Test: Nordkapp 905 Gran Coupe
Toppmodellen er perfekt for lange og tøffe strekninger
Nordkapp kaster seg på styrehyttebølgen. Relativt sent, men veldig godt.
Det er litt av en skute Nordkapp nå har lansert som sin nye toppmodell. Og det er ingen tilfeldighet at 905 Gran Coupe er en helårsbåt med lukket styrehytte. Dette er blitt en svært viktig del av båtmarkedet de siste årene, der blant annet Axopar har drevet utviklingen med sportslig design. Men heller ikke norske båtprodusenter ligger på latsiden. Ibiza, Askeladden, Hydrolift og Nordkapp er nå alle på jakt etter kunder med god råd, som gjerne betaler litt ekstra for en rask og komfortabel helårsbåt med solid kvalitet.
Det er prototypen av Nordkapp 905 Gran Coupe som napper utålmodig i fortøyningene. Det betyr at det fortsatt er noen løsninger Nordkapp og designer Espen Thorup jobber med å forbedre, men disse er såpass små at det ikke har noen betydning for helhetsinntrykket av båten.
Det første du legger merke til med Nordkapp 905 Gran Coupe er utseendet. Den følger linjene og fargebruken Nordkapp gjennomfører konsekvent på sine nye modeller. Og den nye båten virker overraskende elegant og sportslig på sjøen.
Tekniske data
Lengde, m: 9,12
Bredde, m: 2,98
Vekt u/motor, kg: 2550
Vekt m/motor, kg: 3070
Drivstoff, l: 309
Personer: 8
Køyeplasser: 4–5
Motor: 300–450 hk
Pris: Ca. 1,4 til 2 millioner
Les også: (+) Vi har testet fem nordiske turbåter
En stor båt
Noen ganger har slike helårsbåter en tendens til å bli mer klumpete og ikke like lekre som eksempelvis daycruisere og konsollbåter i samme størrelse. Men det har Nordkapp unngått i dette tilfellet. Her er det harmoni mellom skrog og hytte, det lange skroget sørger for at båten beholder slanke linjer selv med det store overbygget på plass. Vinkelen på frontvinduet og de store vindusflatene bidrar også til å bryte opp det som fort kan bli et topptungt styrehyttepreg.
Det er alltid en fordel å ha solid størrelse å boltre seg på. Og Nordkapp 905 Gran Coupe er en stor båt, godt over ni meter lang og nesten tre meter bred. Det sørger for gode plassforhold om bord med muligheter for et bredt utvalg av aktiviteter.
Akterdekket har gode sitteplasser både med og mot fartsretningen. Slik moten for slike helårsbåter er om dagen, kan du fjerne sittemoduler og få mer areal på akterdekket til last eller aktiviteter. Dessuten har båten heldekkende kalesje rundt akterdekket, slik at det er god værbeskyttelse i regnvær eller ved sjøsprøyt. Når været er på sitt beste har du stor solseng i baugen.
Les også: (+) Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene
Nordkapp har valgt en løsning der det er passasje på begge sider av styrehytta. Dermed er det enkelt å bevege seg rundt på båten og komme om bord eller gå i land.
Adgangen til hytta er også god, med stor skyvedør akter og på styrbord side. Det gjør at du som båtfører kommer deg raskt inn og ut for eksempel når det skal fortøyes med siden mot brygga.
Praktiske detaljer
I tillegg til de store vindusflatene sørger en elektrisk drevet takluke for lys og luft innvendig når været er bra. Innredningen er funksjonell med smarte løsninger. Eksempelvis kokeapparatet og vask som skjuler seg under copilotsetet på babord side. Under førerstolen er det kjøleboks på 49 liter med to skuffer.
Akter i kabinen er det en fin sittegruppe og seks personer kan oppholde seg innendørs på korte eller lange transportetapper. Selv om innredningen fyller de praktiske kravene til en båt av denne typen, er det likevel ikke det som imponerer mest. I stedet gjennomsyrer følelsen av kvalitet hele interiøret. Alt fra elegante fargevalg, til de fine materialene Nordkapp har valgt. Det minner mer om en eksklusiv storbåt enn en tøff transportbåt.
Les også: (+) Forbruket er sensasjonelt lavt i forhold til den høye farten
Noen typisk feriebåt er Nordkapp 905 Gran Coupe ikke. Men førsteinntrykket under dekk er at plassen holder til at to personer kan være på tur noen dager. Ved behov kan sitteplassene i kabinen gjøres om til en dobbeltkøye, slik at fire personer kan sove om bord. Også i kabinen er kvalitetsinntrykket godt og moderne LED-belysning gir en fin atmosfære. Et pent innredet separat toalettrom gjør nytten både på dags- og overnattingsturer, men plassforholdene er selvfølgelig noe begrenset grunnet båtstørrelse og -design.
En sjømilsluker
Men tross sine mange gode egenskaper i praktisk bruk, blir det fort klart at det er på et par andre, sentrale områder at Nordkapp 905 Gran Coupe virkelig skinner. Du får et lite forvarsel når du setter deg til rette i den gode førerstolen, og skuer utover et glasscockpit-aktig førermiljø der to store Garmin-skjermer dominerer.
Ingen analoge instrumenter, all informasjon kommer fra skjermene. Nede til venstre for rattet sitter de viktigste bryterne og på motsatt side er gass/girspaker montert. Vår båt har nemlig det største motoralternativet, med to stykk Evinrude 200 H.O. på hekken. Det betyr rundt 450 hk totalt, mens en enkel 300 hk er det minste og rimeligste alternativet.
Les også: Dette er drømmebåten til ferien, men den er ikke billig
Testbåten er utstyrt med både baugpropell og joystickstyring, så det er ikke noe problem å komme seg ut selv av trange havner på tross av strøm eller vind. Personlig synes jeg det klarer seg fint med baug-
propell, men mange av båtkundene i denne klassen vil gjerne ha mest mulig av det moderne utstyret som motorprodusentene kan tilby.
Nordkapp 905 Gran Coupe virker smidig og manøvrerbar i sakte fart og når jeg lukker akterdøren merker jeg knapt den dype brummingen fra V6-motorene på hekken. De sparker den lett lastede båten effektivt opp i plan, selv med full båt vil nok akselerasjonen fortsatt oppleves som livlig. Den planer fint ut i overkant av 20 knop og kan trimmes slik at du også kan kjøre i fartsområdet fra ca. 10–20 knop. Det er ikke spesielt økonomisk, men av og til blir vind- og bølgeforhold slik at det blir mest behagelig for folk om bord.
Det skal nok litt til før du havner der, for i en kombinasjon av småkrapp sjø og litt større dønninger er nemlig Nordkapp 905 Gran Coupe forbløffende langbent. I komfortabel marsjfart viser GPS-en en hastighet på rundt 35 knop.
I en stille fjordarm kjører jeg testmålingene, og på full blås går båten i overkant av 50 knop. Og gjør det med tung, stødig autoritet.
Det er først når du presser på mot toppfart at støynivået fra motorene blir sjenerende høylytt. Kombinert med et skrog tilsynelatende godt dempet mot sjø- og bølgestøy, blir dermed 30–40 knop et velbrukt marsjfartområde.
Da er heller ikke normale hekkbølger eller moderat sjø til særlig besvær og sørger for at Nordkapp 905 Gran Coupe gir sjømilene ben å gå på. Motorene jobber i turtallsområdet 3600 til 4500 o/min. Det er tydeligvis effektivt, og forbruket vipper rundt to liter per nautisk mil.
Du behøver selvsagt ikke kjøre så fort. Men det kjennes ut som et veldig naturlig fartsområde for båten. Det høres kanskje rart ut, men når jeg slakker av og legger båten i rundt 25 knop kjennes det nesten kjedelig og tregt ut.
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 5 61 6 1,1
1400 6 67 11 1,7
1800 8 71 18 2,3
3200 22 78 42 1,9
3600 29 81 58 2,0
4000 34 81 71 2,1
4400 39 83 86 2,2
4800 44 84 103 2,4
5200 47 87 123 2,6
5600 51 88 138 2,7
Nå er det litt vanskelig å uttale seg om en båt/motorkombinasjon vi ikke har prøvd, men det er mye som tyder på at båten også vil fungere fint med en enkel 300-hester. Nordkapp-konstruktør Espen Thorup forteller at de har testkjørt båten med 300 hk og at de er godt fornøyd med resultatet. Med både hekk- og baugtruster er båten svært manøvrerbar. Toppfarten ligger rundt 40 knop, mens 30 knop er fin marsjfart, ifølge Thorup.
– Vi skal også sjekke ut båten med dobbeltinstallasjon av de nye, tresylindrede 150-hesterne fra Evinrude, sier Thorup.
– Det tror vi kan bli en prisgunstig kombinasjon for dem som vil ha to motorer, avslutter han.
DOMMEN:
Selv prototypen av Nordkapp 905 Gran Coupe virker forseggjort og gedigen. Det gjelder alt fra de små detaljene til det viktige helhetsinntrykket. Mest av alt imponerer sjø- og fartsegenskaper.
Her har Nordkapp og designer Espen Thorup fått frem et fenomenalt kjøreskrog. Det gir båten et bredt register å spille på – alt fra hyggelig turbåt med overnattingsmulighet til effektiv transportbåt på lange og tøffe strekninger.
Se flere bilder ved å scrolle nedover:
Denne saken ble første gang publisert 17/06 2020, og sist oppdatert 18/06 2020.