens orden i det markedssegmentet Hydrolift operere i med P-42-konseptet.
I tillegg til SAR- og SUV-versjonene, er det pønsket ut ikke mindre enn 7 ulike konsepter for P-42-plattformen. – Vi jobber nå i hovedsak med profesjonelle eller semiprofesjonelle kunder, sier Østereng. Innen service- og oppdrettsnæring har vi mange interessenter, i tillegg har P-42 Tender vakt oppsikt internasjonalt, avslutter han.
TEKNISKE DATA
Hydrolift P-42 SUV
Lengde, m: 12,6
Bredde, m: 3,9
Dypgang, m: 0,82-1,2
Fart, knop: 40–50 (avhengig av motor)
Vekt: Fra 7,5 tonn
Skrog: Vakumstøpt vinylester, glassfiber-sandwich kompositt
Overbygg: Cockpit på gummilabber for støydemping
Motor: 2x 570 hk FPT med Rolls-Royce vannjet/2x 400 hk Volvo Penta D6-400 med DHP drev
Pris, kr: Ca 10,5 millioner, eks mva.