Test Askeladden C97
Ingen har tidligere kombinert disse egenskapene
Askeladden blander inn en masse spennende ingredienser i sin nye toppmodell. Spørsmålet er om det blir en vellykket helhet, eller et salig rot.
Askeladden har riktignok bygget store båter tidligere, eksempelvis Commuter 11 som vi testet tilbake i 2008. Mye vann har rent i havet siden den gangen, og nå er det en ny og helt annen modellrekke enn for over 15 år siden.
Verftet har hatt suksess med sine moderne utenbordsmodeller i P- og C-serien, der førstnevnte er styrehyttemodeller, mens C-serien i hovedsak har rommet konsoll-, bowrider- og daycruiser-modeller.
De nåværende toppversjonene C83 Cruiser og P92 SUV er ikke akkurat småbåter og ruver godt på fjorden, men den nye C97 Cruiser har en annen pondus. Det synes kanskje ikke så godt på bilder, men når du ser den gli ut fra brygga er det ikke tvil: Denne båten byr på noe ekstra sammenlignet med sine søsken.
Kompromissenes utfordring
Jeg synes Askeladden har vært modige med C97. De har gått for et hardtopkonsept med en ambisjon om å legge mange bruksområder inn i en og samme båt. Her skal du kunne dra på lang ferietur, eller ta en kort hyggetur i nærområdet. Og gjøre det med like stor suksess enten det er halvsurt bygevær, eller den norske sommerdagen stråler på sitt beste.
Problemet med å ville alle til lags er kort vei til kompromissenes smale og krokete farled. I en allsidig båt vil det alltid være noen slike, men det virker likevel som om Askeladden har funnet en resept der de er små og relativt ubetydelige. Designteamet har tydeligvis tenkt lenge og nøye på hvordan de skal løse oppgavene i C97.
Mange lure løsninger
Det er en kald vinterdag med syv–åtte minusgrader i Bjørnafjorden sør for Bergen. Heldigvis har værgudene kompensert med en strålende, lav sol som bader skjærgården i et gulaktig lys. Hadde ikke nesetippen min glødet rød og kald mellom lue og høyhalset ull, kunne man blitt forledet til å tro at jeg var ute en varm sommerkveld.
Gledelig nok kjennes det slik ut straks jeg kommer inn bak kalesjen som dekker akterdelen av båten. Den er en av suksessfaktorene i C97-konseptet og skyves fort sammen før den forsvinner inn i de bakre stolpene på hardtoptaket.
Den andre suksessoppskriften er det store stofftaket i hard-topen. Elektrisk drevet skyves den raskt opp og igjen i takt med vær- og temperaturforhold.
Slik det ligger an i dag er det kun en stilling som gjelder for dem begge: Lukket. Da har jeg det lunt i cockpit og får prøvd det nyutviklede varmeanlegget med vannbåren varme. Sammen med litium-baserte servicebatterier er dette noen av de fremtidsrettede utstyrselementene Askeladden tester i prototypen, men begge krever mer utprøving og tilpasning før det kan slippes løs på kundene.
Tekniske data
Askeladden C97 Cruiser
Lengde, m: 9,6
Bredde, m: 3,2
Vekt tom, kg: 4 500
Drivstoff, l: 465
Vann, l: 100
Septik, l: 75
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 2
Anbefalt motor, hk: 500–600
Pris Topline-versjon med 2x250 hk: Ca. 4 000 000
Selve cockpit- og kabinområdet er relativt konvensjonelt utformet. Her er det en stor, komfortabel L-sofa, som fort utvides til en U-variant om du vipper ryggen på copilot-sofaen mot kjøreretningen. På styrbord side er det en innholdsrik bysseløsning for de nettene man bytter ut gjestehavn og restaurantbesøk med en rolig uthavn.
Følelsen av storbåt
Askeladden C97 er ingen billig båt. Med 2x250 hk og Topline utstyrspakke ligger prisen rundt fire millioner kroner. Topline-pakken gjør for øvrig båten bortimot komplett utstyrt, og det er ikke mye du trenger å legge til derfra. Men når jeg setter meg på førerplassen virker det med ett som om båten er verdt hver krone.
En ting er den gigantiske 22-tommers skjermen i C-Command-systemet, med alt fra grunnleggende kartplotterfunksjoner til detaljstyring av alt fra lyd, lys og teknikk om bord.
En annen at Askeladden nok en gang leverer en førerplass med sittekomfort, oversikt og ergonomi på øverste hylle. Sist, men ikke minst får jeg følelsen av å kjøre en gedigen storbåt. Som i dette tilfelle også er sjarmerende enkel å manøvrere med sine to motorer, samt både hekk- og baugthruster.
Gjeninnført akterkabin
Under dekk er det gode plassforhold med stor dobbeltkøye forut og et rommelig toalett/dusjrom med separat dusjnisje. Dette går det fint an å dra på langtur med. J
eg leter forgjeves etter en stikklugar i bakkant av kabinen, for Askeladden har i stedet gjeninnført en norsk turbåtfavoritt: Den klassiske akterkabinen med inngang fra passasjen til akterdekket.
Her ønsker jeg meg en overnatting eller to før jeg feller den endelige dommen, men førsteinntrykket er at det vil fungere like bra som den i dag mer vanlige «under dørken»-løsningen i kabinen forut. Så vil det jo være noen fordeler og ulemper med begge varianter, men det er mest opp til båtbrukerne og deres preferanser å avgjøre.
C97 har enda et ess i ermet når det gjelder innovative og attraktive løsninger. Passasjen mellom for- og akter i båten er utstyrt med en solid dør på babord side i vindskjermen. Noen teppebelagte trinn fører opp og ut til fordypet passasje fremover på fordekket, med hovedattraksjonen i form av tre svært innbydende solsenger.
På tross av de mange minusgradene kan jeg ikke dy meg og manøvrerer båten i posisjon slik at jeg kan slenge meg nedpå et par minutter med den lave vintersolen i ansiktet. Dette blir utvilsomt stedet å være i sommerhalvåret.
Fordelen med passasjen gjennom båten er at den innvendige bredden i cockpit blir større, siden du ikke trenger dollbordene for å gå på utsiden av båten.
Vellykket motoralternativ
I denne båtklassen på rundt ni–ti meter er utenbordsmotorer i ferd med å overta for hekkaggregat med bensin- eller dieselmotorer under dørken. Av de viktigste grunnene er lavere pris, samt rimeligere vedlikehold og opplag.
Her i Norge er det nok drivstoffprisen du ser når du fyller tanken, samt bedre tilgjengelighet på diesel enn bensin i noen områder, de innsigelsene vi hører oftest.
Derfor er det ekstra viktig at båtkonstruktøren treffer blink med tilpasning av skroget til de aktuelle motorkombinasjonene.
I Norge står det Suzuki på Askeladden-hekken, og du har i utgangspunktet tre muligheter: Enten fireliters V6 på 2x250 eller 2x300 hk, eller 2x300 hk med 4,4-liters V6 og duoprop. Vår testbåt var utstyrt med 2x250 hk og rent umiddelbart tenkte jeg at det ekstra dreiemomentet og grepet i duopromotorene ville være et savn fra den kraftigste motorpakken.
I stedet viser det seg at de to 250-hesterne gjør en utmerket jobb. Akselerasjonen er det ikke noe å utsette på, og under testkjøringen opplever jeg aldri noe problem med grepet i vannet. Vår test gir en toppfart på 44 knop, mer enn nok i en storbåt til tur- og kosekjøring.
Den ideelle marsjfarten
Vi Menn Båt mener
Totalt sett betaler den offensive satsingen seg i form av allsidige egenskaper. Den nye Askeladden C97 sørger for gode båtopplevelser både på gråværs- og solskinnsdager. Den har nok plass som feriebåt for fire, mens de fine sittesonene forut og i cockpit gir mulighet for dagsturer med mange om bord, uten at det virker trangt. Sammen med høy totalkomfort og godt kvalitetsinntrykk sørger det for den rette storbåtfølelsen.
I stedet er jeg opptatt av å finne ut hvor det beste marsjfartområdet ligger, både med tanke på forbruk og støynivå. Aller finest går båten med rundt 3800 o/m på motorene. Da ligger forbruket på 65 liter i timen, eller 2,5 liter per nautisk mil, mens støynivået er i overkant av 80 dBA.
Totalt sett fungerer alt fra 22 til 30 knop som marsjfart, og tilsier bølgeforholdene at du bør holde deg i «halvplanerområdet» mellom 15 og 20 knop, hjelper ZipWake-kontrollen deg med å finne den rette balansen i båten.
Jeg skal ikke uttale meg bastant om en motorkombinasjon jeg ikke har kjørt, men vil tro at to 4,4-liters 300-hestere med duoprop vil ha sin styrke når man kjører med mange personer eller ferielast om bord.
Kanskje også under røffere bølgeforhold der de rett og slett gir mer punch og kjørestyrke. Selv om prisforskjellen er på 150 000 kroner sammenlignet med de velfungerende 250-hesterene, velter jo det uansett ikke lasset på en båt i denne prisklassen.
Temmelig unik
Det eneste jeg savner denne vakre vinterdagen, med knallblå sjø og hvitkledde fjelltopper som en perfekt innramming, er noe vindsjø for å sette sjøegenskapene på prøve. Heldigvis er det en del skips- og fergetrafikk i området, og dermed mulig å kjenne litt på det C97 har å by på. Det virker i likhet med andre store Askeladden-modeller vi har testet svært stødig og ganske behagelig.
Siste del av turen tøffer jeg av gårde i syv knop, roen senker seg om bord og det er tid for å reflektere over dagens testopplevelse. Askeladden har tatt med seg noen av de beste løsningene for et båtliv både i gråvær og solskinn. Andre båter byr på et eller flere av de samme elementene, men ingen andre har satt det i system på samme måte som her. Dermed står båten frem som en ganske unik, ikke nødvendigvis bit for bit, men i summen av egenskapene. En helhet som gjør Askeladden C97 til et svært allsidig valg.
Testdata Askeladden C97, 2x250 hk
Turtall, o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm
1000 | 4,5 | 61,0 | 7,5 | 1,7
1400 | 6,0 | 64,0 | 13,5 | 2,3
1800 | 7,5 | 66,5 | 17,5 | 2,3
2200 | 8,5 | 68,5 | 26,0 | 3,1
2600 | 10,0 | 72,5 | 39,5 | 4,0
3000 | 14,5 | 76,0 | 49,5 | 3,4
3600 | 22,0 | 81,0 | 55,0 | 2,5
3800 | 25,5 | 81,5 | 65,0 | 2,5
4000 | 27,0 | 82,0 | 72,5 | 2,7
4200 | 28,5 | 83,0 | 81,0 | 2,8
4400 | 30,0 | 83,0 | 87,0 | 2,9
4600 | 31,5 | 84,5 | 96,5 | 3,1
5000 | 36,0 | 86,5 | 114,5 | 3,2
5800 | 44,0 | 89,5 | 172,0 | 3,9
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024
Denne saken ble første gang publisert 23/02 2024, og sist oppdatert 27/02 2024.