Test: Askeladden C80 Cruiser

Herlig kjøremaskin

Askeladden har klart et aldri så lite kunststykke med sin nye daycruisermodell: Den er blitt både billigere og bedre.

Pluss ikon
<b>SPRINTER:</b> Rask akselerasjon, bra farts­potensial og livlige sjøegenskaper gir smil om munnen i en ellers stødig familiebåt. 
SPRINTER: Rask akselerasjon, bra farts­potensial og livlige sjøegenskaper gir smil om munnen i en ellers stødig familiebåt.  Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er fristende å kalle C80 Cruiser for en ny toppmodell, selv om den ikke er akkurat det. Den tittelen innehar fortsatt den marginalt større C83-modellen. Likevel har den nye båten en sjelden egenskap: Selv om den reelt sett både er litt mindre og et par hundretusenlapper billigere, sitter du likevel igjen med følelsen av at det hverken går på bekostning av egenskaper eller bruksområde.

Her kommer det selvsagt an på hva hjertet begjærer. Ønsker du en komplett utstyrt turbåt i daycruiserformat, er sannsynligvis C83 fortsatt det korrekte valget.

Men – og det er et viktig men – er du på jakt etter en daycruiser i 8-metersklassen og overnattingsturer ikke står øverst på menyen, er det liten tvil om at C80 er båten for deg.

Les også (+): Lanserer V12 påhengsmotor med 600 hestekrefter

<b>DET BESTE:</b> En stor og komfortabel uteplass med gode variasjons­muligheter.
DET BESTE: En stor og komfortabel uteplass med gode variasjons­muligheter.

Vellykket finpuss

Årsaken ligger ikke bare i prisfordelen, men vel så mye på det at Askeladden har finpusset på skrogegenskapene. C80 skal være et knepp eller to morsommere og mer engasjerende enn den stødige C83.

<b>UTSYN:</b> Dashbordet er holdt lavt og gir svært god utsikt over baugen. 
UTSYN: Dashbordet er holdt lavt og gir svært god utsikt over baugen. 

Enkelt forklart har Askeladden gjort det slik at C80 går litt høyere med baugen og har noe mindre våt flate enn C83. Det er en følelse du umiddelbart setter pris på fra førerplassen. Båten kjennes livligere, mer direkte i responsen på trim, gasspådrag og rattbevegelser. Og virker som den ligger godt og dypt med hekken, slik vi forbinder med 80- og 90-tallets klassiske daycruisere med hekkaggregat og dyp V-bunn.

Vår testbåt er utstyrt med den nye 300 hesters versjonen av Suzukis 4,4-liters V6, der det mest fremtredende elementet er duopropkonstruksjonen. C80 Cruiser leveres også med det sterkeste alternativet på 350 hester, men vår kjøreopplevelse viser at sportsligheten er på plass allerede med dette motoralternativet.

Les også: (+) Nordmann bygger verdens største yacht

<b>KLARER SEG:</b> Suzukis 300 hk med duoprop har krefter nok til å gi båten godt driv. 
KLARER SEG: Suzukis 300 hk med duoprop har krefter nok til å gi båten godt driv. 

Abonner på Vi Menn

Som abonnent av Vi Menn får du blad i postkassen hver uke, breddfullt av gode historier og godt lesestoff. Du får også spesialblader med på kjøpet, deriblant Vi Menn Båt som kommer fire ganger i året.

Her finner du masse spennende stoff for alle med båtinteresse:
Nyheter, tester, elektronikk, praktiske tips og råd om hvordan du får mest glede av båten. Klikk her!

Timer med skjærgårdshygge

Det er en stille, mild dag på fjorden og dermed mest fristende å utforske skjærgården i ruslefart. Til det formålet er den store cockpiten med mange sitteplasser nærmest perfekt innredet. Her er det velkjent Askeladden-standard, med behagelige puter og vippbare seterygger slik at du kan snu om fra sitteplasser i fartsretning, til lounge for soltilbederne, eller slå ut bordet for et hyggelig måltid. Kjøleskuff på 30 liter og en liten pantryseksjon med trykkvann gjør at man kan by på forfriskninger underveis.

6–7 knop er den perfekte hastigheten for slike aktiviteter, der duopropkonstruksjonen sørger for lokomotivaktig retningsstabilitet. Støynivået fra V6-motoren er lunt, og skroget kjemper ikke mer med vannmotstanden enn at forbruket fortsatt er fornuftig. Men vi er ikke på båttest bare for å gomle nystekt pizza fra den lokale restauranten i aktersofaen, eller kikke avslappet på den vakre vestlandsnaturen med en cola i labben. Vi må selvsagt prøve hva C80 er god for med en mer djevelsk innstilling bak ratt og gasspak.

Med en lettbetjent, elektronisk gir/gass er manøvreringen uten anstrengelser. Særlig når du skal finmanøvre båten i havn, vil du sette pris på de kjappe, presise innkobling­ene og den gode responsen. Takket være solid grep og godt dreiemoment, er det ordentlig trykk i akselerasjonen. Bare en lett dytt på spaken er nok til å sende båten i plan.

Les også: (+) To tilsynelatende små endringer har gitt store utslag på Askeladden P92 SUV

<b>GODT PLASSERT:</b> Styrepute for kartplotter og kontrollenhet for ZipWake befinner seg rett foran gasspaken. 
GODT PLASSERT: Styrepute for kartplotter og kontrollenhet for ZipWake befinner seg rett foran gasspaken. 

Kjører av seg selv

Askeladden C80 Cruiser

Lengde, m: 8,03

Bredde, m: 2,75

Vekt u/motor, kg: Ca. 2100

Vekt kjøreklar, kg: Ca. 3000

Drivstoff, l: 230

Vann, l: 100

Septik, l: 40

Personer: 8

Soveplasser: 4

Kabiner: 1

Anbefalt motor: 300–350 hk

Pris, fra kr: 1 309 000

Båten leveres nå med Topline utstyrspakke som standard, der blant annet Zipwake 450 automatisk trimsystem er med. Sammen med twinstep-skroget bidrar det til at båten går lett i plan, samt at du under normale forhold ikke behøver å bry deg om å korrigere for skjev vektfordeling eller sidevind for å holde båten rett.

Skroget krever heller ikke overdreven bruk av motortrim. Dermed blir totalopplevelsen svært lettkjørt, samtidig som du kan overta kontrollen om behovet melder seg.

Askeladden oppgir toppfart på 43 knop med 300 hk og normal last. Det er et relativt konservativt anslag siden det er mange forhold som avgjør hvor fort båten til enhver tid kan gå. At den kan yte bedre enn som så, er vårt testeksemplar et eksempel på, der også gunstige forhold på testdagen spiller inn.

Les også: (+) Test av 13 vaskemidler til båt: Store forskjeller

Uten noe større besvær klokker vi inn på 46 knop, det gir mer enn nok farts­følelse til at vi kan stemple «sportslig» på skrogsiden.

<b>BASISFUNKSJONER:</b> Brytere for vindusvisker, lanterner, horn og lys er lett tilgjengelig på dashbordet. 
BASISFUNKSJONER: Brytere for vindusvisker, lanterner, horn og lys er lett tilgjengelig på dashbordet. 

Når du skal rydde unna noen nautiske mil i slengen, ligger trivselsområdet på 25–30 knop. Her møtes mange faktorer i flytsonen: Forbruk på 1,5-1,6 liter per nautisk mil er hyggelig, det samme gjelder støynivå på godt under 80 dBA. Da er det fortsatt mulig å høre bruset fra vannet, og føre en dannet samtale i cockpit.

Dessuten tygger skroget i seg det meste av normal vind- og hekksjø, slik at komfortnivået er så bra som du ønsker deg i en båt av denne typen. Skal vi pirke på noe, er det at motoren får et hardt lydbilde etter hvert som du øker hastighet og turtall fra cirka 35 knop og opp til toppfart.

Les også (+) Disse syv båtene er perfekte for fis­ke­ren

<b>LYDTRYKK:</b> Askeladden kan utstyre båten med lydutstyr som vekker oppsikt underveis og i havna. 
LYDTRYKK: Askeladden kan utstyre båten med lydutstyr som vekker oppsikt underveis og i havna. 

Bruk pengene på utstyr

Totalt sett savner vi ikke de 50 hestene toppmotoren byr på, og anbefaler heller å bruke de 80 000 kronene du sparer på prisen til noe av det nødvendige ekstrautstyret: For eksempel den velfungerende 16-tommers C-Command flerfunksjonsenheten med berøringsbetjening. Kartplotterfunksjonen er god, og betjeningsløsningen intuitiv. Den koster 46 200 kroner og er noe du ikke kan klare deg uten i en båt av denne typen.

Selv om mange betjeningsfunksjoner er flyttet inn i skjermen, er det fortsatt litt av hvert å forholde seg til på førerplass. Askeladden har organisert det bra, og vi setter spesielt pris på plasseringen av viktige elementer i forkant av gass/girspak, der det er naturlig å holde høyrehånden under kjøring. Dessuten har dashbordet en lav profil, slik at det er godt utsyn over dekk og farvannet forut – selv for dem som ikke er aller høyest av vekst.

Les også: (+) Bruktkupp fra de elleville årene i båtbransjen

<b>MAT OG SOL:</b> Bordet kan felles ut for servering i sofagruppen, eller senkes som underlag for solputer og dermed stor solseng i cockpit. 
MAT OG SOL: Bordet kan felles ut for servering i sofagruppen, eller senkes som underlag for solputer og dermed stor solseng i cockpit. 

Askeladden markerer at C80 er dagsturbåten blant verftets store DC-modeller, likevel er det ingenting i veien for å ta en overnatting eller to om bord. Under dekk finner du et eget rom med ordentlig marinetoalett, og forut i baugen har båten er rommelig V-køye der to voksne bør finne seg greit til rette. Lengden er rundt 2,05 meter på det beste, mens bredden i skulderhøyde foran i baugen ligger på snaut 1,5 meter, før køya blir bredere lenger akterover.

TESTDATA: Askeladden C80 Cruiser med Suzuki DF300APXX

Turtall o/m* Fart knop * Støy * Forbruk l/t * Forbruk l/nm

1000 o/m * 4,5 knop * 58,0 dBA * 4,5 l/t * 1,0 l/nm

1400 o/m * 5,5 knop * 64,5 dBA * 7,0 l/t * 1,3 l/nm

1800 o/m * 7,0 knop * 66,5 dBA * 10,0 l/t * 1,4 l/nm

2200 o/m * 7,5 knop * 68,0 dBA * 15,0 l/t * 2,0 l/nm

2600 o/m * 9,0 knop * 76,5 dBA * 22,0 l/t * 2,4 l/nm

3000 o/m *12,5 knop * 78,0 dBA * 28,5 l/t * 2,3 l/nm

3400 o/m * 19,0 knop * 78,0 dBA * 32,0 l/t * 1,7 l/nm

3900 o/m * 27,5 knop * 77,5 dBA * 40,5 l/t * 1,5 l/nm

4300 o/m * 32,0 knop * 80,5 dBA * 49,0 l/t * 1,5 l/nm

4700 o/m * 35,5 knop * 81,0 dBA * 61,0 l/t * 1,7 l/nm

5100 o/m * 39,0 knop * 82,0 dBA * 78,5 l/t * 2,0 l/nm

5400 o/m * 41,0 knop * 83,5 dBA * 86,0 l/t * 2,1 l/nm

5900 o/m * 46,0 knop * 85,0 dBA * 108,0 l/t * 2 l/nm

Stikkøya under cockpitgulvet byr nødvendigvis ikke på samme takhøyde, men en luftig åpning mot kabinen tar knekken på eventuelle innslag av klaustrofobi. Her er bredden litt slankere med 1,25 m, mens lengden er snaut to meter. Levelig for de fleste, og perfekt for eventuelle barn i husholdningen.

Les også: (+) Test av to billigbåter: Begge overrasker positivt – på hver sin måte

Vi Menn Båt mener:

Noen justeringer her, litt vektreduksjon der – og vipps har den store daycruisermodellen fått en sportslig dimensjon.

Fortsatt er komfortable dagsturer glansnummeret, mens livlige sjøegenskaper og overnatting for fire utvider brukshorisonten i Askeladden C80.