HYDROLIFT X-26S med 400 og 600 hk

Test av ulike propeller: Fikk Hydroliften opp i 72 knop

Du kjenner alle de 68 knopene på kroppen i Hydrolift X-26s.

Pluss ikon
<b>FLYR:</b> Når farten passerer 70 knop er propellvalget særdeles viktig.
FLYR: Når farten passerer 70 knop er propellvalget særdeles viktig. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er en invitasjon med bare et svar: Ja takk. For er du mer enn middels båtinteressert ville du neppe sagt nei til å kjøre en Hydrolift X-26.

Men nå er det ikke snakk om en, men to X-26. Attpåtil med noen av de heftigste motorene i bransjen. Den ene båten er utstyrt med en Mercury Verado 400R. Den andre med to stykk Mercury Verado 300 V8.

Anledningen er testing av propeller. I det daglige ofrer man sjelden propellen en tanke. Det må i så fall være om du kjører på grunn og trenger en ny.

Jo større og raskere båten er, dess viktigere blir propellvalget. Da påvirker korrekt propell mer enn bare fart, turtall og forbruk. Ulike propellegenskaper spiller også inn på hvordan båten oppfører seg. For de to Hydrolift X-26 er det helt sentralt. Med fartspotensial i området 60-70 knop er det bokstavelig talt livsviktig at båten kjører uten nykker.

LES OGSÅ: Test av Hydrolift X-22

<b>HELT PROPELL:</b> Testing med ulike propellversjoner er helt avgjørende for fart og kjøreegenskaper på så raske båter.
HELT PROPELL: Testing med ulike propellversjoner er helt avgjørende for fart og kjøreegenskaper på så raske båter. Foto: Terje Bjørnsen

Vil ha ekstra krefter

Vi har fulgt utviklingen av den nye Hydrolift X-26 tett og kjørte den første utgaven med en 300 hk på hekken høsten 2018.

Konseptet er nytt og spennende, en slags kombinasjon av konsollbåt, walkaround og daycruiser. Den store, fleksible sittegruppen i cockpit, en sportslig førerplass bak det store konsollet, før du kommer til en kombinert sittegruppe/solseng forut. Og under den igjen skjuler det seg en fullt brukbar kabin med mulighet for marinetoalett.

Den første båten vi kjørte var satt opp med Mercury Verado 300 V8. Et bra motorvalg med toppfart på 54 knop. Men en del kunder vil gjerne ha noe ekstra når det dreier seg om en sportsbåt av dette kaliberet. Men da må alt være 100 % på stell.

LES OGSÅ: Fem familiebåter du har råd til

Båter med de heftigste motorene er utstillingsvindu også for motorprodusenten. Derfor samarbeider «application engineer» Nils-Helge Engedahl fra Mercury og teknisk sjef Chris Haarbye hos Hydrolift om å finne fram til en riktig kombinasjon av fart og gode kjøreegenskaper i de to båtene.

<b>EKSPERTENE:</b> Teknisk sjef Chris Haarbye hos Hydrolift (til venstre) og application engineer Nils-Helge Engedahl fra Mercury tester seg fram til det beste propellvalget.
EKSPERTENE: Teknisk sjef Chris Haarbye hos Hydrolift (til venstre) og application engineer Nils-Helge Engedahl fra Mercury tester seg fram til det beste propellvalget. Foto: Terje Bjørnsen

Fem knop ekstra

Når de begynner testen av båten med 400R på hekken, stopper farten på 55 knop. – Altfor mye stigning, sier Engedahl og forklarer at turtallet på motoren bare kommer opp i 5600 o/m, mens det bør ligge rundt 6800-7000 o/m. Stigningen er enkelt forklart hvor langt propellen «skrur» seg gjennom vannet på en omdreining. Jo høyere tall, dess tyngre gir.

Bravo 1 XS-propellen har en stigning på 28 tommer. Etter å ha prøvd noen forskjellige propelltyper, ender han opp på en Trophy + med stigning på 21 tommer. Da havner turtallet i riktig område og farten øker til drøyt 60 knop.

– At denne propellen ikke løfter hekken like mye som de andre, gir også bedre kjøreegenskaper, forklarer Haarbye.

Min egen erfaring med 60-knops båter er begrenset og jeg synes det går fryktelig fort når vi passerer 50 knop. Men fortsatt er det masse motorkraft til overs, og etter å ha gjort meg bedre kjent med sjøegenskapene tør jeg klemme til. Og ekspertene har sine ord i behold, for selve kjøreopplevelsen er overraskende stabil på stille sjø. Det mest uvante er hvor fort sjømerker og hekksjøer fra andre båter kommer på deg. Du må virkelig heve oppmerksomhetsnivået og være på utkikk i slik fart.

LES OGSÅ: Helnorsk turbåt i verdensklasse

<b>HARMONISK:</b> Med Mercury Verado 400R går X-26s rundt 60 knop helt uten drama.
HARMONISK: Med Mercury Verado 400R går X-26s rundt 60 knop helt uten drama. Foto: Terje Bjørnsen

Vil se 70 knop

Mens jeg har bøllet fra meg med 400R på hekken, har Engedahl og Haarbye testet propeller på verstingvarianten med til sammen 600 hester. Etter å ha prøvd ulike fire- og fembladete utgaver, ender de på Bravo 1 OC. Den gir også de mest stabile sjøegenskapene. Båten klokker inn på 68 knop, men Engedahl mener det er mer å gå på:

– Nå gikk motorene i turtallssperren på 68 knop, så her kan vi sannsynligvis gå opp i et hakk i stigning og se 70-tallet på GPS-en, sier han. Og når Engedahl returnerer noen dager senere med et nytt lass propeller, ender toppfarten på 72 knop.

De nye V8-motorene fra Mercury har en «Dr. Jerkyll og Mr. Hyde»-personlighet på Hydrolift X-26. De går stille og pent når jeg går ut av havna. Ingen ting tyder på galskapen de to gasshåndtakene straks skal slippe løs.

LES OGSÅ: Verdens raskeste bil - til vanns

FINTUNING: Små detaljer avgjør sluttresultatet, og det er mye å hente på kjøreegenskapene med 2x300 hester på hekken.
FINTUNING: Små detaljer avgjør sluttresultatet, og det er mye å hente på kjøreegenskapene med 2x300 hester på hekken. Foto: Terje Bjørnsen

Startakselerasjonen er Tesla-aktig og klistrer meg til seteryggen. Den rolige, dype gangen blir erstattet av et bjørneaktig brøl før de går opp i tostemt hysteri etter hvert som turtallet og farten stiger.

Det jeg hadde trodd skulle være en relativt moderat akselerasjonsfase fra 50 knop er heller stikk motsatt. Nå har jeg aldri ridd inn en villhest, men jeg innbiller meg at denne viltre ferden mot 68 knop må være det båtmessige motstykket til noe slikt.

Med høy puls og vidåpne øyne overlater jeg rattet til Hydrolifts markedssjef Geir Moen, mens jeg prøver å videreformidle noe av fartsfølelsen på video når han klemmer til. Av og til er bare propellene nede i vannet.

Båtkjøring i denne hastigheten er ikke noe for alle. Her kreves det utvilsomt solid båtførererfaring før du går på de tøffeste utfordringene.