Test: Finnmaster T9

Den største daycruiser-utgaven vi har testet

En kostbar toppmodell er en viktig spydspiss for Finnmaster. Da gjelder det å treffe riktig på egenskapene.

Pluss ikon
<b>GJØR INNTRYKK:</b> Den nye Finnmaster T9 har typisk daycruiser-design, men nærmer seg 30 fot.
GJØR INNTRYKK: Den nye Finnmaster T9 har typisk daycruiser-design, men nærmer seg 30 fot. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det har tatt noen år, men omsider ser vi et komplett modellutvalg for «nye» Finnmaster. Nå har alle modellene de riktige modellbetegnelsene og det nye designspråket. T står for daycruiser, P for styrehytte, S for konsollbåt og R for bow­rider.

Ballet starter med femmeters modeller i R- og S-serien, men den aller viktigste og bokstavelig talt største nyheten for 2022 er toppmodellen Finnmaster T9.

Les også disse Finnmaster-testene:

Finnmaster T8

Finnmaster T7

Finnmaster T6

Vi har etter hvert blitt vant til at båtmodeller for utenbordsmotorer vokser i størrelse, og T9 er den største daycruiser-utgaven vi har kjørt på test.

Det litt merkelige med Finnmaster T9 er at jeg umiddelbart ikke tenker så mye på at det er en nesten 30 fot lang båt som ligger ved brygga. Jeg tror det handler om to ting; det ene at verftet har vært flinke med designet som skjuler størrelsen godt.

<b>BRED:</b> Forut i cockpit er det stor passasje og fine sitteplasser på begge sider. 
BRED: Forut i cockpit er det stor passasje og fine sitteplasser på begge sider.  Foto: Terje Bjørnsen

Det andre at jeg har vært vant til å se de mindre T6 og T7 med samme designspråk, og derfor automatisk relaterer utseendet til en mindre båt.

Stor om bord

Vel, det varer ikke lenge før hjernen oppfatter at dette faktisk er en svær båt. Den omveltningen skjer straks jeg planter føttene på cockpitgulvet. For her er det mye dørkflate og innredning, en ordentlig fest av en dagsturbåt, og en du ikke behøver å være redd for å dra på ferietur med heller.

For Finnmaster har tatt godt i også på bredden (3,23 meter), og når de i tillegg har droppet dollbordene på siden, sier det seg selv at inntrykket av plass blir imponerende.

<b>BEHERSKET:</b> Designet er moderne, uten å gå helt av skaftet. Lav profil skjuler den virkelige størrelsen. 
BEHERSKET: Designet er moderne, uten å gå helt av skaftet. Lav profil skjuler den virkelige størrelsen.  Foto: Terje Bjørnsen

Enda mer fordi ingen av løsningene i cockpit har noe Mikke Mus-preg over seg, her er alt godt dimensjonert og funksjonelt i praktisk bruk, og ikke bare tar seg pent ut på brosjyrebilder.

Det gjelder flere viktige elementer, der selvsagt den store sofagruppen står i sentrum. Klassisk U-sofa har gått litt av moten, først og fremst for å gi plass til en fin gangvei på styrbord side akter. Det gir også enkel tilgang til motorer, badeplattformer og fortøyningsutstyr.

<b>PLASS:</b> Cockpitområdet virker enormt og har mange gode sitteplasser. 
PLASS: Cockpitområdet virker enormt og har mange gode sitteplasser.  Foto: Terje Bjørnsen

I stedet for sofa hele veien er det et lite svigermorsete på siden og – viktig i en båt av dette kaliberet – en rommelig bysseløsning i bakkant av førerposisjoner. For kjøper du en Finnmaster T9 uten å ha turplanene parat, kaster du bort både penger og opplevelser.

Gode turmuligheter

Også forut i cockpit merker du dimensjonene i båten svært godt. Gangveien gjennom cockpit og frem til trappen opp til dekk er bred, samtidig som du kan plassere tre-fire personer i fartsretningen.

Særlig på førersiden, der det er to separate sportsstoler, men også sittebenken på babord er rommelig nok for to – i det minste en voksen og et barn. Så når Finnmaster oppgir at T9 har plass til 12 personer, er det mer enn bare skryt.

Hele T9-konseptet bærer preg av en båt der uteplassen er prioritert. Likevel kjennes fasilitetene under dekk på ingen måte krampaktige. Det er designerens drøm når daycruiser-kabinen skal utformes i en 30-foter istedenfor en på 25 fot.

<b>ROMMELIG:</b> Toalettrommet nyter godt av det ekstra volumet T9 tilbyr. 
ROMMELIG: Toalettrommet nyter godt av det ekstra volumet T9 tilbyr.  Foto: Terje Bjørnsen

Det betyr blant annet et separat toalettrom der jeg ikke bumper borti alt mulig ved nødvendige ærend, en helt grei sofa på babord – særlig praktisk ved av- og påkledning – samt en anstendig dobbeltkøye forut.

<b>OVERNATTING:</b> Kabinen er komfortabel for to personer, og har i tillegg to ekstra sove­plasser i en stikkabin.
OVERNATTING: Kabinen er komfortabel for to personer, og har i tillegg to ekstra sove­plasser i en stikkabin. Foto: Terje Bjørnsen

Stikkøya under cockpitgulvet gir en akseptabel løsning for de siste soveplassene. Den egner seg nok best til barn eller barnebarn, eller som nødløsning for to voksne en natt. Da er det egentlig bare en dusj som mangler for langtur, og det kan du få som ekstrautstyr ved badeplattformene.

Joystick som fungerer

Det mangler ikke på kraft når T9 er utstyrt med to av Yamahas nye V6-motorer. Her merker jeg for alvor fordelene ved modern­iseringen av motorene, blant annet med elektrisk styring og mulighet for joystick­-manøvrering.

<b>ENKELT:</b> Joystick-funksjonen er lett å bruke og gir i tillegg mange avanserte muligheter.
ENKELT: Joystick-funksjonen er lett å bruke og gir i tillegg mange avanserte muligheter. Foto: Terje Bjørnsen

Båten er riktignok lett­manøvrert når jeg bruker klassisk twin-teknikk, men joysticken benytter eksempelvis motsatte styreutslag, raske bevegelser og gass/gir-aksjoner du aldri hadde klart på egen hånd.

Du kan sette opp elektronikken med ulik virkningsgrad, men merker også at eksosutslipp over kavitasjonsplaten med motoren i revers gir langt bedre grep i vannet enn tidligere: Da måtte propellene slåss med eksosboblene som ble sluppet ut i propellnavet.

<b>EFFEKTIV:</b> Oppdaterte motoregenskaper gir bedre respons ved joystick-manøvrering.
EFFEKTIV: Oppdaterte motoregenskaper gir bedre respons ved joystick-manøvrering. Foto: Terje Bjørnsen

Jeg prøver meg på ulike manøvrerings­øvelser ved en lang flytebrygge. Det tar ikke lang tid før jeg får den rette følelsen i fingertuppene og båten lar seg plassere ganske centimeterpresist ved bryggekanten.

Ikke altfor mange ganger har jeg følt at et joysticksystem er verdt prisen i en båt av denne typen, men for Finnmaster T9 gjør jeg gjerne et unntak.

Sparker godt unna

600 hester fra de to 4,2-literne sparker godt unna. Selv om båten veier rundt 4,4 tonn i kjøreklar stand, skvetter den fra 0–25 knop på drøyt syv sekunder, og fartshungeren stopper ikke før ved 47 knop.

<b>PRAKTISK:</b> Byssa er stor nok når du vil ligge i uthavn en natt eller to. 
PRAKTISK: Byssa er stor nok når du vil ligge i uthavn en natt eller to.  Foto: Terje Bjørnsen

Det er strengt tatt ingen nødvendighet med en båt av denne typen, og er heller ikke det største fortrinnet ved å velge toppmotoriseringen.

Men jeg tipper at du vil sette pris på den solide skyvekraften med hele familien eller vennegjengen i aktersofaen. Dessuten er den relativt uanstrengte følelsen i de mer vanlige fartsområdene den viktigste bonusen med 2x300 hester på hekken.

Båten kan også leveres med enkeltinstallasjon av den 5,6-liter store V8-motoren Yamaha XTO 425.

<b>SMART:</b> U-sofaen er ofret til fordel for en enkel ut/innstigning i akterdelen av cockpit. 
SMART: U-sofaen er ofret til fordel for en enkel ut/innstigning i akterdelen av cockpit.  Foto: Terje Bjørnsen

Deilig i 25 knop

Vi har tidligere lagt merke til at store båter med to utenbordsmotorer både kan lage en del støy samt bruke mer drivstoff enn det lommeboka liker. Det kan du også få til i Finnmaster T9 om du er ivrig med gassen, men det er også mulig å unngå dersom du oppholder deg mest i de korrekte farts­områdene.

Kort fortalt går det ut på å unngå å leke halvplaner mellom 8–15 knop, og ikke drive altfor mye rasebass-kjøring i 40 knop+.

Den absolutte blinken treffer du rundt 25 knop: Da er forbruket i underkant av 2,5 l per nautisk mil, og støynivået under de magiske 80 dBA.

Foto: Vi Menn

Det er en stille dag i Drøbaks-området, og de eneste utfordringene jeg kan by T9 på kommer i form av menneskeskapte hekksjøer. Det tar en slik båt selvsagt på strak arm, også av det mer utfordrende slaget fra halvplanere eller frakteskip. Da kjenner du tyngden og lengden i skroget når det glir mykt over bølgene.

Dessuten går båten tilsynelatende ganske høyt med baugen. Dermed skyver den krappsjøene effektiv til side uten å stikke nesa ned eller formidle harde slag i cockpit. Inntrykket fra førerposisjonen blir dermed av en komfort­abel og stødig båt.

<b>CRUISE:</b> Båten går høyt med baugen og takler det vi kan oppdrive av hekkbølger med fin komfort. 
CRUISE: Båten går høyt med baugen og takler det vi kan oppdrive av hekkbølger med fin komfort.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi Menn Båt mener:

T9 er blitt en utrolig innholdsrik og fleksibel båt. Dagstur for hele nabolaget, langtur med overnatting og sjøegenskaper som tåler en støyt. Vi liker også joystick-løsningen med ny teknologi. Med en prislapp på rundt 2,5 millioner, må det også være slik.

Tekniske data

Finnmaster T9

Lengde, m:  9,04

Bredde, m:  3,23

Dypgang, m:  0,58

Vekt tom, kg:  3400

Vekt kjøreklar, kg:  ca. 4400

Drivstoff, l:  417

Vann, l:  95

Septik, l:  60

Personer:  12

Soveplasser:  4

Kabiner:  2

Anbefalt motor:  300–600 hk

Pris:  Ca. 2 500 000 kroner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022