TEST: Iron Boats 647 og 707
Herlige kjøremaskiner
Iron Boats er et nytt og fartsfylt svensk båtmerke. Nå kommer båtene til Norge gjennom Evinrude-importør Frydenbø Marine.
Første gangen du kaster et blikk på en av de nye modellene fra Iron Boats kan du fort tro at det dreier seg om RIB-er. Med lave fribord, bananformet skrog og en fet gummilist er designet utvilsomt inspirert av sportslige RIB-modeller.
Iron er et av Sveriges nyeste båtmerker og babyen til brødrene Lars og Henrik Peterson. De driver til daglig firmaet Järnbröderna, importør av det populære RIB-merket Brig til Sverige. Men brødrene savnet en god glassfiberbåt å tilby kundene som vil ha noe annet enn RIB. Løsningen ble å lage sitt eget båtmerke, der de har forsøkt å ta med seg de beste RIB-egenskapene over i glassfiber-modeller.
Resultatet er blitt tre modeller: Iron 647, 707 og 767 – i første omgang forvirrende like – men mer om det straks.
En vindfull sensommerdag får jeg kjøre de to minste modellene. Jeg starter med å ta ut syvmetersbåten 707. En frisk vestlig bris driver opp et bra bølgetog utenfor den beskyttede kyststripen. Men de meterhøye bølgene er akkurat det som skal til for at Iron 707 får vist seg frem fra sin beste side. På en slik sportsbåt passer den hissige Evinrude 200 H.O. perfekt, med et passe sinna brøl der jeg freser i vei fra bølgetopp til bølgetopp i 35 knop. Først litt anspent, men jeg kjenner fort at dette er forhold båten håndterer utmerket. Derfra er det bare moro: Skroget går mykt, tørt og forutsigbart i krappsjøen.
Racingdesignere
Det vellykkede skroget er konstruert av de svenske racingbåtdesignerne Ted og Ocke Mannerfelt. Deres båter har kjørt hjem utallige mesterskapstitler verden rundt. Dermed har en god del racing-DNA funnet veien inn i Iron-modellene.
Takket være lavt fribord og midtplassert konsoll har båten nydelig balanse, akkurat som mange RIB-er og konkurransebåter. Fra akterspeilet og noen desimeter fremover er skroget flatet ut slik at det skal oppnå høyere fart, før det går over i en vass 23 graders V-bunn for myk gange i bølger. Den hissige H.O.-versjonen av Evinrude 200 yter ca. 225 hk. Dermed runder Iron 707 den magiske 50-knopsgrensen.
Så er det tid for å la lillebror Iron 647 bryne seg på de samme bølgeforholdene. Det er ikke mye forskjell i sjøegenskapene selv om skroget er en halvmeter kortere. Landingene er like myke og skroget virker like godt balansert over bølgetoppene.
Flere sitteplasser i 707
Båtene har forskjellige skrog, men for å holde kostnadene nede har brødrene Peterson satset på like innredningsmoduler i alle tre. Derfor er båtene like brede. Rekker, luker, konsoll, førerplass og det meste annet er identisk. Når vi legger Iron 707 og 647 ved siden av hverandre merker vi bare en stor forskjell: Storebror har en noe lengre sittebrønn, en ekstra benk og dermed tre sitteplasser mer enn minstemann. Ellers er de like.
Kjedelig? Litt. Smart? Ja – resultatet er hyggelige priser og en følelse av at du ikke går glipp av altfor mye ved å velge den minste modellen.
Fra baugen til konsollen er våre testbåter 707 og 647 like. En smart detalj er det store stuerommet forut i konsollen. Jeg løfter på en gassdempet luke og der er det plass til masse bagasje eller utstyr du trenger om bord.
Vanntett til mobilen
Den skråstilte vindskjermen tar av bra for fartsvinden. Fører og copilot sitter tett og godt frem mot konsollen. Dobbeltsetet kan ikke justeres hverken i lengde- eller høyderetning, men en vippepute gjør det mulig å stå eller sitte. I den urolige sjøen er det trygges å sitte, for det er ingen nevneverdig sidestøtte når du står og kjører.
Innredningen er i store trekk smart, men det er også noe å utsette på enkelte detaljer. Når mobilen min glir ut av baklommen er den nesten umulig å fiske frem bak setet. Da er det bedre å legge den i det vanntette rommet med ladeuttak.
Det er først bak førerplassen at det begynner å skille mellom Iron 647 og 707. Den minste har fører- og copilotplass, samt aktersofa. I 707 finner du i tillegg bakovervendt sittebenk bak førerplass. Dermed får du en fin sittegruppe akter der opptil seks personer kan sitte sammen. Den ekstra benken gjør Iron 707 til en relativt rommelig båt for størrelsen, med inntil åtte sitteplasser bak konsollen.
Sportsbåter som Nordkapp 705 Enduro og Cormate Utility 23 er i større grad konkurrenter for Iron Boats enn klassiske RIB-modeller. Tross utseendet er Iron-modellene typiske glassfiberbåter. Den grå fenderlisten beskytter båten mot skader, også i baugen om du skulle bomme litt med reversen. Men den ligger aldri i vannet som pongtongene til en RIB. En annen fordel er de store badeplattformene på hver side akter. De gjør det enkelt å gå ut og inn av båten.
Den rimeligste 647-utgaven med Evinrudes tresylindrede 140 hk koster 521 400 kroner. Med sekssylindret 150 hk er prisen 564 900 kroner. Iron 707 med Evinrude 200 H.O. som testet starter på 649 800 kroner. Den største og dyreste kombinasjonen er Iron 767 med 300 hk på hekken, pris fra 740 100 kroner.
Tekniske data
Iron 647 Iron 707
Lengde, m: 6,52 7,12
Bredde, m: 2,44 2,44
Vekt, kg: 950 1100
Drivstoff, l: 142 192
Personer: 6 7
Motor: 140–200 hk 150–225 hk
Fart: 43 knop (150 H.O) 50 knop (200 H.O.)
Pris: 564 900 med 150 H.O. 649 800 med 200 H.O.
Vi Menn Båt mener
Skal du ha en sportslig og rimelig konsollbåt er det vel verdt å kikke nærmere på modellene fra Iron Boats. Vi holder en knapp på minstemann, takket være hyggelig pris.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2020