Test: AMT 230 BR og AMT 230 DC
Forskjellene er ikke store, men de er betydningsfulle for hvilken versjon du bør velge
Det er ikke mye som skiller AMT 230 BR og AMT 230 DC. Soveplass og toalett eller flest mulig sitteplasser? Det er de avgjørende aspektene.
Det blir stadig vanligere at småbåtprodusentene effektiviserer modellprogrammet, for eksempel ved å utvikle skrog som kan brukes til flere ulike konfigurasjoner.
Når konkurransen hardner til, har produsentene ganske enkelt ikke råd til å gå igjennom en full, kompleks utviklingsprosess for å kunne lansere enda en båtmodell.
I stedet er det blitt omtrent slik som det er i bilindustrien, med plattformer som det kan utvikles en lang rekke bilmodeller på – til og med for ulike produsenter.
Advanced Marine Tech, AMT, ble grunnlagt med dette i tankene allerede i 1987, men de første to tiårene gikk med til å utvikle og produsere båter for andre merker.
Først etter at AMT hadde bygd 30 000 båter, kom de første modellene under eget navn i 2006. Siden den gang har fabrikken i Kontiolahti i finske Nord-Karelen bygd mange tusen båter til.
De største båtene
AMT 230 BR og AMT 230 DC er de hittil største båtene fra den finske produsenten. De er bygd på samme skrog og har sittegrupper som er ganske like. Forskjellene kommer fremover på båtene.
Bowrider-versjonen har et helt åpent fordekk som entres via et par trappetrinn mellom de kraftige rørene i pulpiten. Her er det god plass til både gjester og bagasje. Passasje videre til sittegruppen går via en dør og en åpning i vindskjermen.
Åpningen støttes av en kraftig, rustfri gassfjær som holder luken oppe også i litt vind. Den grå laminatdørken er standard, mens du må ut med rundt 35 000 kroner for å få teak i stedet.
Toalett er standard
Prisen er den samme for teak i søstermodellen også. I daycruiser-utgaven er fordekket forhøyet. For å komme til sittegruppen må du gå over fordekket og ta trappen ned bak åpningen i vindskjermen.
Hele trappen kan skyves til babord – en praktisk og velfungerende løsning som åpner nedgangen til den lille lugaren under fordekket. Her kan to voksne sove under enkle forhold.
Et porselenstoalett med vannspyling er en del av standardutstyret i DC-utgaven, men det er ikke enkelt å finne en grei sittestilling: Toalettet er langsstilt, men for å få plass til beina, må du sitte på tvers.
Langs skrogsidene er det hyller til personlige eiendeler, og et par ovale vinduer slipper inn litt lys og kan åpnes for å få ventilasjon. Vi savner likevel en ordentlig luke i dekket.
Mye standardutstyr
AMTs konsept er å tilby båter med nok utstyr til at kundene skal kunne ta i bruk båten uten å måtte legge til mye ekstrautstyr. Standardutstyret på begge modeller omfatter derfor blant annet anker, fendere, fortøyningstau, Garmins nitommersskjerm, bunnstoff og dobbeltsidige vindskjermdefrostere.
På styrbord side, mellom førerstolen og U-sofaen, er det en liten vask med ferskvannssystem, inkludert 40-liters tank og trykkvann.
En 20-liters kjøleboks fra Domestics kan dras ut fra babord side av U-sofaen, og under sitteputene er det god plass til fendere og bagasje.
Bunnen i benkeluken akter kan åpnes, og her finnes et startbatteri og et forbruksbatteri med tilhørende hovedstrømsbryter og automatsikringer. Strømkildene er med andre ord godt beskyttet, og samtidig enkle å nå.
Også på styrbord side er det godt med stuerom under sitteplassene. Her er ferskvannspåfyllingen og lensepumpen likt plassert i begge båter. I 230 DC går noe av plassen bort til avløpspumpen til toalettet.
Alle stuerom har pen og blank innerliner, og de fleste av dem har lukelås fra Abloy med én og samme nøkkel til hele båten.
Forbausende stort
Der det står en trapp i AMT 230 DC, er det i stedet et stort oppbevaringsrom i BR-modellen. Her er det i tillegg stuerom bak vanntette luker i både fører- og passasjerkonsollen.
Sitteområdet er ellers identisk i de to båtene. Det har selvlensende hull, men du kan sette i propper i hullene for å unngå vanninntrengning ved mye last.
Sitteområdet er trivelig, og legger du til noen tusenlapper, kan du få et bord og en solseng. Kalesjen oppbevares trygt i det halvsirkelformede rommet under et plastpanel bak rygglenet. Du må klatre litt om du skal stupe fra trinnene ved motoren, men en nedfellbar stige og et rustfritt håndtak hjelper deg opp igjen etter badingen.
På babord side av motoren finnes et forbausende stort stuerom med drenering – perfekt for eksempelvis anker og tauverk.
Nyttige fotbrett
Vindskjermen er stabil og har herdet sikkerhetsglass. Den smalner av bakover på sidene og beskytter alle som er om bord mot vind og vannsprut. Sitteputen på stolene til fører og passasjer kan løftes opp slik at det blir lettere å reise seg og stå. Begge stoler er svingbare.
De har også velplasserte fotbrett som en kan spenne imot på om sjøen er grov. Vi hadde god nytte av fotbrettene da vi testet båtene i krapp sjø ved Kallhäll nordvest for Stockholm.
Begge modellene oppførte seg fint i sjøen, men det skramlet litt fra løse lokk på noen av lukene. DC-modellens nedstigningsluke slamret i tillegg en hel del, men dette er trolig en justeringssak.
Raske søsken
Alle båter fra Advanced Marine Tech kommer nå med utenbordsmotor fra Yamaha. For både AMT 230 DC og BR er det motorer fra 150 til 300 hestekrefter det handler om.
Standardmotor i begge tilfeller er 225 hestekrefter. Med to personer om bord i BR-modellen nådde vi en toppfart på 45,9 knop ved 5750 omdreininger i minuttet under vår prøvekjøring. Forbruket lå da på 1,8 liter per nautisk mil.
Langt mer økonomisk går båten ved en marsjfart på 22,8 knop og 3000 omdreininger i minuttet: kun 1,0 liter per nautisk mil. Akselerasjonen fra null til 30 knop tok 6,7 sekunder.
Alle målingene kommer fra Yamahas multifunksjonsdisplay, som er montert under solskjermen på det mattgrå instrumentpanelet (likt på begge båter). Sentralt plassert på panelet er også Garmin-plotteren, som er standardutstyr.
Over 50 knop
AMT 230 DC veier 100 kg mer uten motor enn søsterbåten BR, men på testbåten var dette kompensert med toppmotoren på 300 hestekrefter.
DC-modellen trengte 6,6 sekunder i akselerasjonstesten med sin 300-hester – en ubetydelig forskjell sammenlignet med BR-utgaven med 225 hestekrefter. Derimot økte toppfarten til 51,5 knop ved 5600 omdreininger i minuttet. Forbruket var da 1,98 liter per nautisk mil.
Mest økonomisk marsjfart fant vi ved 25,4 knop, der forbruket lå på 1,03 liter per nautisk mil. Den største motoren gir med andre ord bedre ytelser både hva gjelder toppfart og marsjfart, uten at forbruket øker særlig mye.
AMT 230 BR
PLUSS: Mye standardutstyr. God plass til bagasje foran. Beskyttet sitteområde.
MINUS: Ingen spesielle
AMT 230 BC
PLUSS: Mye standardutstyr. Overnatting for et par. Beskyttet sitteområde
MINUS: En del ulyder under kjøring
Vi Menn Båt mener:
Valget er egentlig ganske enkelt. Ønsker du muligheten til å overnatte under tak, så velger du daycruiseren. Er flest sitteplasser det viktigste, er bowrideren valget.
Tekniske data
AMT 230 BR
Lengde: 6,9 meter
Bredde: 2,6 meter
Vekt: 1250 kg (uten motor)
Skrogvinkel: 20 grader
Motor: 150–300 hk
Drivstofftank: 220 liter
Kapasitet: Godkjent for 8 personer i CE C
Pris, fra: 700 000 kroner
(hentet fra viamarine.no)
Testdata
Last: To personer
Motor: Yamaha 225 hk
Toppfart: 45,9 knop ved 5750 o/min og forbruk på 1,8 l/nautisk mil
Marsjfart: 22,8 knop ved 3000 o/min og forbruk på 1,0 l/nautisk mil
Akselerasjon: 0–30 knop på 6,7 sekunder
Tekniske data
AMT 230 DC
Lengde: 6,9 meter
Bredde: 2,6 meter
Vekt: 1350 kg (uten motor)
Skrogvinkel: 20 grader
Motor: 150–300 hk
Drivstofftank: 220 liter
Kapasitet: Godkjent for åtte personer i CE C
Pris, fra: 754 000 kroner
(hentet fra viamarine.no)
Testdata:
Last: To personer
Motor: Yamaha 300 hk
Toppfart: 51,5 knop ved 5600 o/min og forbruk på 1,98 l/nautisk mil
Marsjfart: 25,4 knop ved 3000 o/min og forbruk på 1,03 l/nautisk mil
Akselerasjon: 0–30 knop på 6,6 sekunder
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2022