Test: Nordkapp Coupe 830
Den bare elsker dårlig vær
Regnbyger og liten kuling. Det er favorittværet om bord i nye Nordkapp Coupe 830. Men båten kan lokke med mer enn glimrende sjøegenskaper og lun kabin.
Nordkapp bygger ut et stadig bredere produktutvalg og Coupe-modeller er et av satsingsområdene. Konseptmessig en slags mellomting av kabinbåt og styrehyttebåt, der komfort, overnattingsmulighet og rask transport er vesentlige elementer.
Det startet tilbake i 2020 med 905-modellen, den som til 2023-sesongen fikk en oppgradering slik at den nå også kan leveres med Mercurys mektige V12-motor på 600 hk.
Les også: Test: Nordkapp 905 V12: Her snakker vi skikkelig drømmebåt
Til 2024 har Nordkapp og designer Espen Thorup lansert en helt ny og litt mindre coupemodell for dem som ønsker en lengre og lunere båtsesong. Nordkapp Coupe 830 baserer seg slik navnet antyder på den meget vellykkede daycruiseren Noblesse 830, en modell vi har kjørt test av tidligere både med Mercurys 300 hk V8 og 400 hk V10.
Les også: Test: Nordkapp Noblesse 830: Daycruiseren byr på et deilig motordilemma
For å holde oss til motorutvalget, så starter det med V8-motor på 250 eller 300 hk, før du er over på V10 i utgaver på 350 eller 400 hk. Testbåten er utstyrt med det femte alternativet – dobbeltinstallasjon med 2x200 hk V6. Med andre ord er du svært godt dekket av Mercurys ulike modeller i denne båten, både med tanke på pris, egenskaper og ytelse. Det kommer vi tilbake til litt senere i testen.
Holder på Nordkapp-stilen
De siste 10 årene har Nordkapp funnet en egen og distinkt stil. En som heller i sportslig retning og på mange måter er en slags motvekt til mange andre modeller i størrelsen 6 til 9 meter, der ønsket om stor innvendig plass noen ganger trumfer design og kjøreegenskaper.
Det betyr på ingen måte at du er trangbodd om bord i de ulike Nordkapp-modellene. Likevel er det klart at Coupe 830 ikke er noen turbåt for storfamilien. I forhold til Noblesse 830, der cockpiten bygger helt ut til skrogsiden med åpning i vindskjermen for passasje gjennom båten, gjør behovet for gangvei rundt hytta at det blir mindre bredde til sitteplassene innvendig.
Resultatet er en intim cockpit – uten at den føles direkte trang. To slanke sportsstoler gir fin sitteplass for skipper og copilot. Dører på begge sider sørger for enkel vei ut og inn, mens stor takluke i stoff slipper inn lys og luft på fine dager.
Sofaen i bakkant av hytta rommer tre voksne og er i likhet med resten av innredningen trukket i pent stoff med god sittekomfort. Dermed får fem personer behagelig transport her inne uavhengig av temperatur og nedbør på utsiden.
Under dekk holder Nordkapp Coupe 830 på den pene, lune standarden når det kommer til materialer og kvalitetsfølelse. Båtens lave og slanke profil gjør at det ikke er ballsal her inne, men de fleste vil nok finne både toalettrommet på styrbord og dobbeltkøya i baugen tilstrekkelig for noen netter om bord.
Les også: Test Askeladden C97 - slik har ingen gjort det tidligere
Vår båt har utstyrspakkene som sørger for viktige godværsegenskaper. I tillegg til solsengen forut er det to sofaer på akterdekket; en bakovervendt i enden av hytta og en i fartsretningen foran motorbrønnen. Det reduserer lasteplass på akterdekket noe, men gir fire-fem beskyttede utvendige sitteplasser når godværstur i skjærgården står på programmet.
Liker seg i vind og bølger
Som vi antydet innledningsvis imponerer Nordkapp Coupe 830 mer etter hvert som forholdene blir tøffere. Det merker vi godt på testdagen: En liten kuling sørger for at bølgene på utsiden av den lune Strömstad-skjærgården er krappe og røffe, mer enn nok for en 8-meters båt å bryne seg på.
Inne i det rolige havneområdet stenger bakveggen ute det lille som finnes av motorlyd. To motorer gir ikke bare enkel manøvrering når du legger til en vindfull dag, men også et ekstra lag av sikkerhet. Særlig en kjølig blåsbortdag uten særlig assistanse å oppdrive i ytre skjærgård.
Vi lukker sidedørene og stenger vindkastene ute. De store vindusflatene har god utsikt til alt fra hummerteiner til Color Lines hybridferge, mens et velordnet dashbord med to store skjermer gir deg info om det du trenger for navigasjon og teknisk tilstand.
Ute i bølgene viser Coupe 830 seg som en ekte Nordkapp. Den går mykt og behagelig i bølger på 1,5 meter uten at du må slakke av veldig på gassen. Det går fint å hoppe fra bølgetopp til bølgetopp i 30 knop, mens drøyt 20 knop kjennes behagelig og udramatisk for hele familien.
Motorvalgets kvaler
Båten reagerer kjapt på styringen og er lett å manøvrere mellom bølgene for å unngå unødvendige slag eller krengning. En liten utfordring for styrehyttebåter kan være høyere tyngdepunkt og større vindfang, men under vår testtur virker ikke det å være noe problem for Coupe 830.
Den legger seg ikke mer inn i vinden enn trimflapsene håndterer og ruller heller ikke mer enn man forventer ut fra bølger og båttype. Helhetsinntrykket ender opp i en god kombinasjon av dynamiske og trygge egenskaper.
Motorvalget er et som nesten utelukkende har positive fortegn. Nå har vi bare kjørt Coupe 830 med dobbeltinstallasjon, men erfaringene fra Noblesse 830 kan i stor grad videreføres til kabinmodellen.
Med det i tankene vet vi at V8 med 300 hk vil gi toppfart på ca. 40 knop og bra marsjfart rundt 25–28 knop. Det er likevel fort gjort å snakke seg opp til et av V10-alternativene på 350 eller 400 hk.
Velger du 350 hk koster det rundt 75 000 kroner mer enn 300 hk. Om det ikke er en dråpe i havet, så velter det neppe lasset i en båt som med riktig utstyr bikker 2 millioner. Og med erfaringene fra Noblesse med V10 er det verdt hver krone i forbedret båtopplevelse.
Da holder toppfarten seg på den rette siden av et høyhastighetssertifikat, mens både V10 400 hk og 2x200 hk havner i grenseland på det området. I de litt vanskelige vind- og bølgeforholdene oppnår nemlig testbåten et snitt på drøyt 50 knop, og antyder at det er litt mer å hente på en maksdag.
Det foregår helt udramatisk og med god stabilitet. Samtidig er det ikke der du holder på så mye av tiden. Dobbeltinstallasjonen går gledelig billig og stille med 3400 o/m på motorene og snaut 30 knop på GPS-en.
Da ligger lydnivået på rolige 76 dBA, mens motorene nøyer seg med snaut 50 liter i timen eller 1,6 liter per nautisk mil. Har du det riktig travelt er 40 knop fortsatt behagelig rent støymessig, mens forbruket øker med drøyt 30 prosent til 2,1 l/Nm.
Vi Menn Båt mener:
En lukket coupe-modell er en fornuftig båttype for norske værforhold. Særlig hvis du har lang båtsesong eller trenger å bruke båt uten å alltid sjekke nedbørradaren på forhånd.
Det blir selvsagt enda bedre om den aktuelle båten har god kvalitet i konstruksjoner og materialer, takler utfordrende bølgeforhold eller kan by på høy kjørekomfort. Legg til muligheter for å nyte de fine dagene på sjøen, og du sitter igjen med en ganske komplett helårsbåt. Akkurat slik det er med Nordkapp Coupe 830.
Skal vi sette fingeren på noe, er det at båten tross ganske høy inngangspris på langt nær er ferdig utstyrt. I alle fall ikke om du vil ha den fleksible allværsbåten vi har beskrevet over. Nordkapp har laget tre gunstige utstyrspakker, men noen elementer må også legges til utover dem. Når vi har krysset av for alle nødvendigheter og noen godbiter kommer prisen på ekstrautstyr opp i snaut 460 000 kroner. Og det er jo litt penger, selv når startprisen ligger på rundt 1 650 000,-.
+ Sportslige sjøegenskaper, fine motoralternativ, høy kvalitetsfølelse, allsidig med riktig utstyr på plass
- Kostbart ekstrautstyr, middels plass innvendig
Tekniske data
Lengde, m 8,3
Bredde, m 2,92
Vekt tom, kg 2500
Drivstoff, l 325
Vann, l 40
Septik, l 40
Personer 10
Soveplasser 4
Kabiner 1
Anbefalt motor, hk 250–400
Pris, fra 1 650 000
Testdata
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 5,0 59,5 8,0 1,6
1400 7,0 63,0 14,0 2,0
1800 8,0 65,0 20,0 2,5
2200 11,5 68,0 28,0 2,4
2600 14,0 70,0 35,0 2,5
3000 23,5 73,0 39,0 1,7
3400 29,5 76,0 48,0 1,6
3800 33,0 79,5 59,0 1,8
4200 37,5 78,5 76,0 2,0
4600 40,5 79,5 87,0 2,1
5000 43,5 81,5 115,0 2,6
5900 50,0 85,5 145,0 2,9
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2024
Denne saken ble første gang publisert 04/06 2024.