Test: Askeladden C70 Cruiser

Perfekt til de flotte fjordturene

Denne Askeladden-modellen holder en viktig båttradisjon i hevd: C70 Cruiser har alt du trenger for de fine dagsturene. 

Pluss ikon
<b>FJORD OG FJELL:</b> I overgangen mellom vår og sommer byr Vestlandet på spektakulære utsyn. Her har C70 Cruiser området rundt Folgefonna som bakgrunn. 
FJORD OG FJELL: I overgangen mellom vår og sommer byr Vestlandet på spektakulære utsyn. Her har C70 Cruiser området rundt Folgefonna som bakgrunn.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

I Norge har vi en lang tradisjon for daycruisere. Og da mener jeg daycruiser i ordets rette forstand – en «dagcruiser». Underforstått en båt skreddersydd for dagsturer.

Det er et konsept mange båtprodusenter – ikke bare de norske – delvis har forlatt til fordel for større og mer overnattingsvennlige daycruiser-modeller. Som i sin jakt på komfort, og med alle duppedingser du trenger om bord, både er blitt større, tyngre og dyrere.

Dermed har de i sin overdådighet mistet noe av sjelen til sine mer jordnære forfedre. 1970- og 80-tallet kom slike klassiske DC-modellerpå løpende bånd – fra Windy, Draco, Fjord, Nidelv – etter hvert også fra Ibiza og Nordkapp.

Askeladden har sin historie med fine daycruisere, der jeg særlig husker Voyager 705, Z7 og Z8 som noen av de beste representantene. Fra 2014 og utover har DC-utvalget fra Askeladden virkelig blomstret, og dagens rekke med syv modeller fra seks til ni meter er en av de mest innholdsrike på markedet.

<b>GLANSNUMMER:</b> Askeladden har funnet en fin oppskrift på innredningen i cockpit. C70 Cruiser følger opp med fint sitteområde.
GLANSNUMMER: Askeladden har funnet en fin oppskrift på innredningen i cockpit. C70 Cruiser følger opp med fint sitteområde. Foto: Terje Bjørnsen

Fyller en viktig rolle

Her har C70 Cruiser en viktig oppgave, der den ligger strategisk plassert mellom C65 Cruiser og C78 Cruiser.

Det høres kanskje rart ut, men i denne båtstørrelse betyr hver centimeter svært mye – både når det gjelder egenskaper og kostnader. Så 0,5 meter opp fra C65 og 0,7 meter ned fra C78 har større betydning enn man skulle tro. Skroglengden har nemlig stor effekt på båtens evne til å kutte seg gjennom bølgene.

Les også: Test: Askeladden C78 Cruiser: Askeladden gjør et grep mange båtentusiaster vil sette stor pris på

Rundt syv til 7,5 meter lengde ansees som en slags grense, der båten går gjennom typisk norsk fjordsjø på rundt én meter, uten å havne nedi hver eneste bølgedal. Samtidig klarer den seg uten alt utstyret for overnatting, trenger ikke like mye plass under dekk, og sparer på den måten materialer, vekt og kostnader. Som igjen gjør båten mer drivstofføkonomisk.

<b>BEHAGELIG:</b> Den lune lyden fra V6-motoren gjør et rolig skjærgårdscruise til en komfortabel opplevelse. 
BEHAGELIG: Den lune lyden fra V6-motoren gjør et rolig skjærgårdscruise til en komfortabel opplevelse.  Foto: Terje Bjørnsen

Hvis du synes du hører at jeg heier ivrig på syvmeters daycruiseren, har du helt rett. Jeg synes denne båttypen og størrelsen er bortimot ideell for norsk skjærgård. Askeladden C70 Cruiser har i tillegg godt balanserte egenskaper, der den byr på nok utstyr og fasiliteter, uten å forlate dagsturkonseptet.

Du finner for eksempel ingen bysse, men en vask. Kjøleskap er byttet ut med en rommelig kjøleskuff. Samtidig har du et ordentlig marinetoalett, mens køya er stor nok for to om behovet for en overnatting melder seg. Men fortsatt er uteplass i cockpit prioritert.

<b>GOD PRIORITERING:</b> Plass under dekk er ikke hovedmålet i denne båten, men to kan overnatte ved behov. 
GOD PRIORITERING: Plass under dekk er ikke hovedmålet i denne båten, men to kan overnatte ved behov.  Foto: Terje Bjørnsen

Masse kjøreglede

Dessuten har verftet lagt vekt på underholdende sjøegenskaper. Det betyr enkelt forklart at båten kjennes livlig og leken ut fra førerplass. I stedet for å flate ut og subbe med skroget hele veien frem til baugen, setter den seg mer på hekken og løfter seg fint ut av vannet.

Den reagerer villig på motortrim og du finner en god vinkel avhengig av vektfordelingen om bord, vind, bølger og ønsket fartsområde. Dessuten svarer C70 Cruiser kjapt på rattbevegelser, enten du skal legge til eller manøvrerer i planingsfart.

<b>LEKEN:</b> Askeladden C70 Cruiser løfter skroget ut av vannet, og reagerer fint på motortrim og rattbevegelser. 
LEKEN: Askeladden C70 Cruiser løfter skroget ut av vannet, og reagerer fint på motortrim og rattbevegelser.  Foto: Terje Bjørnsen

Med 1700 kilo tomvekt passer båten perfekt til Suzukis 300-hester uten duoprop. Det sparer også noen kilo og en mengde tusenlapper. Vi klokker inn toppfart på 45 knop. I den hastigheten kjennes båten fortsatt stabil, samtidig får du en ordentlig fartsfølelse bak rattet.

Jeg gjentar, sikkert til det kjedsommelige, at den virkelige bonusen med en kraftig motor er avslappende egenskaper og hyggelig forbruk i marsjfart.

Det samme gjelder denne kombinasjonen, der du kan velge det som passer deg best i et bredt fartsregister fra 20–30 knop. Samtidig har motoren et lunt og behagelig lydbilde i kosefart rundt fem til syv knop.

Les også: Test: Askeladden C80 Cruiser: Askeladden har klart et aldri så lite kunststykke med sin nye daycruisermodell: Den er blitt både billigere og bedre.

Må koste på noe utstyr

Utformingen av cockpitområdet følger det vi vel kan kalle Askeladden-standarden. Det betyr god førerstol bak et velordnet dashbord, samt en stor og fleksibel sittegruppe. Den opptar mesteparten av babord side og akterdelen av båten. Samtidig er det nok dørkplass og åpning mot motorområdet, slik at det blir lett å bevege seg gjennom båten.

<b>RASK I VENDINGEN:</b> Vipperygg på sofaen bidrar til mange ulike sitte­muligheter i cockpit. 
RASK I VENDINGEN: Vipperygg på sofaen bidrar til mange ulike sitte­muligheter i cockpit.  Foto: Terje Bjørnsen

Vipperygg i begge ender sørger for at den fremre delen fungerer som copilotsete for to, mens den bakre gjør at du kan nyte utsikten akterover når båten ligger for anker eller kjører sakte. Topline utstyrspakke er nå inkludert i prisen, og her følger blant annet cockpitbord og solpute. Da kan sofaen raskt forvandles til behagelig solseng.

Pakken inkluderer også det meste av de andre tingene som skaper en fin dagsturbåt. Eksempelvis toalett, vann og vask, kokeapparat samt kjøleskuff. Zipwake trimsystem sørger for at båten holder seg rett ved sidevind eller skjev vektfordeling.

<b>STORT NOK:</b> Ordentlig marine­toalett er fint både på dagstur og ved overnatting. <br/>Vil du ha lukket toalettrom koster det <br/>24 000 kroner. 
STORT NOK: Ordentlig marine­toalett er fint både på dagstur og ved overnatting.
Vil du ha lukket toalettrom koster det
24 000 kroner. 
Foto: Terje Bjørnsen

Helt komplett er ikke båten uten å sveipe innom ekstrautstyrslisten, der 16-tommers C-command (61 700 kroner) og bunnstoff (11 900 kroner) må med. Avhengig av behov tenker vi at lydanlegg fra Fusion, ankervinsj, Fexiteek dørk og solpute i baugen er populære valg.

Det er nok også baugpropell, uten at det kjennes helt nødvendig, siden båten som nevnt er lettmanøvrert. Da havner ferdig båt på rundt 1,1-1,2 millioner med en 300 hk på hekken.

Les også: Test: Askeladden C97: Ingen har tidligere kombinert disse egenskapene

Vi Menn Båt mener:

Askeladden C70 Cruiser føyer seg inn i en stolt rekke av flotte, norske dagsturbåter. Båtstørrelsen har masse uteplass og tåler typisk norsk sommersjø uten at det går utover komforten. I denne modellen har man funnet en fin avveining mellom egenskaper. Det beste er den flotte uteplassen med en fleksibel sofa­løsning. Du har det viktigste utstyret på plass, samt mulighet for en overnatting, uten at det tar helt overhånd.

Lengde, m:  6,99

Bredde, m:  2,46

Vekt tom, kg:  1700

Drivstoff, l:  230

Vann, l:  40

Septik, l:  40

Personer:  7

Soveplasser:  2

Kabiner:  1

Anbefalt motor, hk:  200–300

Pris m/300 hk:  1 060 000

Se mer

Denne saken ble første gang publisert 30/05 2024, og sist oppdatert 31/05 2024.

Les også