Nyhet: Askeladden C78 Cruiser
Storbåt-følelse til lavere pris
Den nye modellen gir deg en langt rimeligere inngangsbillett til verftets store daycruisere.
Det er allerede tett mellom Askeladdens store daycruisere med toppmodellen C83 Cruiser og C80 Cruiser, sistnevnte lansert som et noe rimeligere alternativ til 2021-sesongen.
Men verftet har ikke gitt seg med krympeprosessen, og lanserer C78 Cruiser i forkant av årets båtsesong. Her er det nemlig mer – eller kanskje heller mindre – av det samme.
Les også: Vi Menn Båts test av Askeladden C80 Cruiser
Sparer mye
Som båtkjøper bør du i alle fall applaudere en slik tilnærming. Noen av dagens større båter har en tendens til å ville litt for mye i forhold til hva mange båtbrukere trenger.
Jo – det er fint med en toppmodell som C83 Cruiser – turrigget og gedigen på det meste. Men det er ikke nødvendigvis alle som trenger alt det en slik modell byr på, uten at man dermed ønsker å gi slipp på de grunnleggende kvalitetene i en stor daycruiser.
Der har du C78 Cruiser i et nøtteskall. Man napper ut en del av de tingene du ikke nødvendigvis må ha i et enklere båtliv. Mange bruker en stor daycruiser som en ren dagsturbåt, men vil gjerne ha fleksibiliteten en større båt gir – både til å utvide dagsturhorisonten eller å ta en overnatting i ny og ne.
Og når prisen blir 250 000 lavere enn en tilsvarende C80 Cruiser, lytter vi interessert.
Forenklet en smule
I C78 Cruiser har Askeladden forenklet kabinløsningen en smule, der stikkøya under cockpitdørken er blitt stuerom og kabinen er tilpasset overnatting for to.
Et separat toalettrom med fullverdig marinetoalett er en del av «topline» utstyrspakke, foreløpig inkludert i båtens veiledende pris.
Da får du også med nyttige ting som ZipWake trimkontroll, kjøleskuff, havnepresenning, ekstra batteri, pentry med trykkvann og en del andre nyttigheter.
Du må betale snaut 60 000 kroner for C-Command 16-tommers kartplotter og betjeningsskjerm. Den kommer i ny utgave med utvidet og mer moderne funksjonalitet.
Kan trailes
Båten er med sin bredde på 2,55 meter litt smalere enn sine to storebrødre (2,80 og 2,75 meter) og gjør at C78 Cruiser blir trailbar, uten at det har rammet plassen i cockpit i betydelig grad.
Her har du fortsatt et av Askeladdens varemerker – en stor U-sofa plassert mot babord side. Vis-à-vis får bysseseksjonen plass, og i forkant har du sportsstol til skipperen bak et ryddig instrumentbord.
Det eneste vi kan se mangler fra C80 Cruiser er den ekstra copilot-plassen i forkant av sofaløsningen.
Et trent Askeladden-øye vil se at TSI-betegnelsen (twin step infusion) er droppet. Det er en sannhet med modifikasjoner – riktignok er skroget støpt på konvensjonelt vis i stedet for vakuumstøp – men de to stegene i skroget er fortsatt på plass for å redusere vannmotstanden i planefart.
Stort motorspenn
Motorutvalget er også interessant. Askeladden anbefaler båten med den rimeligste 300-hesteren fra Suzuki. Det er en fireliters V6 med enkel propell, mot 4,4-literen med duoprop og effekt på 300 eller 350 hester.
Rundt 46 knop toppfart med fireliteren skulle likevel holde for de aller fleste.
I tillegg er båten godkjent for inntil 450 hester. Man forventer at Suzuki er på trappene med en motor for å matche det Yamaha og Mercury kan by på.
Da antyder verftet en toppfart på formidable 64 knop. Askeladden kommer uansett ikke til å markedsføre C78 Cruiser som en høyhastighetsbåt, men har noe å tilby entusiastene om en større motor dukker opp.
Tekniske data:
Lengde, m: 7,8
Bredde, m: 2,55
Båtvekt, kg: 1900
Drivstoff, l: 230
Personer: 7
Anbefalt motor, hk: 250–350
Maks motor, hk: 450
Toppfart, 300 hk: 46 knop
Forbruk, 300 hk: 20–30 knop/
1,4-1,6 l/Nm
Pris med 300 hk: 1,1 millioner