Prøvekjørt: Bennington RX 25
Ta terrassen til sjøs!
Pongtongbåter er en stor greie i USA, og nå har den største produsenten av slike etablert seg i Norge. Vi har prøvekjørt, og ble litt sannelig litt forelsket.
Amerikanske Polaris er mest kjent for sine snøscootere og terrengkjøretøy, men ble gjennom oppkjøp eier av Bennington – den største og mest tradisjonsrike pongtongbåtprodusenten.
De holder til i Elkhart helt nord i Indiana, litt øst for Chicago og den store Lake Michigan. «Pontoons», som de kalles, er svære greier i USA og Bennington produserer rundt 13 000 båter i året.
Med Polaris i ryggen er Bennington klare for å teste vannet på andre markeder enn USA. I første omgang har man startet i Norge, men også Sverige, Finland, Austraila og New Zealand ligger i vannskorpa.
Fordommer
Linda Karlsen er salgssjef for båter hos Polaris her i Norge, og er spent på mottagelsen her i landet:
– Vi kaller pongtongbåtene for et sosialt båtkonsept, forklarer Karlsen. De første reaksjonene, blant annet fra båtmesse i Tønsberg i mai, er at fordommene virker å være mindre enn vi trodde. Selvsagt er det mange som sier «partybåt» første gang de ser en av våre demomodeller, men skjønner raskt at Bennington-båtene byr på langt mer enn det, sier Karlsen.
De fleste som har vært en tur langs kanaler, elver og innsjøer i USA har sett slike båter. Og kanskje tenkt at det ser fint og avslappende ut, men at det neppe kan være noe for norske forhold.
Slikt tenkte jeg også, før jeg fikk meg en demonstrasjonstur med en slik for noen år siden i Florida. Utstyrt med to 350-hestere gjorde jeg meg klar for en rolig tur på kanalen, men i stedet satt skipperen kursen gjennom Boca Raton Inlet og rett ut i havet.
Til en ellevill hopp og sprett-tur som endret min oppfatning av pongtongbåter fullstendig.
Lang garanti
Ok, det er selvsagt ikke en båt du tar ut i kuling og regnvær – men hvilke av nordmenns foretrukne sommerbåter er egentlig det, hvis du ser bort fra lukkede styrehyttebåter og større turbåter?
Dessuten er konseptet dønn ærlig når det kommer til bruksområdet: Den passer best til hyggeturer på fine dager, der eventuell værbeskyttelse er det du kler på deg. Ingen prøver å selge deg en mislykket kalesjeløsning her.
Konstruksjonen er annerledes enn en tradisjonell båt: Tre aluminiumspongtonger, med en ramme av aluminium og dekk i kryssfiner med ulike overflater på toppen.
Bennington sier deres konstruksjoner og fester er svært solide, og følger opp påstandene med strukturell livstidsgaranti og det de kaller 10 års «baug til akter»-garanti.
Dekket gir båtene masse plass i forhold til antall fot, dessuten blir stabiliteten – særlig når du ligger stille – svært god. På amerikansk vis er det utallige muligheter til å konfigurere modellenes layout, materialer, farger og ulike typer utstyr.
Nå i startfasen har Polaris tatt inn en del ferdigkonfigurerte modeller for visning hos sine fire velrenommerte forhandlere på Øst- og Sørlandet.
Polaris satser på tre modellserier; innstegsmodellene finner du i L-serien, R-serien ligger hakket over, mens du i Q-serien finner Benningtons topp-
modeller.
Terrasse-følelse
Jeg tar en prøvetur med en RX 25 Sport – en ganske typisk representant for det en 25-fots Bennington har å by på. Interiøret er klassisk for en amerikansk båt med premium-ambisjoner.
Her er det solide polstringer, gjennomtenkte fargekombinasjoner og lekre detaljer som gjelder. På hekken av denne båten sitter det faktisk en Yamaha F350 V8 – tydeligvis en av de siste som forlot fabrikken – og det er selvsagt et gledelig gjensyn.
Den fine gangen er skreddersydd til komforten og den tilbakelente følelsen du får om bord i denne båten.
Førerstolen gir assosiasjoner til eksklusiv lenestol og resten av innredningen minner om å være gjest på terrassen i en dyr leilighet. Her er det runde hjørner og tykke ryggstøtter i sofaene forut, på babord side og det hele avsluttes med en stor solplatting akter. Med flyttbar ryggstøtte kan den rigges til på ulike måter.
En av fordelene til en vellykket pongtongbåt er at den ikke har noen overgang mellom sakte kjøring og planingsfart.
Det, pluss en lett gange i sjøen, skal gjøre at den går økonomisk i det typiske fartsområdet. For siden vindskjerming er helt fraværende, blir det nødvendigvis relativt rolig kjøring i norsk klima.
Enten tøffer du bare pent i vei, ellers kjennes det deilig ut å skli ubesværet av gårde i 10–20 knop.
Overraskende normal
Med 350 hester gjør RX 25 gode 40 knop, men det er vel mer for moro skyld enn at det blir noen vane. Da blir det nok fort protester fra lett forblåste gjester.
Båten gjør ikke noe nummer ut av litt røff behandling, reagerer rolig på rattbevegelser og legger seg pent inn i svingene. Ikke helt ulikt en vanlig båt.
Finmanøvrering virker heller ikke som noen stor utfordring, den snur ikke akkurat på en femøring, men har liten avdrift og tar kommando fra motor og styring uten overraskelser.
Så langt har Polaris tatt inn modeller med mye utstyr og store motorer. Alt fra QX 28 med Yamahas kraftplugg 425 XTO til 2,5 millioner, via vår testbåt til ca. 1,9 millioner, og L 25 med 300 hk til 1 160 000 kroner. Men nå kommer også noen rimeligere innstegsmodeller på markedet:
– Vi lanserer nå tre ulike modeller i L-serien på 23 og 25 fot, alle med bra utstyr og Yamaha 150 hk på hekken, sier Linda Karlsen.
– Prisene på disse ligger mellom 700-900 000 kroner. De mener vi skal treffe bredere i markedet og gi flere båtbrukere muligheten til å skaffe seg sin første pongtongbåt.
Tekniske data
Bennington RX 25 Sport
Lengde, m: 8,30
Bredde, m: 2,59
Dypgang, m: 0,35
Vekt, kg: 1200
Personer: 16
Motor testbåt, hk: 350
Toppfart, knop: Ca. 40
Pris, ca. kroner: 1,9 millioner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022