fiske fra fritidsbåt:

Disse syv båtene er perfekte for fis­ke­ren

Ekspert-guide: Disse fritidsbå­tene er gode valg for de som liker å drive med fiske fra båt.

Pluss ikon
<b>VELKJENT:</b> Buster er et velkjent båtmerke for havfiskerne. 
VELKJENT: Buster er et velkjent båtmerke for havfiskerne. 
Først publisert Sist oppdatert

Sta­dig fle­re fri­tids­båt­pro­du­sen­ter får øy­ne­ne opp for sports­fis­ker­nes spe­si­el­le be­hov, og man­ge vel­ger å bru­ke fe­rie­bud­sjet­tet, og litt til, på båt.

Vi har pluk­ket ut et va­ri­ert knip­pe mo­del­ler til­pas­set uli­ke be­hov og lom­me­bø­ker.

Pio­ner 14 Fisher – lett og all­si­dig

Pio­ner Boats har nett­opp fylt 60 år, noe som bor­ger godt for kva­li­tet og lang le­ve­tid på pro­duk­te­ne. Alle Pio­ner-mo­del­le­ne rotasjonsstøpes i så­kalt myk­plast. Skro­get er gjen­nom­far­get og tå­ler røff be­hand­ling svært godt. Det gjør at du kan gå inn på grunt vann, el­ler sma­le pas­sa­sjer, uten å være engs­te­lig for at det blir merk­ba­re ska­der på skro­get.

I til­legg fram­he­ver Pio­ner det myke ma­te­ria­let som en for­del for sports­fis­ke­re: Bøl­ge­slag mot skro­get skal lage mind­re lyd enn på en glass­fi­ber- el­ler alu­mi­ni­ums­båt. Fisher-mo­del­len er ut­vik­let i sam­ar­beid med «Team Co­li­bri», og har noen egen­ska­per ret­tet spe­si­elt mot sports­fis­ke.

Pio­ner 14 Fisher
Pio­ner 14 Fisher

Vik­tigst er kaste­dek­ket, med opp­be­va­rings­rom for fis­ke­ut­styr. Dess­uten kan bå­ten le­ve­res med elek­trisk mo­tor på bra­kett i bau­gen. Pio­ner har en fin web­løs­ning der du en­kelt kan kon­fi­gu­re­re bå­ten, blant an­net med hol­der for ek­ko­lodd.

Pio­ner 14 Fisher er en sta­bil og trygg båt for inn­lands- og kyst­fis­ke i be­skyt­tet far­vann. Bå­ten vei­er 220 kilo og er vel­eg­net for trail­ing. Skal to-tre voks­ne ka­rer på tur, vil vi an­be­fa­le en 25 hes­ter på hek­ken. Da går den i plan også med last om bord.

PRIS: Prisen for en greit utstyrt båt ligger rundt 145.000 kroner. Elmotor koster 40.000.

Sting 600 Pro – en­kelt og ri­me­lig

Sting 600 Pro har sit­te­plas­ser i tre rad­er og en sty­re­kon­soll med skjerm – det er i grun­nen alt. Ak­ku­rat som i mas­se­vis av åpne bå­ter du fin­ner langs hele kys­ten vår, jevnt og trutt i bruk av hob­by- og sports­fis­ke­re. 600 Pro er en eks­tra stor båt av den­ne ty­pen, 606 cm lang og 232 cm bred.

Sting 600 Pro
Sting 600 Pro

Grovt sagt er den en for­stør­ret ut­ga­ve av Sting 535 Pro. Du kan be­stil­le uli­ke konsolløsninger, men hvis du vil ha bedre vær­be­skyt­tel­se, fin­nes også en ut­ga­ve med hardtop. Hardtopen er åpen i bak­kant og har en midt­plas­sert dør fram mot for­dek­ket. Hytta er truk­ket litt inn slik at det er plass til pas­sa­sje på doll­bor­de­ne på hver side.

Sting 600 Pro sett innenfra.
Sting 600 Pro sett innenfra.

En tak­lu­ke sør­ger for eks­tra luf­ting og det er plass til en stor kart­plot­ter/ek­ko­lodd på fø­rer­plass. Beg­ge fun­ge­rer bra med 50–75 hes­ter, det hol­der til marsj­fart på 18–20 knop. Har du ofte last om bord, an­be­fa­ler vi 75-hesteren.

PRIS: Åpen modell starter på rundt 160.000 kr. Hardtop-utgaven koster fra 230.000 kr

Bus­ter XL/XXL – egen fiske­løs­ning

Bus­ter (avbildet øverst i saken) er godt kjent for sine ro­bus­te alu­mi­ni­ums­bå­ter. Tid­li­ge­re har verf­tet laget sports­fis­ke­ver­sjo­ner av sine mind­re Bus­ter S- og M-mo­del­ler. Nå står de nye XL- og XXL-mo­del­le­ne for tur. Det er rom­me­li­ge og sjø­dyk­ti­ge bå­ter med leng­de på 6,05 og 6,25 me­ter. Bred­den på 2,2 me­ter sør­ger for godt arm­slag om bord.

Den frem­re de­len av bå­ten kan gjø­res om med stang­hol­de­re på si­den og et 1,2 me­ter langt fiske­dekk i mid­ten. Du kan også vel­ge en lang, sen­tral stang­be­hol­der. Den går fra bau­gen og til cock­pit. Der kan du opp­be­va­re sju fis­ke­sten­ger med leng­de på inn­til 7,5 fot. Ak­ter kan sofa og ba­de­platt­for­mer gjø­res om til et eks­tra fiske­dekk. Du byt­ter ut rygg­støt­ten i so­fa­en med en dekk­pla­te. Det blir 1,2 me­ter langt. Dekker du den bak­re so­fa­en med et skli­sik­kert alu­mi­ni­ums­lokk, får du et kaste­dekk på 1,6 me­ter.

Buster XL/XXL
Buster XL/XXL

Lok­ket kan set­tes ver­ti­kalt og gir sit­te­plass når det ikke be­nyt­tes til fiske. I til­legg kan bå­ten le­ve­res med mo­tor­feste på ba­bord side for­ut for bruk med en elek­trisk trollingmotor. For­an kon­sol­le­ne fin­nes det plass til agn­bok­ser.

En 22-lit­ers fis­ke­tank med luft­pum­pe kan plas­se­res un­der so­fa­en ak­ter. Bus­ter XL og XXL kom­mer som stan­dard med Q Smart Dis­play flerfunksjonsskjerm. Den­ne kan også ut­sty­res med ek­ko­lodd. Løs­nin­gen er ut­vik­let i sam­ar­beid med Raymarine og be­nyt­ter CHIRP-so­nar.

PRIS: XL koster fra 380.000 kroner. XXL starter på 420.000. Prisen på fiskepakken starter på 25.000

As­ke­lad­den P66 og P92 – Funk­sjon el­ler luk­sus?

Vest­lands­verf­tet As­ke­lad­den har i over 10 år ut­vik­let et bredt ut­valg av så­kal­te styrehyttebåter. Tra­di­sjo­nelt sett bå­ter med mer nyt­te- enn fri­tids­preg, men det har end­ret seg kraf­tig de siste åre­ne. Sta­dig fle­re båt­bru­ke­re ser seg tjent med vær­be­skyt­tel­sen i hyt­ta: Du slip­per sty­ret med ka­le­sje, tren­ger ikke fin­le­se vær­mel­din­gen og har det stort ak­ter­dekk til fiske el­ler hyg­ge.

As­ke­lad­den P66.
As­ke­lad­den P66.

Ut­vik­lin­gen har også ført til et mer mar­kert skille mel­lom styrehyttebåter til fiske og mer fa­mi­lie­pre­ge­te mo­del­ler. I dag har As­ke­lad­den 10 mo­del­ler i P-se­ri­en, og dag­lig le­der Hen­rik Ask­vik trek­ker sær­lig fram P66 Pilothouse som en vel­eg­net platt­form for sports­fis­ke: Her er det lagt mer vekt på funk­sjo­na­li­tet og prak­tis­ke de­tal­jer enn ty­pisk kom­fort­ut­styr, sier han. Det vi­ser seg i en en­kel sty­re­hyt­te med plass for tre og et stort ak­ter­dekk med rom til uli­ke ty­per fis­ke­red­skap, sløye­bord, fis­ke­kas­se med sir­ku­la­sjon og vann­spy­ling.

Med ut­ven­dig sty­re­po­si­sjon og bred, dyp gang­vei på styr­bord side av hyt­ta, skal bå­ten pas­se til både fjord­fis­ke og tu­rer uta­skjærs. 140 hes­ter er mins­te mo­tor og har nok kraft. I den helt and­re en­den av ska­la­en pe­ker den nye P92 SUV seg ut. Det­te er As­ke­lad­dens topp­mo­dell, med et mo­der­ne stepskrog som gir mind­re vann­mot­stand og lek­ker inn­red­ning både ute og inne.

P92 selges fra rundt 1,2 millioner.
P92 selges fra rundt 1,2 millioner. Foto: Askeladden

Sports­fis­ke­ren vil umid­del­bart spør­re seg hvor­dan fis­ke­slo og -skjell er kom­pa­ti­belt med bord og be­ha­ge­li­ge pu­ter i cock­pit. Løs­nin­gen er en mo­dul­ba­sert inn­red­ning, der du raskt fjer­ner ben­ker og bok­ser. Og står igjen med et rent ak­ter­dekk på 5,3 m² – det stør­ste i den­ne klas­sen.

Stan­dard mo­tor er en 350 hk uten­bords­mo­tor. Den kan også le­ve­res med dob­belt­in­stal­la­sjon fra 2x200 til 2x300 hk for eks­tra drifts­sik­ker­het ved hav­fis­ke.

PRIS: P66 starter fra cirka 640.000 kroner. P92 fra rundt 1,2 millioner.

Jeanneau Mer­ry Fisher 605 Marlin – ri­me­lig stor­fis­ker

Frans­ke Jeanneau har med sin Mer­ry Fisher-se­rie i man­ge år vært et av fa­vo­ritt­mer­ke­ne for sports­fis­ke her i Norge. Også her ser vi de siste åre­nes spe­sia­li­se­ring for styrehyttebåter: For deg med sports­fis­ke som ho­ved­ak­ti­vi­tet er det nem­lig Marlin-ut­ga­ve­ne som gjel­der.

Jeanneau Mer­ry Fisher 605 Marlin
Jeanneau Mer­ry Fisher 605 Marlin

De fin­nes i fire ut­ga­ver fra 6 til 9 me­ter. Mest in­ter­es­san­te her hjem­me er nok de to mins­te og ri­me­lig­ste; 605 Marlin kom i 2019, mens 695 Marlin S2 er en helt ny mo­dell for 2020. Vi har et godt øye til 605-mo­del­len som en fin ba­sis­båt for sports­fis­ke.

En hyg­ge­lig pris gjør sitt, dess­uten har du man­ge ele­men­ter fra stør­re styrehyttebåter: Prak­tisk ak­ter­dekk, velutformet fis­ke­plass for­ut og dyp gang­vei langs hyt­ta på styr­bord.

Jeanneau Mer­ry Fisher 605 Marlin. fra innsiden.
Jeanneau Mer­ry Fisher 605 Marlin. fra innsiden.

Men kan­skje vik­tigst er den smar­te løs­nin­gen for ut­ven­dig sty­re­po­si­sjon: Ratt- og gass­kon­soll kan sky­ves ut og inn av hyt­ta på en skin­ne mon­tert i si­de­veg­gen. Det er en­kelt og fun­ge­rer bra. Kon­struk­sjo­nen kjen­nes lett og re­la­tivt so­lid, men fun­ge­rer best un­der ro­li­ge for­hold.

PRIS: Fra ca. 315.000 kr

Sting 630 og 730 Fast Track – rask og sports­lig

Det gjør in­gen­ting at båt­de­sig­ne­ren er fis­ke­in­ter­es­sert. Es­pen Tho­rup står bak de fles­te mo­del­le­ne fra Sting og Nord­kapp, og da ut­vik­lin­gen av styrehyttebåtene fra Sting var i slutt­fa­sen, sør­get Tho­rup for å leg­ge inn fis­ke­tu­rer som en del av test­re­gi­met.

Sting 630
Sting 630

De to Sting-mo­del­le­ne er bort­imot tvillinglike, både i de­sign og kon­sept. For­skjel­len er at 730 er en me­ter len­ger og der­med har litt mer plass til det mes­te. Fel­les for beg­ge er at de både de­sign- og kjø­re­mes­sig er mer sports­li­ge enn de fles­te kon­kur­ren­te­ne.

Sting 630 og 730 Fast Track
Sting 630 og 730 Fast Track

Kjø­rer du mye i krapp sjø, blir tu­ren mer be­ha­ge­lig og gjen­nom­snitts­far­ten høy­ere. Vår test­båt har in­gen so­fa­er på ak­ter­dek­ket.

Der­med er det åpent ak­ter­over og ikke noe som hind­rer fis­ket. I til­legg har Sting fis­ke­plass i bau­gen og 3–4 per­so­ner kan fiske sam­ti­dig. Beg­ge bå­te­ne kla­rer seg bra med mins­te mo­tor (115 og 150 hk).

PRIS: Fra ca 520.000 (630-modellen) og 600.000 (730)

Be­ne­teau Bar­ra­cu­da 7 – flek­si­bel ute­plass

Bar­ra­cu­da er Beneteaus mo­dell­se­rie spe­si­elt ret­tet mot fiske, og kom­mer i fire ver­sjo­ner fra 6 til 9 me­ter. Bar­ra­cu­da 7 gir en bra kom­bi­na­sjon av stør­rel­se og pris. Den har tryg­ge sjø­egen­ska­per og pas­ser fint til kyst­fis­ke, men tå­ler en tur på ha­vet om for­hol­de­ne ikke er alt­for røf­fe.

Be­ne­teau Bar­ra­cu­da 7
Be­ne­teau Bar­ra­cu­da 7

Den sto­re dekks­plas­sen ak­ter vit­ner om at vi er om bord i en Bar­ra­cu­da. Her kan du og fiske­kom­pi­se­ne bolt­re dere, i til­legg har bå­ten fin fis­ke­plass også i bau­gen, om treng­se­len på ak­ter­dek­ket skul­le bli for stor: En fast sit­te­benk for­an front­ru­ta og to løse sit­te­klaf­fer på hver side av om­bord­stig­nings­trin­net skal sør­ge for at du slip­per snø­re­tull. Helt fri for sit­te­plas­ser på ak­ter­dek­ket er Bar­ra­cu­da 7 ikke.

Be­ne­teau Bar­ra­cu­da 7
Be­ne­teau Bar­ra­cu­da 7

Med alle fa­si­li­te­ter klap­pet ut og pu­ter på plass, får du en U-lig­ne­de sofa med bord i mid­ten og bruk­bar sit­te­kom­fort. Si­den dekks­plass er pri­ori­tert, blir nød­ven­dig­vis hyt­ta des­to mind­re. Gang­vei på beg­ge si­der er prak­tisk, men stje­ler bred­de.

En sky­ve­dør på hver side gir grei pas­sa­sje ut og inn. På leng­re trans­port­strekk skal du helst ikke stap­pe inn fle­re enn fire voks­ne her. 150 hes­ter er ba­sis­mo­tor, den gir nok kraft og cruiser be­ha­ge­lig i drøyt 20 knop.

PRIS: Fra 615.000 kr