Test: Askeladden P92 SUV
Båten har nå et helt nytt spekter av egenskaper
Små endringer har gitt store utslag på Askeladden P92 SUV
Det skjer masse med helårsbåtene for tiden.
En tydelig utvikling de seneste årene er at denne båttypen er blitt mer populær til vanlig fritidsbruk, og ikke bare for dem med interesse for fiske eller behov for transport uansett regn eller sol.
Askeladden har fornyet sin P-serie, der P92 SUV som debuterte høsten 2019, representerer det foreløpige høydepunktet.
P92 SUV er et godt eksempel på hvordan denne båttypen blir stadig mer spesialisert og tilpasset spesifikke ønsker fra båtkundene. Siden debuten og vår første test har det kommet flere viktige tilvalgsmuligheter for modellen.
Askeladden P92 SUV
Lengde, m: 9,2
Bredde, m: 2,8
Vekt tom, kg: 3100
Drivstoff, l: 230–460
Vann, l: 100
Septik, l: 40
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 1
Anbefalt motor, hk: 350–600
Pris, fra: (2x250 hk) 1 370 000
Forlenget hard-top-tak: 15 500
Akryltak, forlenget hard-top: 14 500
Elektrisk stofftak, forlenget hard-top: 65 900
En av dem er ulike takløsninger over cockpitområdet. Vi kjørte først båten med det som nå er blitt det korte taket, en liten stjert i enden av hytta som dekker den utvendige styreposisjonen.
Askeladden har imidlertid jobbet med langt tak, et som gir beskyttelse over det meste av det store akterdekket.
Uten ekstra støtte
Når jeg ser båten i virkeligheten for første gang, er det lett å skjønne at verftet har brukt tid på å finne ut hvordan det skal fungere. Du forventer nemlig at et så langt glassfibertak trenger pilarer på hver side til å støtte opp konstruksjonen, men det har Askeladden unngått.
Årsaken finner du i nøye beregnede avstivninger og bruk av komposittmaterialer. Dermed er den lange takversjonen selvbærende.
Første innskytelse er elegant design, følelsen av fri sikt og cockpitområde uten hindringer. Men den viktigste egenskapen det lange taket tilfører er bedre værbeskyttelse.
Det hindrer nedbør fra å treffe akterdekket, men enda viktigere: Det er blitt enkelt å sette opp heldekkende akterkalesje med taket som forankring.
To sideduker og en akterduk er det som skal til, og allerede første gang klarte jeg jobben alene på noen få minutter.
Les også (+): Er dette båtbransjens Tesla-øyblikk?
Krefter i overflod
Dessuten har testbåten et annet, attraktivt tilvalg: Den er utstyrt med dobbel motorinstallasjon. Den 9,2 meter lange og 2,8 meter brede båten er nemlig en ganske solid sak, med egenvekt fra 3,1 tonn.
Dermed har i utgangspunktet bare Suzukis toppmodell – den 4,4-liters V6-motoren med duoprop og 350 hester – tilstrekkelig med krefter til å gi båten det skyvet den fortjener med enkelinstallasjon.
I tillegg finnes tre alternativer for dobbeltinstallasjon: Enten to firesylindrede 200-hestere med 2,9-liter sylindervolum, eller V6-versjonen på 4,0 liter med 2x250 eller 2x300 hester.
Suzuki DF350
Turtall, o/m |
Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm |
1000 | 4,5 | 50 | 4 | 0,9 |
1400 | 6 | 54 | 6,5 | 1,1 |
1800 | 7 | 59 | 10 | 1,4 |
2200 | 8 | 63,5 | 13,5 | 1,7 |
3800 | 21,5 | 78 | 44 | 2,0 |
4200 | 27 | 82,5 | 49 | 1,8 |
4600 | 31 | 80,5 | 60,5 | 2,0 |
5000 | 35 | 81 | 71,5 | 2,1 |
5400 | 38,5 | 79 | 88 | 2,3 |
5800 | 40 | 82 | 103 | 2,6 |
Prismessig er det ikke like utslagsgivende som du skulle tro. Eksempelvis er vår testbåt med 2x250 hester «bare» 150 000 kroner dyrere enn med enkel 350-hester.
Når en greit utstyrt båt ligger på 1,4-1,5 millioner, blir ikke spranget til en dobbeltinstallasjon like avskrekkende som man skulle tro.
Vi laster opp P92 SUV med åtte personer og nødvendig bagasje for en dagstur i skjærgården. Og det er knapt nok så det merkes på det enorme akterdekket, i testbåten rigget med en gigantisk L-sofa og utvendig styring.
Suzuki 2xDF250
Turtall, o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbuk, l/t | Forbruk, l/Nm |
1000 | 5 | 61 | 10 | 2,0 |
1400 | 6,5 | 58,5 | 15,5 | 2,4 |
1800 | 8 | 63,5 | 18 | 2,3 |
3400 | 23,5 | 76 | 50,5 | 2,1 |
3800 | 28 | 77 | 59 | 2,1 |
4200 | 32 | 82 | 73 | 2,3 |
4600 | 37 | 85 | 88 | 2,4 |
5000 | 41 | 83 | 108 | 2,6 |
5400 | 45 | 81,5 | 140 | 3,1 |
6000 | 49 | 84,5 | 170,5 | 3,5 |
Fra hytta og frem til baugen er P92 SUV lik P79 Weekend, så all ekstra lengde kommer uteplassen til gode. Det er plass til to bord, slik at akterdekket blir et sosialt sted å oppholde seg på hyggeturer. Med utvendig styreposisjon kan også skipperen delta i selskapslivet, men vi savner et ordentlig sted å sette seg nedpå.
Så på lange godværsturer må båtføreren trekke inn i hytta for en komfortabel, men ensom tilværelse.
Les også (+): Norskfødte Ole var mannen bak Evinrude – den moderne påhengsmotoren. Nå er eventyret over
Riktig værtype
Denne dagen viser sørlandskysten seg fra en fordelaktig side, sett med P92 SUV-øyne. Det er i utgangspunktet fint vær, men på alle kanter suser det bygeskyer, noen med et slør av nedbør hengende i skjørtet.
Vi får en av den snillere sorten over båten, og da beskytter taket alene på tilstrekkelig vis. Hadde det blitt verre, gir det trygghet å vite at man kan jage småfolket innendørs, mens et par voksne kjapt knepper opp kalesjen.
Når solen igjen steker over akterdekket, murres det litt over at det lange taket gir vel mye skygge. Og skipperen får beskjed om å legge om til mer solvennlig kurs.
Vår båt har et gjennomsiktig akryltak, for solslikkerne om bord hadde nok det elektriske stofftaket stagget mytteritendensene.
En slik løsning kan du også få i hyttetaket, og selv om en helårsbåt aldri kan bli like solglad som en daycruiser, vil nok mange synes at denne kombinasjonsmuligheten passer perfekt i skandinavisk klima.
Les også (+): Test av 13 vaskemidler til båt: Store forskjeller
Vi snakker ekspressfart
P92 SUV får mange blikk etter seg. Sikkert fordi den har moderne, småtøffe linjer. Den butte, rette baugen, vinkelen på frontrutene, det lange taket og ikke minst: De to kraftige motorene på hekken.
Dette har ikke vært noe vanlig syn på denne typen båter tidligere, der det tradisjonelle styrehytteskroget sier stopp for komfortabel gange et stykke opp på 20-knops tallet.
Vi har opp gjennom årene kjørt mange tester der vi har sammenlignet samme båttype med enkel eller dobbeltinstallasjon. Nå er ikke alltid resultatene helt entydige. Generelt kan vi si at dobbeltinstallasjon som oftest gir bedre egenskaper, men ofte er dyrere i innkjøp og vedlikehold. En liten utfordring er at det ikke alltid er mulig å kjøre båtene under helt like forhold, men det får stå sin prøve.
I tilfellet Askeladden P92 SUV med Suzuki DF350 og 2xSuzuki DF250 utgjør sannsynligvis også duopropkonstruksjonen på DF350 en forskjell opp mot tidligere dueller av denne typen.
Erfaringene vi har med denne motoren som svært effektiv, med usedvanlig godt grep, spiller inn på noen fartsområder. Særlig ser det ut til å gjelde ved langsom kjøring og i lavere del av marsjfartområdet, der den bruker mindre drivstoff enn med dobbeltinstallasjon.
Over 30 knop reduseres forskjellen, og når DF350 nærmer seg sin toppfart på 40 knop er den på det nærmeste utlignet.
Støymessig er forskjellene preget av to ting; det ene at DF350 nødvendigvis må gå på høyere turtall for å oppnå samme hastighet som med to DF250 (ca. 400 o/m i marsjfart) og at DF350 har en noe hardere gange enn sine mindre V6-søsken, særlig i overkant av 4000 o/m. Når du passerer 30 knop slår den tunge, litt bombeflyaktige duringen fra dobbeltinstallasjonen tyngre inn på desibelmåleren. Uten at støybildet blir spesielt plagsomt, fartspotensialet tatt i betrakting.
Resultatene spriker i meste laget til å fastslå at det ene er utpreget bedre enn det andre. Valget blir mer preget av hvilke egenskaper du prioriterer: Den effektive, mest nøysomme løsningen er selvsagt DF350. Jakter du høy, komfortabel marsjfart med en toppfart i yttergrensene for en slik båttype, er du best rustet med 2xDF250. Gode egenskaper får du uansett.
P92 SUV ser ikke ut som en fartsbåt på samme måte som eksempelvis Nordkapp 905 Gran Coupé. Kanskje nettopp derfor hever omgivelsene øyebrynene et par hakk ekstra når skuta marsjer forbi i 30 knop pluss.
Vi ser nærmere på forskjellene mellom en og to motorer i rammesaken (Tåler ekstra krefter), men kort fortalt havner øyebrynene langt oppunder hårfestet når du dunker på med full kraft og ser 50-tallet under gunstige forhold.
Det vitner om at Askeladdens skrog med to stepp fungerer effektivt, selv om slike fartsorgier nok ikke er det mest vanlige i bruksmønsteret for denne båten. Det viktigste for mange vil nok være sikkerheten med to motorer, samt evnen til høy marsjfart uten at maskineriet føles særlig anstrengt.
Sjøegenskapene i P92 SUV viser seg fra samme side som under kjøringen på Vestlandet sist høst, selv om bølgehøyden på Sørlandet i juli er vesentlig snillere.
Det betyr kort fortalt at båten skuffer unna hekksjøer og moderate vindbølger uten å mukke.
Blir det kraftigere kost gjør du lurt i å roe tempoet en smule, og unngår på den måten unødvendig harde slag.
Les også (+): Denne herlige kjøremaskinen er fra et helt nytt merke i Norge
Vi Menn Båt mener
Vi liker totalkonseptet i Askeladdens nye Pilothouse-serie. P92 SUV fremhever seg som den sveitsiske lommekniven av de tre modellene. Det sørger størrelsen, de mange utstyrsmuligheten og fleksible innredningen for. Her kan du ta med familien på overnattingstur, fylle opp akterdekket med hyttenaboer, eller rydde akterdekket til fisketur med vennegjengen. Med dobbeltinstallasjon går du garantert aldri tom for krefter.
Denne saken ble første gang publisert 13/10 2020.