Test: Capelli Tempest 900 Open

Sommerbåt for hele familien

Det er ikke mye hokuspokus med den nye Capelli Tempest 900 Open. Her er det åpen sommer-RIB for alle pengene.

Pluss ikon
<b>I SITT ESS:</b> Capelli Tempest 900 Open trives i finvær, og tåler en tur ut i åpen skjærgård. 
I SITT ESS: Capelli Tempest 900 Open trives i finvær, og tåler en tur ut i åpen skjærgård.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Båten dukket opp som en nyhet til 2023-sesongen og føyer seg pent inn i rekken av RIB-modeller fra den italienske produsenten. Den havner vesentlig bedre ut prismessig enn storebror Tempest 1000 Open, med en startpris på drøyt 1,5 millioner mot 2,1 millioner. Ikke minst fordi du klarer deg med en motor, mens 1000-modellen krever dobbeltinstallasjon.

Designmessig er dette en av de mest moderne Capelli-modellene. Her har du de nyeste detaljene når det gjelder stilelementer både utvendig og i interiøret. Det sørger for en ren layout og kvalitetsmessig god opplevelse straks du setter føttene på dørken.

LES OGSÅ: Test Capelli 1000 WA - får frem det beste i båttypen

Du behøver heller ikke lure et sekund på hva som er formålet med båten: Sol, sommer og forhåpentligvis relativt varme dager. Det finnes ulike varianter av vind- og værbeskyttelse i stor RIB-modeller, men om bord i Tempest 900 Open er den av typen du kler på deg.

<b>STOR SITTEGRUPPE:</b> Aktersofaen er et naturlig samlingspunkt på hyggetur. Her er det fritt utsyn for store og små.  
STOR SITTEGRUPPE: Aktersofaen er et naturlig samlingspunkt på hyggetur. Her er det fritt utsyn for store og små.   Foto: Thomas Bjørnsen

Bak det slanke styrekonsollen midt i båten er det en viss le for to personer. De to setene er opphøyd på en seksjon som også rommer kjøleskap og drikke/mobilholdere. Dermed får den typiske middelhavsløsningen der du som oftest står og kjører i planingsfart, med støtte i ryggen fra setene, eller sitter høyt med en fotstøtte når det går sakte.

Luftig løsning

Selve førerposisjonen har ryddig utforming. I testbåten står en stor Garmin-plotter rett foran føreren i fin høyde både for avlesing og betjening. Ved siden av er det også plass til en ekstra skjermenhet foran copiloten om man ønsker det. Kombiinstrument med motordata er plassert under, og en rekke med vippebrytere i midten styrer sekundærfunksjonene.

<b>KONSOLL:</b> I bakkant av førerposisjonen er det plass til kjøleskap og holdere for drikke og mobiltelefoner. 
KONSOLL: I bakkant av førerposisjonen er det plass til kjøleskap og holdere for drikke og mobiltelefoner.  Foto: Terje Bjørnsen

Åpen løsning hele veien rundt båten gir store og bokstavelig talt luftige sitteområder. Akter er det brede plattformer på begge sider av den Suzuki DF350 som sitter på testbåten. Det er enkelt å ta seg over den lave ryggen på den rommelige U-sofaen.

Ulempen er at du ikke får samme sittekomfort som i en høyrygget DC-sofa, men så vurderer du neppe en åpen RIB om det er daycruiser du er på jakt etter. Ryggstøtten er høyere på sidene, med rett rygg og stramme sitteputer. Et solid bord kan felles ned og bli underlag for puten som gir stor solseng her akter. Med den utslått er båten i sitt ess.

Lengde, m: 9,42
Bredde, m: 3,26
Tubediameter, mm: 65
Vekt tom, kg: 2100
Drivstoff, l: 390
CE-kategori: B
Personer: 18
Anbefalt motor, hk: 350–500
Pris med 350 hk: 1 533 000
Pris med 2x250 hk: 1 678 000

Se mer

LES OGSÅ: Test Nordkapp Airborne 8 - forsøker seg med stor RIB

Det er like gode muligheter for solbading foran styrekonsollen. Først er det to stoler plassert i forkant av konsollen for dem som virkelig vil lufte seg. Ikke bare av fartsvinden, men også når den store RIB-en svever fra bølgetopp til bølgetopp. Den store luken du sitter på vippes opp, og voila – et fullgodt marinetoalett og pen vaskeservant åpenbarer seg. Her behøver ingen tissetrengte verken settes i land eller ta seg et bad.

<b>FØRERPLASS:</b> Oversiktlig og ryddig, samt god plass til masse marineelektronikk. Garmin-plotteren i testbåten gjør jobben bra. 
FØRERPLASS: Oversiktlig og ryddig, samt god plass til masse marineelektronikk. Garmin-plotteren i testbåten gjør jobben bra.  Foto: Terje Bjørnsen

I baugen er det en fast, gigantisk solseng som egner seg best ved rolig kjøring, alternativt rolig sjø. Også her kan du legge mellom en solpute for enda større loungeområde. Under solsengen finner du et enormt stuerom – helt perfekt for å gjemme unna et ikke ubetydelig antall puter når båten skal ligge ubrukt en stund.

<b>KOMFORTABEL:</b> Bred, trygg og behagelig både ved rolig kjøring og oppe i fart. 
KOMFORTABEL: Bred, trygg og behagelig både ved rolig kjøring og oppe i fart.  Foto: Terje Bjørnsen

Tåler bølger og vind

Lengst frem har du baugspydet med anker, vinsj og brytere for vinsjen. Det er en av de største båtkulturforskjellene mellom oss nordboere og søreuropeere: Vi vil ha anker bak for å gå i land fra baugen, de vil ha det forut for å ligge på svai i en fin vik. Akkurat på denne båten har våre italienske venner argumentene på sin side: Her passer det bedre å sole seg om bord, enn å gå i land for å finne seg et svaberg.

<b>MASSE PLASS:</b> Den enorme solsengen forut er ikke bare for solbading. Det er også fin utkikksplass for de små.
MASSE PLASS: Den enorme solsengen forut er ikke bare for solbading. Det er også fin utkikksplass for de små. Foto: Thomas Bjørnsen

Den første dagen av testen blåser det passende nok i grenselandet mellom liten og stiv kuling. Her snakker vi nemlig om en båt i CE-kategori B, tilpasset bruk utaskjærs opp til 20,7 sekundmeter og bølgehøyde på inntil 4 meter. Da er våre 13–14 sekundmeter og de hissigste bølgene på drøyt to meter for barnemat å regne.

LES OGSÅ: Test Capelli 626 - mye RIB for pengene

Ikke helt, for selv om dette er en fin og stor kjøre-RIB, må du fortsatt avpasse farten etter forholdene. Vi snakker ikke om en sylspiss, slank fartsmaskin – Capelli handler mer om volum og komfort om bord.

<b>ÅPEN:</b> Styrekonsollen gir en viss le for to. Sitteplassene i forkant skjuler også nedgangen til et praktisk toalettrom. 
ÅPEN: Styrekonsollen gir en viss le for to. Sitteplassene i forkant skjuler også nedgangen til et praktisk toalettrom.  Foto: Pål Barlein

Hovedpoenget er at dette kjennes svært robust og stabilt når vi går mot vind og bølger i 15–20 knop. Da kan du stort sett konsentrere deg om å styre riktig i sjøen, og la gasspaken stå i ro. Eventuelle passasjerer har det best i aktersofaen, om du ikke har noen som gjerne vil ha litt action på setene foran konsollen.

Dagen etter har værgudene roet ned et par hakk på vind og bølger, dessuten har vi valgt en rute av typen skjærgårdscruise. Da sprer 6–8 personer seg fint over de ulike sitte/liggemulighetene om bord.

<b>FORDEKK:</b> En platting forut gir trygt fotfeste. Ankervinsjen gjør at du ligger bra på svai. 
FORDEKK: En platting forut gir trygt fotfeste. Ankervinsjen gjør at du ligger bra på svai.  Foto: Pål Barlein

Kraftig og nøysom motor

Med lite motorlyd og stødig gange selv i hekksjøer fra travle halvplanerkapteiner hersker det ro og harmoni om bord. Vil du flytte deg litt fortere, har båten ingen planingsterskel og du kan skli av gårde mellom 10 og 20 knop uten å forstyrre passasjerene.

Dermed har du ikke noen stor forbruksøkning i dette fartsområdet. Fra 8 til 26 knop bruker båten mellom 1,4-1,6 liter per nautisk mil. Det er økonomisk for en båt og motor av denne størrelsen.

Turtall, o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm
1000 | 4,5 | 59,0 | 4,0 | 0,9
1400 | 6,0 | 61,5 | 6,5 | 1,1
1800 | 7,0 | 69,5 | 8,5 | 1,2
2200 | 8,0 | 70,0 | 11,5 | 1,4
2600 | 10,0 | 72,5 | 15,5 | 1,6
3000 | 14,5 | 78,0 | 21,5 | 1,5
3400 | 18,0 | 78,5 | 27,5 | 1,5
3800 | 22,0 | 80,5 | 35,0 | 1,6
4200 | 26,0 | 84,0 | 40,0 | 1,5
4600 | 29,0 | 82,5 | 49,5 | 1,7
5000 | 33,0 | 81,5 | 62,5 | 1,9
5400 | 35,0 | 84,0 | 71,5 | 2,0
6200 | 40,5 | 88,0 | 110,0 | 2,7

Se mer

Suzukis V6-motor med 4,4-liters sylindervolum har solid kraft fra lave turtall. Kombinert med duoprop gir det fenomenalt feste i vannet, dermed har du ordentlig trykk ved finmanøvrering i havn og når du skal opp i plan. Dessuten mister du ikke grepet selv i krappe svinger i planingsfart.

Kombinasjonen av stødig RIB og duoprop gir fremragende retningsstabilitet både i lav og høy hastighet. Vi har kjørt mange båter med denne motoren, og vet at støynivå av og til kan være en utfordring. Leanburn-teknikk og variable kamtider gir en hard gange i visse turtallsområder, men på den helt åpne Capelli-hekken forsvinner mye av lyden ut i friluft.

Det betyr at du stort sett finner et behagelig marsjfartområde mellom 20–33 knop. Derfra og opp til toppfart i overkant av 40 knop blir lydbildet mer sportslig. 350-hesteren fungerer etter vår mening fint om du vil ha båten som en rolig familiebåt.

<b>BREDDE:</b> Det er god passasje på begge sider av konsollen når du vil bevege deg gjennom båten. 
BREDDE: Det er god passasje på begge sider av konsollen når du vil bevege deg gjennom båten.  Foto: Pål Barlein

Ønsker du mer fraspark og fartsfølelse, kan Capelli Tempest 900 Open også leveres med 2x250 hk Suzuki. Det er de litt mindre V6-motorene uten duoprop, og prisen øker med rundt 150 000 kroner. Synes du denne modellen blir vel åpen, finnes båten også i en WA-versjon med større konsoll, samt kabin med overnatting for to.

Vi Menn Båt mener:

Med et totalt utvalg på snaut 50 RIB-modeller, der 17 av dem markedsføres i Norge, er det ingen tvil om at Capelli kan sin ABC når det kommer til denne båttypen.

Det er den nye Capelli Tempest 900 Open et svært godt eksempel på. En helt åpen båt på over 9 meter må nødvendigvis bli en godværsbåt, men når verftet er så tydelig på prioriteringen, blir det også en av de aller beste båtene til fine dager på sjøen.

Her har du nærmest følelsen av å være om bord i en flytende beachclub. Men la det være klart at Tempest 900 også klarer tøffe forhold. Det sørger solid kvalitet og trygge sjøegenskaper for.

PLUSS: Stor uteplass, solsenger, stueplass, solid i bølger, lavt forbruk

MINUS: Lite værbeskyttelse, lav ryggpute akter