Test: Askeladden C91 Cruiser

Denne daycruiseren kan du reise på langtur med

Askeladden C91 Cruiser har bofasiliteter som en turbåt og sitteplass til 10 personer i cockpit. Da får du i pose og sekk.

Pluss ikon
<b>STOR:</b> Askeladden C91 Cruiser er med god margin den største av verftets DC-modeller. 
STOR: Askeladden C91 Cruiser er med god margin den største av verftets DC-modeller. 
Først publisert Sist oppdatert

Askeladden har slått ordentlig på stortromma i det siste. I 2023 kom vestlandsverftet med den innovative turbåten Askeladden C97, og tidligere i 2024 var det verdenspremiere for daycruiseren C91 Cruiser på båtmessen i Göteborg.

Nå har vi fått anledning til å bli bedre kjent med Askeladden C91 Cruiser, etter to netter og 90 nautiske mil om bord.

Askeladden har et bredt utvalg av store daycruiser i form av C78, C80 og C83 – alle med stigende grad av turbåtegenskaper. Den nye 9,1 meter lange og 2,99 meter brede C91 Cruiser setter uansett standarden for både overnattings- og dagsturegenskaper:

Her kan du trygt invitere 10 personer på finværstur uten at det blir trengsel om bord, samtidig kan 4 stykker legge ut på lengre ekspedisjoner med overnattingsfasiliteter som i en turbåt.

I cockpit er det svært gode plassforhold, og en stor L-sofa strekker seg fra akterdelen og helt frem til vindskjermen på babord side. Den skilles av en vippepute som gir egen copilotlounge forut og har et stort bord for passasjerene lenger bak i båten.

På styrbord side finner du velutstyrt bysse, slik at menyen ved opphold i uthavn kan bli mer avansert enn brødskive med brunost.

Førerplassen er av det gedigne slaget, med svær 22-tommers C-Command kartplotter og betjeningsskjerm. Som vanlig har verftet kontroll både på ergonomi, utsikt og sittekomfort.

<b>FØRERPLASS:</b> Ved siden av kartplotter og navigasjonsfunksjoner, inneholder den store C-Command-skjermen også en mengde andre betjenings- og funksjonselementer.
FØRERPLASS: Ved siden av kartplotter og navigasjonsfunksjoner, inneholder den store C-Command-skjermen også en mengde andre betjenings- og funksjonselementer.
<b>FLEKSIBEL:</b> Bord, ryggstøtte og behagelige sitteløsninger gjør det trivelig å være i cockpit. Selv med kalesjen oppe, slik vi hadde med heftige regnbyger det meste av turen.
FLEKSIBEL: Bord, ryggstøtte og behagelige sitteløsninger gjør det trivelig å være i cockpit. Selv med kalesjen oppe, slik vi hadde med heftige regnbyger det meste av turen.

Mye plass under dekk

Under dekk er det bra ståhøyde og separat eierlugar i baugen med dør og stor dobbeltkøye. Midtlugaren har et forheng og her finner du en rommelig dobbeltseng med luftige plassforhold.

Tekniske data:

Lengde, m: 9,1
Bredde, m: 2,99
Vekt tom, kg: 3300
Drivstoff, l: 465
Vann, l: 140
Septik, l: 75
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 2
Anbefalt motor, hk: 500–600
Pris med TopLine-pakke: Ca. 3,6 millioner

En bra toalett- og dusjløsning er også på plass. Der finner du separat dusjnisje, noe vi prøvde og fant ut fungerte utmerket på vår tur. Nettopp slike detaljer er viktig når 2–4 personer skal tilbringe flere netter om bord.

Røft og vått vær gjorde at vi ikke fikk tatt egne testmålinger på Askeladden C91 Cruiser, men støtter oss på Askeladdens egne. Det beste marsjfartområdet ligger mellom 25–35 knop, mens toppfarten med lett båt under optimale forhold nærmer seg 50 knop.

Ved normale bruksforhold er toppfarten 48 knop, og vi så 46-tallet med kalesjen oppe, noe motvind og sjø inn i baugen.

I Askeladden C91 Cruiser er det dobbeltinstallasjon med 2x250 eller 2x300 hk Suzuki, der testbåten var utstyrt med sistnevnte. Motorene jobber stille og pent ved rolig kjøring, og i 30 knop nøyer de seg med et turtall på drøyt 3500 o/m.

Vi opplevde båten som stabil og komfortabel i den krappe fjordsjøen på drøyt 1 meter som var fremherskende på vår tur. Om man ønsker å holde båten i plan rundt 20–25 knop krever det 15-25% trim ned på ZipWake-interceptorene.

Automatikken her gjør også en god jobb med å holde båten i riktig vinkel med sjø og sidevind skrått inn mot baugen.

<b>TRIVES I 30:</b> Den store DC-modellen går uanstrengt og effektivt rundt 30 knop. Da skuffer også skroget unna det aller meste av normal vind- og hekksjø. 
TRIVES I 30: Den store DC-modellen går uanstrengt og effektivt rundt 30 knop. Da skuffer også skroget unna det aller meste av normal vind- og hekksjø. 
<b>MIDTLUGAR:</b> God høyde over køya og bra bredde på madrassen bør gjøre det levelig for voksne eller barn å sove her. 
MIDTLUGAR: God høyde over køya og bra bredde på madrassen bør gjøre det levelig for voksne eller barn å sove her. 
<b>DELT LØSNING:</b> Stor plass til nødvendige ærend på toalettrommet, der det også er en egen dusjnisje. 
DELT LØSNING: Stor plass til nødvendige ærend på toalettrommet, der det også er en egen dusjnisje. 

Lettmanøvrert, tross størrelsen

Testdata Askeladden C91 Cruiser med 2x300 hk Suzuki

Turtall, o/m | Fart, knop | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm
1000 | 5 | 9 | 1,7
1500 | 7 | 18 | 2,5
2000 | 9 | 27 | 3,1
2500 | 11 |48 | 4,4
3000 | 16 | 69 | 4,4
3500 | 29 | 76 | 2,6
4000 | 35 | 86 | 2,5
4500 | 39 | 107 | 2,7
5000 | 44 | 146 | 3,3
5500 | 48 | 193 | 4,0
5800 | 50 | 200 | 4,0

Selv om en båt på rundt 5 tonn med drivstoff og folk om bort ikke akkurat kan kalles sportslig, gir den likevel en livlig kjørefølelse når du drar på litt ekstra. Stor båt med motorer langt unna førerplass og langt nede i motorbrønnen gjør deg fort en smule fartsblind, så det gjelder å huske på omgivelsene når du suser av gårde i 45 knop.

Vår båt hadde hekkthruster i tillegg til baugpropell, og med to motorer i tillegg har du masse kontrollautoritet ut og inn av havna. Uansett er det smart å venne seg til hvordan det fungerer i praksis, før du prøver deg på de heftigste lukeparkeringene.

På tross av størrelsen går det fint an å kjøre C91 Cruiser relativt økonomisk. Det krever at du holder deg under 7–8 knop ved rolig kjøring, og i området rundt 25–30 knop når du vil gjøre unna langstrekk raskt og effektivt.

Vi beflittet oss på det under vår tur, og ble belønnet med et snittforbruk på 2,5 liter per nautisk mil. Det er bra for en båt av denne typen, og aller mest sparer du på å holde deg unna «halvplanerområdet» mellom ca. 10–20 knop og begrenser høyhastighetsdragene over 40 knop.

<b>FØRERSTOL:</b> Askeladden har funnet en god oppskrift på førerplassen i sine mange modeller, og skuffer selvsagt ikke i C91 Cruiser. 
FØRERSTOL: Askeladden har funnet en god oppskrift på førerplassen i sine mange modeller, og skuffer selvsagt ikke i C91 Cruiser. 
<b>HOVEDLUGAR:</b> Vi sov to netter i dobbeltkøya forut og har ingen store innvendinger til nattesøvnen her. 
HOVEDLUGAR: Vi sov to netter i dobbeltkøya forut og har ingen store innvendinger til nattesøvnen her. 
<b>KALESJE:</b> Mye duk skal opp og ned, men når den er på plass fungerer både åpningsmuligheter og de mange gjennomsiktige flatene.
KALESJE: Mye duk skal opp og ned, men når den er på plass fungerer både åpningsmuligheter og de mange gjennomsiktige flatene.

Kalesjen holder tett

Vi hadde nesten like mye vann i lufta som i sjøen under vår tur, og da blir den omfangsrike kalesjen en nødvendighet. En båt som C91 Cruiser gjør selvsagt sin beste figur når duken er pakket pent ned i kalesjegarasjen, men når den svære og solide riggen først er på plass, gjør den en god jobb med å holde fuktigheten ute. Da gjør også et godt dimensjonert varme- og defrosteranlegg nytten.

Det var litt for kort tid mellom bygene til at vi pakket kalesjen opp og ned. I stedet brukte vi glidelåser og stropper til å rulle opp og ned i for- og akterdel av cockpit. Det gir lufting og utsyn som gjør at selv ustabile luftmasser ikke tar knekken på helgeturen i båt.

Vi Menn Båt mener

Askeladden har etter vår mening prioritert riktig når de har gitt C91 Cruiser svært gode boforhold. Skal du ha en ren dagsturbåt holder eksempelvis lillebror C78 mer enn nok, og mye av poenget med C91 er nettopp det å kunne dra på langtur i en daycruiser. Samtidig er båten så stor at uteplassen ikke lider under en slik prioritering.

600 hester og toppfart i underkant av 50 knop er mer enn de fleste trenger. Samtidig gjør nettopp det sitt til at du får moderat drivstofforbruk for båttypen, og høyt komfortnivå i de fartsområdene du bruker mest.

Pluss: Flott til både dagstur og overnatting, behagelige sjøegenskaper, god komfort i cockpit
Minus: Relativt kostbar, kalesjeløsning krever øvelse

Med TopLine utstyrspakke på plass koster båten snaut 3,6 millioner, men da mangler du heller ikke mye på en førsteklasses båtopplevelse. I tillegg er kvalitetsfølelsen av høyt kaliber, selv om vi hadde byggenummer 1 med oss på test. Da er det alltid litt å forbedre til de første produksjonsbåtene, men med et så godt utgangspunkt er det høye odds for at alt skal klaffe.