Test: Nordkapp Airborne 7
Full klaff på første forsøk
I et år fylt av utfordringer har Nordkapp lansert sin første RIB-modell. Med godbiter norske båtkunder etter alt å dømme vil sette pris på.
Det har gått omtrent ett år siden Bombardier la ned produksjonen av Evinrudes utenbordsmotorer. Beslutningen ble hemmeligholdt til siste slutt, og kom som et sjokk – ikke minst for båtprodusentene med et tett avhengighetsforhold til Evinrude.
Les også (+): Evinrude - et norsk-amerikansk eventyr er over
Her i Norge rammet det i første rekke Nordkapp og Sting. Men med en moderne modellportefølje og sterke merkevarer, var det aldri tvil om attraktiviteten. Spenningen knyttet seg i større grad til hvilken motorleverandør som ville få henge motorene sin på akterspeilene.
På bena i rekordfart
De fleste båtinteresserte har sikkert fått med seg at det ble Mercury. Og slik vi kjenner motorene og båtene, er det sannsynligvis en av de beste matchene i båtmarkedet nå.
Nordkapp har jobbet i ekspresstempo for å få på plass alle detaljer – alt fra nye produktbilder med riktige motorer, til de tekniske tilpasningene med riktige motorvalg og propeller for et stort utvalg av modeller.
I utgangspunktet skulle det være nok å holde på med, men samtidig har verftet og designer Espen Thorup holdt fokus på utviklingsarbeidet.
Det har resultert i to helt nye modeller til 2021-sesongen: RIB-en Airborne 7 og aluminiumshybriden RS 800 Cabin. Sistnevnte skal vi komme tilbake til i neste Vi Menn Båt, i denne testen ser vi nærmere på hva en RIB i Nordkapp-format kan by på.
Få norske
At en norsk fritidsbåtprodusent skal ta frem en RIB (Rigid Inflatible Boat) ligger ikke helt på toppen av kortstokken.
Foruten de ekstreme fartsmodellene til Goldfish er det et marked vi glatt har overlatt til ulike europeiske produsenter, enten fokuset har vært rene badebåter i middelhavsstil, eller mer bruksorienterte utgaver med variabel innredning.
De siste årene har det kommet til en del modeller bedre tilpasset norske båtvaner, og Nordkapp mener det er et interessant marked å utforske.
Og det kommer flere
Mats Hjørnevik er markedssjef for blant annet Nordkapp hos Frydenbø Boats, og legger ikke skjul på at RIB-satsingen er noe vi skal ta på alvor: – Airborne 7 er første modell ut, men vi har selvsagt planer om flere RIB-utgaver, både i større og mindre format, sier han.
En annen, sentral person på Nordkapp-teamet har også hatt sitt å henge fingrene i:
– Det er min første RIB, sier designer og konstruktør Espen Thorup. – Jeg har brukt mye tid på å studere andre RIB-er og ikke minst snakke med mange RIB-eiere, sier han.
– Samtidig er det ikke til å unngå at det blir mange vanskelige beslutninger når man ikke har laget en slik båttype tidligere. En situasjon ytterligere komplisert av covid-19, siden det har vært umulig å følge selve konstruksjonsprosessen ved verftet i Polen på nært hold. Det gir en viss usikkerhet, siden man ikke får fulgt opp en ny båt like tett som man er vant til, forklarer Thorup.
Ekte Nordkapp-følelse
Det setter en ekstra spiss på vår første testkjøring av Nordkapp Airborne 7. Samtidig vet vi at Nordkapp og Thorup har den nødvendige rutinen og erfaringen til å ro prosjektet i land, på tross av virus-skjær i sjøen.
For snakket om å overføre Nordkapp-DNA-et til en RIB-modell er ikke tomt prat. Alt fra farger til interiørdesign og detaljløsninger oser det Nordkapp av.
Dermed føler du – akkurat slik meningen er – at du nettopp har entret RIB-broren til en 605 eller 705. Og da må jo målet så til de grader være nådd.
Det er ikke så veldig mye du får gjort med formatet til en syvmeters RIB. Det skarpe glassfiberskroget og pongtongene setter omtrent de samme begrensningene om båten kommer fra Grand, Capelli eller Nordkapp.
Innvendig plass er mindre enn i en tilsvarende glassfiberbåt, og da blir det viktig å prioritere de egenskapene man ønsker å fremheve.
Æresrunder i fem grader
Jeg legger fra brygga og kan etter noen minutter bak rattet konstatere at fokuset på førerplassen i alle fall har vært vellykket. Du sitter lavt og støtt i en rommelig toseter. Rammene på siden gjør at du har bedre sidestøtte enn på modeller med ståstol.
Selv om konsollen ikke ser spesielt ruvende ut fra utsiden, gir den overraskende god vind- og værbeskyttelse.
Det var rundt fem grader og en småsur nordavind da jeg kjørte testene, og at jeg tok meg en ekstra halvtimestur gjennom skjærgården i 30 knop da alle testpliktene var gjennomført, vitner om en lun førerplass og generelt trivelige båtegenskaper.
Motorperle
Mercury Pro XS 225 bidrar også til den gode stemningen. Pro XS-serien skal ha det lille ekstra for entusiastiske båteiere, og V8-blokk på 4,6-liter gjør at Airborne 7 har krefter i massevis. Den smårøffe eksoslyden bidrar til å løfte humøret flere hakk selv når det går rolig for seg.
Her er det solid trykk i hele turtallsregisteret, og et nærvær av den gode sorten uten irriterende støysoner – selv når den er fullt strekk med 48 knop på GPS-en.
Fartsressursene tatt i betrakting er forbruket lavt, og særlig det uanstrengte fartsområdet mellom 30 og 40 knop tenker jeg mange potensielle RIB-eiere vil sette pris på.
Dessuten skal Active Trim-systemet få en ekstra honnør – det er sjelden man opplever at automatikken ordner biffen selv fra 0–48 knop, men det skjer altså her.
En sportslig RIB bør ha litt mer enn irriterende krappsjø i fjorden for å vise sitt beste, og folkene om bord i en stor Bavaria får ha meg unnskyldt for jolleramp-tendensene i kjølvannet deres. Men det var altså de eneste bølgene av noe kaliber å oppdrive på testdagen.
Airborne 7 går høyt og fritt i sjøen, uten noen overdreven antydning til pongtong-subbing. Når jeg guffer på gjennom hekksjøene løfter den seg ut av vannet i god balanse og lander med et mykt «boff». Ingen merkbare tendenser til å vri seg sideveis eller bikke mot baug eller hekk.
Gleder norske båthjerter
Inntrykket av god stabilitet befester seg også i mer normal kjøring, der båten går stødig som et lokomotiv i normal cruisefart og føles akkurat passe leken når du henter ut de siste 5–6 knopene.
Alene om bord er det nødvendigvis vanskelig å prøve ut de andre sitteplassene i fart, men sofaen akter rommer i alle fall tre voksne uten problem.
Førersetene tar av for noe fartsvind, og nettingen over seteryggen beskytter mot turbulens. Benken foran konsollen blir nødvendigvis båtens luftigste sitteplass, men på fine dager blir nok dette et populær sted – blant annet fordi du kan rigge til med komplett solseng forut.
Da kan Nordkapps første RIB by på mye av det et norsk båthjerte ønsker seg.
Vi Menn Båt mener
Kanskje tar man oppgaven ekstra på alvor når det er første forsøk på noe helt nytt? I alle fall er det klart at førsteinntrykket av Nordkapp Airborne 7 er overraskende komplett. Kombinasjonen livlig kjøreopplevelse og smart innredning er noe vi tror vil tiltale mange som lukter på RIB-konseptet.
Testdata
Nordkapp Airborne 7 med Mercury XS Pro 225
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 4,5 66,0 5,5 1,2
1500 6,0 68,5 8,5 1,4
2000 7,0 72,5 14,0 2,0
2500 13,5 77,5 18,0 1,3
3000 20,0 78,5 22,0 1,1
3500 26,5 79,0 28,0 1,1
4000 32,5 81,0 38,0 1,2
4500 37,5 81,0 47,0 1,3
5000 41,0 85,5 54,5 1,3
5500 45,5 85,5 76,0 1,7
5800 48,0 87,0 96,0 2,0
Tekniske data
Lengde, m: 6,8
Bredde, m: 2,53
Vekt tom, kg: 900
Drivstoff, l: 200
Personer: 10
Anbefalt motor, hk: 200–250
Pris, fra: 741 800
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021