Test: Askeladden C78 Cruiser
Askeladden gjør et grep mange båtentusiaster vil sette stor pris på
De siste årene har store daycruisere vokst i alle retninger. Men nå går Askeladden i krympemodus. Det kan mange båtentusiaster være glade for. Her snakker vi om splitter ny daycruiser på "billigsalg".
Det startet på sett og vis med Ibiza 24 Touring tidlig på 2000-tallet. Med Yamahas første V6-motor på 225 hester, kunne også større båtmodeller utstyres med utenbordsmotor.
Etter hvert dukket 250–300-hestere opp og daycruiserprodusentene utnyttet den muligheten til enda større modeller med bedre overnattingskapasitet. En av de mest populære modellene var Yamarin 76 DC, en båt som fortsatt produseres i form av 79 DC.
Tok steget
Askeladden tok for alvor steget opp i daycruisernes tungvektsklasse høsten 2017 da verftet lanserte sin C83 Cruiser TSI. Torry D. Haugland er teknisk sjef hos Askeladden, og forteller at vakuumstøp og steppskrog var to nødvendige forutsetninger under utviklingen av C83.
For japanske motorprodusenter holder kortene tett til brystet. Selv om verftet visste at det var planer om en større motor enn den eksisterende 300-hesteren fra Suzuki, måtte de ta høyde for at den fullt utstyrte turbåten med fire overnattingsplasser skulle fungere med denne motoren.
Men da Suzukis nye DF350A materialiserte seg med duoprop og solid skyvekraft, ble det en perfekt match for C83.
Til 2021-sesongen var det tid for den litt mindre og rimeligere C80-modellen, og tross produksjonsutfordring knyttet til koronaperiodens logistikkproblemer, har Askeladden hatt stor suksess med sine toppmodeller både i C- og P-serien.
Inn mot 2022-sesongen har vi sett lanseringer av enda større daycruisermodeller, eksempelvis Finnmaster T9 og Flipper 900 DC – begge med to utenbordsmotorer.
Et steg i riktig retning
Askeladden tar steget i den andre retningen. I år er nemlig en av verftets store nyheter C78 Cruiser. En mindre, lettere og ikke minst – mer prisgunstig daycruiser enn sine storebrødre.
Haugland forklarer at flere faktorer bidrar til at det skiller en drøy halvmillion mellom rimeligste C78 og C83:
– Båten er noe kortere og smalere; dermed krever den mindre materialer og kan støpes på konvensjonelt vis, det er rimeligere enn vakuumstøp. Så har vi gjort en noe enklere kabin med to faste køyeplasser, og satt opp en utstyrspakke som går mer i retning av dagstur enn overnatting, sier Haugland.
I tillegg klarer båten seg fint med den eldre og litt mindre 250 og 300-hesteren til Suzuki. Du kan også få den med de mer volumsterke duoprop-modellene på 300 eller 350 hester.
Testbåten er utstyrt med den minste 300-hesteren, en løsning Askeladden mener passer svært godt for C78 Cruiser.
Det ligger ingen C80 eller C83 i havna for noen umiddelbar sammenligning, og når jeg entrer den rommelige cockpiten lurer jeg umiddelbart på om noen trenger mer plass enn dette.
Svaret er kort fortalt at de to større modellene er 20–25 centimeter bredere. Det gir seg utslag i flere sitteplasser og et utfellbart bord. Dessuten forsvinner de to stikkøyene under dørken, og er blitt til stuerom isteden. Du kan bruke solsengløsningen i den store cockpitsofaen til to ekstra soveplasser ved behov.
Stort bruksområde
Personlig synes jeg ideen om en mer dagsturpreget, men fortsatt rommelig og komfortabel daycruiser, er bortimot genial. Det kommer sikkert av alle de flotte båtturene jeg har hatt med nordiske daycruisere i syv–åttemetersklassen.
Du sitter lunt bak en vindskjerm trukket godt rundt cockpiten, det er to-tre gode sitteplasser i fartsretningen og fem-seks til i en stor aktersofa. Langt der bak rusler en stillegående firetakter uten å forstyrre samtalen mellom øyene i skjærgården.
Selv de mer dagsturaktige har en smart toalettløsning under dekk, og mulighet for en overnatting om lysten eller behovet skulle melde seg.
Med gode marsjfartsressurser og behagelige egenskaper i bølger, kan du kjøre til nye områder, eller kommer deg fort hjem hvis ettermiddagsbygene blir hissige.
46 knop
Askeladden C78 Cruiser kan krysse av på samtlige viktige punkter for en båt av denne typen.
Enda bedre blir det når du starter den fireliters V6-motoren, setter deg ned i den velpolstrede førerstolen og legger i vei.
Den C78 som jeg kjører er prototypen, og produksjonsmodellen får litt lenger skrog.
Det er for å redusere planingsterskel og -hastighet. Alene i testbåten kjennes det uproblematisk, men med gjester om bord vil du sette pris på den endringen.
Kjøreopplevelsen er slik den skal være – småsportslig og med et komfortabelt Grand Touring-preg. Det som er av hekksjø fra ferger og lasteskip i Bjørnafjorden tar båten seg pent av uten harde smell eller nykker.
Med nesten full drivstofftank måler jeg drøyt 46 knop toppfart – mer enn tilstrekkelig for en slik båttype – særlig når høyhastighetssertifikat banker på døra.
Den lille 300-hesteren har en mer behagelig gange enn storebrødrene, visstnok mest på grunn av et snillere kompresjonsnivå. Den går pent i sakte fart, og turtallsområdet mellom 3800 til 4200 blir nok mye brukt på transportetapper. Her ligger farten på cirka 22–29 knop, støynivået er akseptabelt og forbruket ligger på pene 1,4-1,5 liter per nautisk mil.
Vi Menn Båt mener
Det er mye som stemmer med denne båten. Vi liker særlig at man i en tid der det tilsynelatende ikke er grenser for hva en båt kan koste, skalerer ned på noen områder, uten at det går utover båttypens viktige basisegenskaper. 1,1 millioner er fortsatt ikke gratis, men en stor forskjell når mange tilsvarende daycruisere heller strekker seg mot to millioner.
Tekniske data
Askeladden C78 Cruiser
Lengde, m: 7,8
Bredde, m: 2,55
Båtvekt, kg: 1900
Drivstoff, l: 230
Vann, l: 40
Septik, l: 40
Personer: 7
Anbefalt motor, hk: 250–350
Maks motor, hk: 450
Toppfart, 300 hk: 46 knop
Pris med 300 hk, fra: 1 120 000 millioner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022