Test: Beneteau Antares 11
Dette er et uvanlig syn i Norge
Franske Beneteau rister godt i inngrodde storbåtvaner her nord.
I Norge er det ingen tradisjon for at store turbåter på rundt 11 meter skal utstyres med bensinmotorer, og i alle fall ikke med utenbordsmotorer. Her vil vi i utgangspunktet ha dieselmotorer, og helst bare én av dem.
Sammenlignet med mange andre markeder, er det en ganske uvanlig innstilling. Nå blir det for fjernt å sammenligne seg med USA, der havgående motorbåter på langt mer enn 11 meter gjerne utstyres med både tre og fire utenbordsmotorer med 400 til 600 hester per motor, men vi behøver ikke reise så veldig langt før tanken om en enkelt dieselmotor er ganske fjern.
På mange av de europeiske lanseringene til Beneteau, Jeanneau eller Bavaria har store båter ofte vært utstyrt med to bensin hekkaggregat, eller i mer moderne sammenheng med doble utenbordsmotorer.
Som regel går stor båt og to kraftige utenbordsmotorer hånd i hånd med sportslig sundeck-konsept, men nå dukker det stadig oftere opp i modeller vi her nord i større grad forbinder med tur- og feriebåt.
Turbåt med utenbordsmotor
Beneteaus Antares-serie kjenner vi godt her hjemme, der særlig de litt mindre Antares 6 og 7 har gjort suksess blant de typiske styrehyttebåtene.
Med Antares 11 blir dimensjonene ganske annerledes. Med baugspyd og badeplattformer snakker vi om en båt på drøyt 36 fot, og med plass til 11 personer og fem faste køyeplasser, er dette en båt med helt andre egenskaper.
Vi setter pris på konseptet med lukket cockpit og glassdør i bakveggen fordi det gir oss sjansen til å skru på dieselvarmeren og holde oss i skjul for kjølig vår- eller høstregn.
Løsningen har også sine tilhengere i varmere strøk, men der flykter de heller i skyggen fra nådeløs ettermiddagssol og setter på aircondition bak lukkede dører.
I Antares 11 møter vi en velkjent og populær bobåt-oppskrift: Uteplass med sittegruppe akter, inne i hytta er det sittegruppe med bord, førerplass og bysse. Og under dekk hovedkabin forut, et kombinert dusj/toalettrom og midtkabin under cockpitdørken.
Kraftig motorisering
Den store forskjellen til norsk storbåttradisjon henger altså på hekken i form av to store utenbordsmotorer, der vi heller hadde forventet at det gjemte seg en Volvo D6-440 med drev, eller en Yanmar 6LY 440 med akseldrift i et motorrom under dørken på akterdekket.
Vår Beneteau Antares 11 har det største motoralternativet: To Suzuki DF300B – 300-hesters versjonen av toppmodellen DF350A som ble lansert for et par sesonger siden.
Det betyr blant annet V6-blokk med 4,4-liter sylindervolum og kanskje aller viktigst i storbåtsammenheng: To kontraroterende propeller.
Oppgaven verdig
For med tung båt er det viktig å få best mulig grep i vannet ved akselerasjon og manøvrering, men også mest mulig effektiv kraftoverføring i marsjfart.
Selve båtvekten på 5700 kg går fort til værs med to motorer, utstyr, fulle drivstofftanker på 800 liter, vanntank med 200 liter, feriebagasje og folk om bord.
Så Suzuki-motorene har mer å jobbe med enn i de båtene vi er vant med å kjøre dem på, men de viser seg oppgaven verdig.
Ok, du har ikke dieselens voldsomme tomgangsmoment og må dytte litt mer på gasspakene under manøvrering ut og inn til brygga.
Selv om motorene sitter ganske tett, så har du brukbar effekt av manøvrerbarheten i et twinoppsett, og sammen med baugpropellen kjennes båten tilstrekkelig lettmanøvrert.
Topp langsomkomfort
Vi rusler ut i fjorden og merker et av utenbordsmotorenes fortrinn: Behagelig gange ved rolig kjøring. I 5–6 knop er det så vidt du merker at maskineriet er i gang, både fordi støynivået er lavt og vibrasjoner gjennom skroget nærmest er fraværende.
Med sine til sammen 600 hester er 36-foteren godt motorisert og full gass i akselerasjonsfasen kjennes unødvendig voldsomt, men småbåtlignende morsomt.
Bortsett fra fulle tanker er båten lettlastet, og med full oppakning vil nok draget fra volumsterke duoprop-maskiner være velkomment.
Antares 11 ser ikke spesielt sportslig ut, med et bredt skrog og ønske om mest mulig plass om bord. Derfor overrasker sjøegenskapene med mer dynamikk enn du forventer.
Når baugen løfter seg, dukker et relativt skarpt og høyt undervannsskrog opp og skjærer pent gjennom det en ganske rolig dag har å by på av skvalpesjø og hekkbølger.
Fartsressursene er også gode; vi logger tett på 40 knop som toppfart, men finner oss aller best til rette mellom 25 og 30 knop.
Turtallsområdet rundt 4000 o/m er et langtursmessig «sweetspot», der farten er god, støynivået hyggelig og drivstofforbruket på sitt beste.
Viktig med riktig fart
Forbruket er jo noe de fleste umiddelbart får betenkeligheter med på en stor, tung båt. Og trykker du gasspakene i bunn og synes 35–40 knop er fint, merkes det på drivstoffregningen.
Men holder du deg på den smale sti rundt 22–25 knop er det slett ikke ille.
Da havner vi rundt 3,2 liter per nautisk mil, og sammenlignet med for eksempel Skilsø 35 Panorama (akseldrift og 440 hk Yanmar-diesel) bruker den 2,6 liter per nautisk mil i samme fartsområde.
En forskjell godt innenfor det du kan forvente deg av de ulike teknologiene.
Vi skal ikke lage noen lang diskusjon om hva som «lønner seg» i denne sammenhengen, da må du finne frem kalkulatoren og se på de områdene som betyr mest for deg.
Men med en startpris på 2,7 millioner fremstår i alle fall Beneteau Antares 11 med en relativt hyggelig inngangsbillett.
Den har mange av de samme løsningene og layouten du finner på dyrere båter i samme klasse, men byr naturlig nok ikke på den samme premiumfølelsen i alt og ett.
På vår testtur virker alt bra nok, og vi sitter igjen med et inntrykk av at du får omtrent det du betaler for.
Volum og fleksibilitet
Skal man finne en fellesnevner for båtens indre kvaliteter, må det være volum. Her er det godt med armslag og takhøyde både i cockpit og under dekk.
Aktersofaen gir mange gode sitteplasser, og med døren inn til cockpit åpen, blir sittegruppen inne en naturlig forlengelse av den utvendige.
Aktersofaen er skyvbar i lengderetning, det gir nyttig fleksibilitet på akterdekket.
Styrbord side er prioritert når det gjelder alt fra inngang via akterdekket, bredde på gangvei og skyvedør ut fra styreposisjonen.
Legger du til med babord side (slik vi gjorde …) finner du straks ut at det ikke er planen.
Forut i baugen er det plass til store solputer og en liten kalesjetopp kan svale varme hoder på hete sommerdager. Antares 11 kan gjøre jobben både i sol og regn.
Vi Menn Båt mener
En stor feriebåt med to utenbordsmotorer utfordrer våre tradisjonelle tanker om hvordan en slik båt skal være. Men Antares 11 gjør jobben bra, og de to Suzuki-motorene har teknikken som trengs. Så får vi se hvordan det går med vanene til norske storbåtkunder.
Tekniske data
Lengde, m: 11,09
Bredde, m: 3,4
Vekt tom, kg: 5730
Drivstoff, l: 2x400
Vann, l: 200
Personer: 11
Soveplasser: 5
Kabiner: 2
Anbefalt motor, hk: 2x200 til 2x300
Pris, fra: 2 720 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021
Denne saken ble første gang publisert 16/07 2021.