AMT 160 R og RF

Her er en båtnyhet til glede for lommeboken

Finske AMT lanserer to konsollbåter i 5-meters klassen, og du kan velge mellom skrog i glassfiber eller aluminium.

<b>SKROGVALG:</b> AMT 165 kommer både med glassfiber- og aluminiumsskrog, sistnevnte (bildet) med betegnelsen RF.
SKROGVALG: AMT 165 kommer både med glassfiber- og aluminiumsskrog, sistnevnte (bildet) med betegnelsen RF. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke bare i de eksklusive segmentene finske båtprodusenter er flinke med nyheter. På den store båtmessen i Helsinki lanserte AMT to nye konsollbåter i 5-meters klassen. AMT 165 R har glassfiberskrog, mens 165 RF er en såkalt aluminiumshybrid med skrog i aluminium og innredning i glassfiber.

De to båtene har et velprøvd konsept med konsoll ut på styrbord side helt akter i båten. Da brukes akterbenken som fører- og sitteplass, dermed sparer man kostnader på separate stoler.

Løsningen sørger også for god plass foran konsollen. Her har AMT laget en sittepute i forkant av konsollen og en benk som starter i baugen og stekker seg akterover langs babord skrogside. Så vidt vi kan bedømme gir det bra dørkplass til bagasje eller fiske, og gode sitteplasser for de fem båten er godkjent for.

<b>PRAKTISK:</b> Førerplass på akterbenken fungerer fint til kortere turer. Fast tank gir stor lagringskapasitet under benken. 
PRAKTISK: Førerplass på akterbenken fungerer fint til kortere turer. Fast tank gir stor lagringskapasitet under benken.  Foto: Produsenten

Som vanlig er AMT-båtene ganske ferdigutstyrte fra verftet, og det samme gjelder 165-modellene. De fleste vil nok sette pris på grå softdeck-dørk, den gir erfaringsmessig et mykt og behagelig inntrykk. Fast tank på 60 liter er velkomment, det samme er bauglys, LED-lanterner og USB-uttak.

Tekniske data:

Lengde, m: 4,9
Bredde, m: 2,08
Vekt, kg: 45
Personer: 5
Drivstoff, l: 60
Motor, hk: 50–70
Toppfart, knop: Ca. 33
Pris, fra: Ca. 300 000,- 

På listen over ekstrautstyr står eksempelvis kalesje, bord i baugen, eller kombinert fiskedekk/solseng i baugen. Også puter i baugen står som tilleggsutstyr, det er nok noe de fleste vil ha.

Aluminium for tøff bruk

I Finland har man en lang tradisjon for aluminiumsbåter. Finske båtprodusenter forteller at det henger sammen med undervannstopografien langs store deler av kysten, der det er ganske langgrunt og med stor stein spredt utover.

<b>PENT:</b> Grått dørkbelegg gir lun følelse, men puter forut koster ekstra. 
PENT: Grått dørkbelegg gir lun følelse, men puter forut koster ekstra.  Foto: Produsenten

Både ved eventuell grunnstøting og når man skal i land på langgrunne, steinete strender kjennes aluminium ut som et mer robust materiale. Ferskvannet i innsjøene og brakkvannet i Bottenviken er ikke like hissig mot aluminiumsskrog som vårt mer salte havvann.

Fordelen med en aluminiumshybrid er at du får det solide, stive aluminiumsskroget, men beholder den lune glassfiberinnredningen. Ulempen er at slike utgaver blir noe dyrere enn en ren glassfibermodell, og det er nok glassfibervarianten 165 R som blir mest populær i våre fjorder.

Prisen for den starter i underkant av 300 000 kroner, mens en godt utstyrt 165 R med Yamaha F70 er annonsert til 311 000 kroner.


<b>KJAPP:</b> Med 70 hk på hekken skal båten være god for rundt 33 knop.
KJAPP: Med 70 hk på hekken skal båten være god for rundt 33 knop. Foto: Produsenten